Avatar billede TheJoker Juniormester
13. juli 2004 - 14:40 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Hvor er min options?

Jeg har lige opdaget at jeg ikke har min options mere. Den der skal være oppe i tools. (Ja har engelsk version) Hvad er der sket? Hvorfor er den væk og kan jeg få den igen?
Avatar billede overchord Nybegynder
13. juli 2004 - 14:41 #1
Mener du i explorer vinduet eller hvad?
Avatar billede TheJoker Juniormester
13. juli 2004 - 14:43 #2
Ja exploren, denne computer kald den hvad du vil..
Avatar billede overchord Nybegynder
13. juli 2004 - 17:31 #3
Kan du evt forklare lidt namere. Naar du aabner Min Computer f.eks og ikke vaelger en fil, men gaar direkte i Tools->Folder Options - virker det?
Avatar billede TheJoker Juniormester
13. juli 2004 - 17:43 #4
Når jeg går op i tools/værktøjer (inde i explore/denne computer) så skal der være 4 valg muligheder. Den sidste/nederste mener jeg skulle hedde options. Den er der ikke mere.. Hvorfor..
Avatar billede jimmo Nybegynder
13. juli 2004 - 22:52 #5
Hej wolla_bille

I den normale danske version af "Min computer"/"Stifinder" er der følgende 6 menupunkter for oven, regnet fra venstre til højre:
Filer Rediger Vis Foretrukne Funktioner Hjælp
Der er altså tale om fast 6 menupunkter.

Teoretisk kunne man naturligvis alternativt forestille sig, at den almindelige "Din computer / Stifinder" skulle være blevet suppleret med et eller andet "suppleringsprogram".

Men mon ikke snarere, at det hænger sådan sammen, at du skulle have følgende i baghovedet:
* Venstreklik på menupunktet Vis - herved fremkommer en undermenu.
* Venstreklik i denne undermenu på punktet VÆRKTØJSLINIER, så fremkommer endnu en undermenu.
* Venstreklik i den sidstnævnte undermenu på punktet TILPAS, så fremkommer en hjælpeboks, hvori du  kan tilpasse de elementer (ikoner), SOM du vil have med i VÆRKTØJSLINIEN.
Sidstnævnte ligger typisk lige under den aller først nævnte vandrette menulinie (den med de 6 punkter).

Vi kender det vist alle - pludselig synes man, at der mangler noget. Men det viser sig som regel, at man forveksler et eller andet. Windows er jo et kæmpe program - og alle de andre applikationsprogrammer og værtøjsprogrammer kommer til - så det er vel ikke så mærkeligt, at man af og til kan blive "confused".

Venlig hilsen

jimmo
Avatar billede TheJoker Juniormester
14. juli 2004 - 13:28 #6
Nej det er rigtig nok der er de 6 menu punkter som du siger.. Min hedder bare sådan her: File edit View Favorites Tools Help.
Når jeg er i et internet vindue, så i tools har jeg internet options hvor jeg kan ændre min cookies sikkerhed, connections osv..

Men når jeg er i et normalt vindue (din com/stif) hvor jeg kan se mine diskdrev c,d,e,f osv der har jeg de samme menu punter. Men hvorimod når jeg går ind under funktioner / tools der så skulle der være 4 valgmuligheder der. Og den nederste hedder options ligesom den forgående bare uden internet. Og der skulle jeg kunne ændre hvordan jeg klikker om jeg skal enkelt klikke eller dobbelt klikke og hvilke programmer jeg vil åbne mine filer med osv.. Det er den der er væk. Options under tools, funktioner-
Avatar billede moebius Nybegynder
14. juli 2004 - 13:43 #7
Det lyder mystisk...
Du må klare det fra kontrol panelet.
Der finder du "Folder Options"
Avatar billede jimmo Nybegynder
15. juli 2004 - 02:39 #8
Hej igen wolla_bille, til dit indlæg af 14. ds. kl. 13:28.

Hvad angår programmet på dansk "Din Computer/Stifinder" og på engelsk "My Computer/Explore":

Jamen de 6 menupunkter passer jo fint sammen:
Filer=File Rediger=Edit Vis=View Foretrukne=Favorites Funktioner=Tools Hjælp=Help
Så er vi så vidt - PC'erne kan jo ikke gøre for, at englænderne ikke har lært dansk endnu! ;)
---

Hvad angår browser-programmet hedder det på begge sprog "Internet Explorer":

Her er der også 6 punkter, der endda hedder det samme som i programmet nævnt oven for:
Filer Rediger Vis Funktioner Hjælp
og de hedder vel også det samme i den engelske udgave, dvs.
File Edit View Favorites Tools Help
Spørgsmål 1: Er vi enige om det?

