Avatar billede it-dyret Nybegynder
13. juli 2004 - 18:12 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

5 bip efter isættelse af mere RAM

Jeg har forsøgt at opgrade en gammel IBM PC med mere RAM. Der sidder 64 MB i et slot, og jeg har forsøgt at sætte 256 MB i et andet slot.

Begge dele skulle passe til PC'en (168-pin, SDRAM, PC133), og mængden skulle ikke overstige bundkortets kapacitet. Men hvis jeg sætter de ekstra 256 MB i, bipper PC'en 5 gange under opstart således:

bip - pause - bip - bip - bip - pause - bip

Der kommer intet på skærmen, harddisken spinner ikke op og det ser heller ikke ud til, at den forsøger at boote fra CD-drevet.

RAM'en fungerer i en anden PC.

Er der nogen, som har nogen anelse om, hvad der er galt? Hvad betyder de 5 bip, og hvor kan man finde en oversigt over, hvad de forskellige bip-kombinationer betyder? Er der en fælles standard for alle pc'ere, eller er det forskelligt fra bundkort til bundkort?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
13. juli 2004 - 18:18 #1
http://www.kamputec.com/bios/beepcode.htm
http://www.backside.dk/beep.php

se her hvad det er..O)
Memory refresh failure  Bad memory
Avatar billede it-dyret Nybegynder
13. juli 2004 - 18:22 #2
Det vil sige, at jeg skal smide RAM'en tilbage i hovedet på ham, som påstår, at det virker i en anden PC'er?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
13. juli 2004 - 18:24 #3
yepper..O)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
13. juli 2004 - 18:25 #4
er det ddr eller sd ram.?
Avatar billede it-dyret Nybegynder
13. juli 2004 - 18:37 #5
Jeg er 99% sikker på, at det er SD-RAM...

Det kan vel ikke være andet, når det er tilbage fra den tid, hvor win98 var det nyeste OS?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
13. juli 2004 - 18:45 #6
ja, så er de nok færdige,..O/
men du ka da lige checke i bios om de står til 100 el. 133, selvom det ikke rigtigt burde betyde noget..?
ellers check det med everst >http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5
Avatar billede squashguy Nybegynder
13. juli 2004 - 18:51 #7
og du har selvfølgelig prøvet med de 256 alene?
Avatar billede it-dyret Nybegynder
13. juli 2004 - 18:55 #8
Ja, jeg har prøvet med de 256 alene. Men dog kun i et af slot'ene. Kan det kan nogen betydning, hvilket slot de sidder i (udover hvis slot'et er defekt)?
Avatar billede squashguy Nybegynder
13. juli 2004 - 19:05 #9
uha, jeg har oplevet mange spændene ting :) oftest dog, at de nye ram bare ikke bliver detected.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
13. juli 2004 - 19:33 #10
Ældre IBM ting havde den "feature" indbygget at ram blokkene skulle være specielle IBM kredse der kostede vanvittigt meget. Så mit bud er at kredsene virker, men bare ikke på din maskine.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
13. juli 2004 - 19:37 #11
okay..
Men det kan vel også være man overskrider max..?,, per slot.
måske en bios flash..???
Avatar billede peterditlev Nybegynder
13. juli 2004 - 21:09 #12
Nej ikke på en gammel ibm computer mere sandsynlig at hottapole har ret
Avatar billede it-dyret Nybegynder
14. juli 2004 - 17:15 #13
Jeg har tjekket det nuværende/gamle RAM med Everest-programmet, og det er de spec. som jeg listede op i starten

Derudover kunne jeg se, at producenten stod til at være "Mosel". Jeg kender ikke den producent, men umiddelbart vil jeg mene, at det skulle udelukke muligheden for, at PC'en kun vil acceptere specielle IBM RAM-kredse...

Så jeg tjekker lige den nye RAM i en anden pc'er (for at dobbelttjekke, om den er defekt) og vender tilbage
Avatar billede it-dyret Nybegynder
27. juli 2004 - 10:39 #14
Det viste sig, at det nye RAM, som skulle nægte at virke i den omtalte PC, fungerede uden problemer i en anden PC... Jeg prøvede efterfølgende med en anden stang med nøjagtig samme specifikationer (men dog fra en anden producent) og det gjorde en verden til forskel. Så nu er missionen lykkedes, og jeg har endelig fået opgraderet den gamle PC.

Desværre er jeg ikke blevet klogere på, hvorfor den første stang ikke duede... Men jeg har lært et par nye tricks ang. fejlmeddelelser og det smarte Everest program. Så nu er det slut med skruetrækkere, når der skal tekniske specifikationer og/eller producent! Jeg takker - og kvitterer!