Avatar billede nassimdenmark Nybegynder
13. juli 2004 - 14:27 Der er 13 kommentarer

Bedste bærbar?

Jeg er på udkig efter en bærbar til max 10.000...

Har hørt at Centrino skulle være det bedste, passer der eller hvad skal man kigge efter?
Avatar billede espersen Novice
13. juli 2004 - 14:30 #1
hvad skal du bruge den til ?
Avatar billede nassimdenmark Nybegynder
13. juli 2004 - 14:33 #2
Se dvd film, brænde cd'er og gå på nettet uden problemer....
Når jeg vil give 10.000 for den vil jeg også have noget der holder.

Men kendte du noget til Centrino?
Avatar billede ferdinand.k Mester
13. juli 2004 - 14:36 #3
Se evt den her igennem...
http://laptop4u.dk/kobeguide.html
Avatar billede rbc Nybegynder
13. juli 2004 - 14:40 #4
Centrino er en hardware-platform der består af processor, chipsæt og komponenter til trådløst netværk. Kernen i platformen er en Pentium M processor, som bruger "Enhanced Intel Speedstep" - en teknologi der tillader neddrosling af hastigheden, når processoren kører i tomgang, hvilket øger batteritiden.

På edbpriser.dk kan du finde flere bærbare med centrino processor til under kr. 10.000.
Jeg vil fx. anbefale Acer 292LCi til kr. 9713 - har selv en acer og er utrolig glad for den.
Avatar billede nassimdenmark Nybegynder
13. juli 2004 - 14:49 #5
Hvor mange mhz har den?
Avatar billede espersen Novice
13. juli 2004 - 14:50 #6
Ja, jeg kender Centrino ; Jeg vil slet ikke overveje en maskine der ikke er Centrino !!

Jeg ville tage en Asus M6N - den koster godt nok lige 1000 kr. mere - men du får så rigeligt extra for de penge ! - Acer er jeg ikke vild med pga. deres support.

Se også Ird's glimrende guide..
http://ebruger.dk/artikler/artikel.asp?artikelID=35

Den er med 15" skærm (og findes også i 15,4") vejer blot 2,7 kg og har et ret fedt design (ud over at det er rigtig fin kvalitet)

Den har noget af det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som i mange andre)

Dette gør den bl.a. god til at afspille DVD-film og også på længere sigt fortsat spil og større programmer!

M6800N har 256 eller 512 MB ram som desuden er 333 mhz (max 2 GB ram ialt)- mod de mere normale 266 mhz på FSB'en

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)

256 mb ram koster ca. 435 kr. (et rimelig vigtigt parameter at kende priser på INDEN køb! - fx. Dell er ofte dyr at købe extra ram til!)

Jeg er selv ret vild med Asus M6N som også netop er ved at blive opgraderet på VGA-siden ATI9700 - Den Asus findes i 1,4 + 1,5 + 1,6 + 1,7 Ghz ; se her specifikationerne fra Asus :
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=M6000N%20Series&langs=01
Avatar billede espersen Novice
13. juli 2004 - 14:52 #7
gå efter en Centrino pga. lavt støjniveau (som følge af CPU ikke bliver så varm og kræver en konstant larmende blæser).

en Centrino's pålydende mhz kan ikke direkte sammenlignes med en alm. Pentium ... Centrino bruger meget lidt strøm hvilket gør den rigtig bærbar !

men køb dog aldrig en laptop inden du har haft den i hånden, mærket, følt og lyttet til den - samt ikke mindst haft den tændt.....
Avatar billede nassimdenmark Nybegynder
13. juli 2004 - 15:00 #8
Men en 1.5 ghz centrino, hvor meget er det hvis man skal sammenligne med Pentium 4?
For 1.5 ghz lyder slet ikke af så meget til de priser.....
Avatar billede espersen Novice
13. juli 2004 - 15:06 #9
vedr. sammenligning mellem P4 og "Centrino" : se her : http://www.eksperten.dk/spm/519329
Avatar billede g-p Nybegynder
14. juli 2004 - 20:58 #10
Pentium M Dothan 1,5GHz 15" TFT Radeon 9700PRO 128MB http://www.prc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=473
Avatar billede g-p Nybegynder
14. juli 2004 - 21:02 #11
Pentium M Dothan 1,5GHz 15" TFT 512MB DDR 60GB HDD http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91318
Avatar billede espersen Novice
05. september 2004 - 15:36 #12
(husk at lukke spørgsmålet ved at acceptere den/de rigtige svar) - eller spørg hvis der er mere vi kan hjælpe med.
Avatar billede espersen Novice
05. oktober 2004 - 16:56 #13
hvordan går det ?