Selv om de to ovennævnte programmer ("My computer/Explore" og "Internet Explorer") ligner hinanden, er der principielt tale om to forskellige programmer - og derfor har de også forskelligt menuindhold.

I de danske udgave af "Internet Explorer" hedder "Tools" som anført "Funktioner", og undermenuen hertil lyder således:
Post og nyheder
Synkroniser...
Windows Update
---
Messenger
---
Internetindstillinger...

Spørgsmål 2: Hvad hedder de tilsvarende med engelske undermenupunkter på din PC?

Og ligesom du i den engelske udgave går ind under "Internet Options" går man i den danske udgave ind under "Internetindstillinger", hvor man, som du rigtigt beskriver, blandt andet kan ændre
* Cookies (under faneblad Sikkerhed (dansk)=Security (engelsk)) og
* Forbindelser (dansk) svarende til Connections (engelsk)

Altså: Stadig er alt det samme og ok!

Når vi så vender tilbage til programmet "Din Computer/Stifinder", er det også fuldkommen rigtigt, hvad du skriver, at man her kan se diskdrevene c:,d:,e:,f: eller hvad man nu har på sin computer.
Det er også rigtigt, at når man går ind i menupunktet Funktioner (dansk)=Tools (engelsk) er der 4 undermenu-punkter, hvor det nederste punkt hedder Mappeindstillinger (dansk) = Options
(engelsk). Og det er også rigtigt, at man ved at klikke på Mappeindstillinger / Options skal kunne udføre indstillinger som enkeltklik eller dobbeltklik osv.

Så langt så godt!

Herefter bedes du for entydighedens skyld lige fyre af:
a) Dit svar på det ovenfor anførte spørgsmål 1.
b) Dit svar på det ovenfor anførte spørgsmål 2.
c) Hvor mange undermenupunkter ses hos dig i programmet "Din Computer/Stifinder" under dit menupunkt Tools - og hvad hedder de hos dig?

Endelig kunne det være interessant at høre, om du alternativt kunne klare tingene ved at komme ind og udføre de efterlyste indstillingsmuligheder på følgende måde (du må selv finde de tilsvarende udtryk på engelsk):
Start -> Kontrolpanel -> Udseende og temaer -> Mappeindstillinger

Spændt på at høre svarene fra dig.
Avatar billede cp1 Nybegynder
15. juli 2004 - 06:30 #9
i min xp pro (engelsk) ser det sådan her ud http://firewalker.1go.dk/toolsmenu.png
du ka prøve denne ting:
skriv denne commando i promt eller kør , sfc /scannow (bemærk mellemrum) det scanner for manglende eller beskadiget system filer,du skal ha din win cd i drevet,genstart maskinen når det er gjort

LÆG MÆRKE TIL TEKST NEDENUNDER ;)

for du en 404 fejl når du klikker på billed-linket så kopier linket ind i adr.-feltet og tryk enter, i stedet for at klikke på linket ;)
Avatar billede TheJoker Juniormester
15. juli 2004 - 08:12 #10
Jimmo. Som du ser på billedet fra cp1 så er det lige præcis den der folder options under tools der mangler hos mig. Det er den jeg så gerne vil have tilbage. men hvorfor er Windows så dårligt og skal lige pludselig miste den??
Avatar billede TheJoker Juniormester
15. juli 2004 - 08:12 #11
cp1 jeg prøver lige det med at scanne senere efter job.
Avatar billede jimmo Nybegynder
15. juli 2004 - 14:46 #12
Til wolla-bille, indlæg d.d. af 08:12:
2 spørgsmål for eentydighed og indkredsning af problemet:
a) Dine oplysninger forstår jeg således:
Du har de tre undermenupunkter:
Map Network Drive...
Disconnect Nerwork Drive...
Syncronize...
Men mangler HELT det fjerde menupunkt "Folder Options..." - det er altså ikke blot tale om, at det ikke virker, men simpelthen er helt væk.
Er det rigtigt?
b) Kan du alternativt klare tingene ved at komme ind og udføre de efterlyste indstillingsmuligheder på følgende måde (du må selv finde de tilsvarende udtryk på engelsk):
Start -> Kontrolpanel -> Udseende og temaer -> Mappeindstillinger
Spændt på at høre dine to svar samt om "sfc /scannow" klarer problemet.
Avatar billede TheJoker Juniormester
15. juli 2004 - 19:40 #13
A) Ja det er helt væk..

