Avatar billede jma73 Nybegynder
13. juli 2004 - 14:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Domain security Policy -

Jeg har nogle gange problemer med at komme ind i 'Domain (Controller) Security Policy' og ''. Jeg får denne fejlmedd.:
"Failed to open Group Policy Object. You may not have appropriate rights.
Details:
The Network Path was not found"

Hvad kan det skyldes?

Som regel kan jeg godt komme ind kort efter jeg har genstartet maskinen, men ikke når der er gået noget tid. Har ikke helt luret mønstret endnu...

Jeg har ikke den store erfaring i windows servere.
Avatar billede strych9 Praktikant
13. juli 2004 - 16:09 #1
En NT4 maskine i et Win2000 domain? backup domain controller? kom med flere detaljer.
Avatar billede jma73 Nybegynder
14. juli 2004 - 10:34 #2
Sorry:
Det er en MS Small Business Server 2003 med MSsql server installeret.
Det er meningen at den skal køre et CRM system som de enkelte clienter skal tilgå og ellers ikke andet. Det er den eneste windows server på netværket og der kører IKKE Active directory (det er i hvert fald ikke sat op). IP uddelegeres med DHCP fra en linux server. (Så der er vel ikke noget domæne som sådan??)

Det er forøvrigt under "All Programs->Administrative tools" at jeg vælger "Domain (Controller) Security Policy".
Avatar billede strych9 Praktikant
14. juli 2004 - 12:38 #3
aah ok så forstår jeg bedre..
Jeg forstår i hvert fald at den fejlbesked er en anelse kryptisk =)

Står maskinen og tror at den er tilmeldt et domæne? Eller er den bare i en workgroup og kan du verificere dette?

Hvis den blot er i en workgroup så kan du naturligvis ikke indstille domain controller security policy. Både fordi du ikke er "domain admin", men også fordi domain controllere kun findes i windows domæner og ikke i workgroups.
Avatar billede jma73 Nybegynder
14. juli 2004 - 17:08 #4
Det kan måske godt være at den tror at den er tilmeldt et domæne. Men det er det ikke vil jeg mene.

Jeg er ikke helt klar over hvad der præcist menes med domæne, men maskinen ligger på vores indre net bag en firewall. Dette indre net består i princippet blot at en række arbejdsmaskiner (windowsXP+2k)  og en enkelt filserver(linux, samba). Denne filserver kører DHCP.
Windowsmaskiner bruger samme workgroup. Filserveren fungerer også som DNS.

Ved siden af dette er denne MSSB server sat op for at køre et CRM system.  Så som jeg forstår det er der ikke noget domæne den kan være tilmeldt.
Avatar billede strych9 Praktikant
14. juli 2004 - 17:51 #5
højre klik på "my computer" og vælg egenskaber. I det faneblad der hedder noget med computer navn kan du se om maskinen er i et domæne elller en workgroup, og hvad navnet er på det.

Du skal være opmærksom på at Samba også kan fungere som en windows domain controller ved at emulere denne. Men Samba kan ikke noget med group policy objekter, så hvis det er et Samba domæne kan det desværre ikke lade sig gøre.
Avatar billede jma73 Nybegynder
14. juli 2004 - 18:02 #6
Ud for Domain står der: "equinox.lan.xxxx.dk"
equinox er den maskinens eget navn.
lan.xxxx.dk er domænet. Men dette "domæne" er angivet på dhcp'en., så det er vel derfor at det ikke kan lade sig gøre. Ved dog ikke om det nødvendigvis også kan være samba domæne???
Avatar billede strych9 Praktikant
14. juli 2004 - 20:10 #7
hvis der ikke står "workgroup" eller "arbejdsgruppe" nogen steder i den dialog box så er det et domæne, og hvis du ikke har en windows server som fungerer som domain controller så må det være et samba domæne.
Avatar billede jma73 Nybegynder
15. juli 2004 - 09:22 #8
ok. Du skal have tak for rådene.