Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
13. juli 2004 - 12:08 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke pinge printer?

Jaeh... efter en flytning, hvor jeg har haft alt pillet fra hinanden, kan jeg nu af uvisse årsager ikke komme igennem til min Xerox printer. Jeg kan ikke pinge den, jeg kan ikke komme ind på dens IP adresse i browseren og jeg kan selvfølgelig heller ikke printe.

Det er denne printer: http://www.eksperten.dk/spm/480898

Jeg har installeret printeren, den er tændt, netkablet er tilsluttet, printerens adresse er valgt i port-opsætningen for printerens egenskaber... men, der er slet ikke hul igennem. Hvad kan der være galt? Der er ikke sket nogen fysisk skade under flytningen og jeg har prøvet at deaktivere min firewall helt (efter at have hevet forbindelsen til internettet ud), for at se om det var noget der blokerede dér... men, nej - heller intet resultat.

Jeg er IKKE en haj til netværk, så der kan være et eller andet jeg har overset.

Er der en venlig sjæl der kunne hjælpe mig lidt på vej her? Jeg vil sætte stor pris på enhver hjælp!

mvh
Lars Holmgaard
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
13. juli 2004 - 12:17 #1
Skulle måske lige tilføje at printeren er tilsluttet via netkabel til en switch, hvor min computer også er plugget i. Samme konfiguration som før, da printeren virkede, men jeg skal ikke kunne sige om det er præcist de samme stik i switchen jeg har sat kablerne i. Jeg har dog heller ikke kunnet få det til at virke, ved direkte at sætte netkablet i computerens netstik.
Avatar billede morten_leth Nybegynder
13. juli 2004 - 12:23 #2
hmmm.... hvis jeg var dig ville jeg se på printeren om det ikke kan lade sig gøre at printe en konfigurationsside ud, da du jo skal have defineret en IP... (printere kan sagtens af en eller anden syg årsag miste deres IP adr.) så det første du skal have gjort er konstatere om den ip du pinger virkelig også er den ip der skal være der.
Avatar billede morten_leth Nybegynder
13. juli 2004 - 12:25 #3
grunden til du ikke kan få det til at virke når den er sat direkte til computeren er nok fordi at den ikke er sat i med et krydset kabel.. så der ikke forbindelse og det vil ikke virke... ;)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
13. juli 2004 - 12:32 #4
Ok, jeg har lige printet en konfigurationsside ud og der står IP adressen til at være 10.0.0.2, men med en gateway 10.0.0.1 - er det korrekt? Det er 10.0.0.2 jeg prøver at connecte til... Jeg har også lige prøvet at skifte de netkabler ud, der går fra switchen til computeren og fra switchen til printeren. Den samme switch giver mig adgang til internettet, så efter at have fastslået at jeg stadig er på nettet, virker kablet til printeren...
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
13. juli 2004 - 13:23 #5
og hvilken ip har din pc ?

den skulle jo gerne hedde 10.0.0.x (hvor x er et tal mellem 3-254)
Avatar billede morten_leth Nybegynder
13. juli 2004 - 13:35 #6
hehe.... rune sry kan ikke lade være men hvad er der i vejen med 255???
ej... spøg til side... som rune siger.. så skal din ip på computeren gerne være noget med 10.0.0.x... og hvis den ikke er så er det derfor... så skal den hedde noget med 10.0.0.x.. men det er jeg nu rimelig sikker på den er.... men hvis den lyser osv... så prøv at slukke og tænde printeren et par gange... tro det eller lad være... jeg har faktisk været ude for det løste mit problem...
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
13. juli 2004 - 14:56 #7
Det var lige præcis et spørgsmål om den rigtige IP adresse... efter flytningen har jeg åbenbart fået en anden IP og derfor har min printer ikke virket. Noget i den stil!

Men, NU virker det!! Og jeg er en glad mand! :-)

I har begge to foreslået noget med IP adressen, men morten leth var hurtigst, så hvis jeg nu giver 40 point til morten leth og 20 til rune.rasmussen - er det ikke meget rimeligt? Jeg siger ihvertfald mange tak for jeres indsats, så hvis I lige kaster et svar, så kvitterer jeg med lidt point til samlingen. :-)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
13. juli 2004 - 14:56 #8
svar :-)
Avatar billede morten_leth Nybegynder
13. juli 2004 - 15:36 #9
tjah jeg vil da ikke klage... ;)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
13. juli 2004 - 15:38 #10
:-)
Avatar billede akl_gr Nybegynder
13. juli 2004 - 18:17 #11
morten Leth>> 255 kan ikke bruges fordi den henviser til alle adresser i segmentet. Det er en såkaldt broadcast IP.
Avatar billede morten_leth Nybegynder
13. juli 2004 - 19:29 #12
nårgh ja... DOH!!! havde ikke lige tænkt på der skulle være en broadcast adr. også... my bad!!!
Avatar billede akl_gr Nybegynder
13. juli 2004 - 19:33 #13
NP ;-)