B)Jeg kører den sfc /scannow nu.. Men er det normalt at den stopper jævnligt og siger at den mangler noget og at jeg skal indsætte disk (som sidder inde) og det eneste jeg kan vælge er retry, more information, cancel. Jeg siger så retry og den kører videre men irriterende den skal gører det hele tiden.
Avatar billede TheJoker Juniormester
15. juli 2004 - 19:46 #14
Og nej jeg har ikke mappeindstillinger under Start -> Kontrolpanel -> Udseende og temaer -> Mappeindstillinger
Der har jeg kun 2 valg muligheder: display og taskbar og menuen start
Avatar billede TheJoker Juniormester
15. juli 2004 - 19:49 #15
Om ikke andet er den kørt igennem nu. Prøver lige og genstarte..
Avatar billede TheJoker Juniormester
15. juli 2004 - 19:57 #16
Nej det hjalp ikke meg sfc /scannow :(

En reinstall er for let.. Det gider jeg ikke.. Men hvis det skal være sidste udvej så er der vel intet og gøre. Men håber der er en let løsning
Avatar billede cp1 Nybegynder
15. juli 2004 - 21:34 #17
er det sket efter du har installeret/afinstalleret en update eller et program ? har du installeret et tweak program som måske har afstedkommet fejlen ?
hvis du har systemrestore slået til er det osse en mulighed
-------------------------------------------------------------------------------------
du ka bruge systemrestore og vælge et punkt fra før problemet opstod,minuset ved det er,at programmer der er installeret efter det valgte punkt, skal installeres igen du finder systemrestore her Start-->Programs-->Accessories-->System Tools-->Systemrestore ser sådan ud (engelsk system) http://firewalker.1go.dk/RestoreComputer/ OBS !!!! har du dokumenter eller andre vigtige ting liggende på dit skrivebord eller i Mine Dokumenter,så ta en backup eller flyt dem til et andet drev end C drevet inden du gør det !!!
Avatar billede TheJoker Juniormester
15. juli 2004 - 21:37 #18
Hmm jeg har lavet en system restore.. Jeg gad ikke gå for langt tilbage.. Men det virkerde heller ikke.. SuuuuuK
Avatar billede jimmo Nybegynder
15. juli 2004 - 22:06 #19
wolla_bille
Prøv lige, om du i dit system kan oprette et ikon for "Mappeindstillinger" på værktøjslinien, altså via:
Vis (hos dig View) -> Værktøjslinier (første undermenulinie) -> Tilpas (sidste undermenulinie) -> Overflytte ikonet "Mappeindtillinger" fra venstrerude til højrerude -> Luk
Avatar billede TheJoker Juniormester
16. juli 2004 - 01:18 #20
Hvor vil du hen med det??
Avatar billede jimmo Nybegynder
16. juli 2004 - 12:01 #21
Til wolla_bille, indlæg d.d. 01:18:
En anden måde at prøve at komme til de indstillingsmuligheder, du mangler. på.
Der er jo principielt to muligheder i forbindelse med manglen i dit system: Enten er det ALENE undermenupunktet, der mangler, eller også er BÅDE menupunktet OG systemets programmer (filer) til indstillingerne, der er væk (eller i hvert fald ikke til at finde for systemet umiddelbart). Derfor! Der sker jo intet ved at prøve.
Avatar billede jimmo Nybegynder
18. juli 2004 - 21:18 #22
wolla-bille
Har du fået løst dit problem?
Avatar billede TheJoker Juniormester
19. juli 2004 - 09:48 #23
Ja men der er sket intet.. Jeg mangler kun den folder options de tre andre er der stadig. Så.. Det sidste er vel reinstallation.. Bare irriterende man ikke kan finde en løsning.
Avatar billede jimmo Nybegynder
19. juli 2004 - 11:51 #24
Nu kan jeg i skrivende staund ikke lige huske, om du på nogen måde har angivet, om det drejer sig om en "arbejdsplads-PC" eller om en ren "hjemme"-PC. Hvis det første var tilfældet, kunne det jo tænkes, at arbejdspladsens administrator el. lign. havde "bortfjernet / bortindstillet" visse muligheder i den pågældende Windows xp-udgave, netop omkring features, som der efter arbejdsstedets mening ikke "skal pilles ved"?
Avatar billede TheJoker Juniormester
19. juli 2004 - 15:21 #25
Det er en hjemme pc...
Avatar billede jimmo Nybegynder
19. juli 2004 - 23:47 #26
Hvis du søger efter filen explorer.exe i hele din maskine, hvor mange forskellige kommer da frem, og i hvilke mapper ligger de forskellige?
Avatar billede TheJoker Juniormester
06. oktober 2004 - 00:51 #27
Geninstallation virkede