Avatar billede mobius6 Juniormester
12. juli 2004 - 19:09 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

købe digital foto/video kamera?

hi
jeg skal til at købe et foto/video kamera (skal kunne begge ting)
jeg hved ikke meget om hvad jeg skal gå efter, hvilke issues jeg skal vægte når der skal vælges (opløsning, lysfølsomhed, zoom frekvens, kompatibilitet, osv.)
men går ud fra at der er 3-4 kerne områder man skal kigge efter ved køb?

Det er til privat brug og kun til sjov (skal hverken lege proff. fotograf eller lave dogme film) bor i udlandet og vil sende billeder og små videos hjem :)og naturligvist så billigt som muligt:)(men der er måske en nedre grænse for hvornår det bliver ubrugeligt legetøj?)

HVILKE parametre skal jeg være specielt opmærksom på ved køb?
(lad være med at svarre med links til konkrete modeller, jeg kan højst sandsynligt ikke få dem herude alligevel :)
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2004 - 21:11 #1
Hvad er det helt præcist du vil have? Skal det være et digitalt fotografiapparat der kan tage billeder og lave små video-filer, eller skal det være et videokamera der kan tage still-billeder?
Avatar billede mobius6 Juniormester
13. juli 2004 - 06:41 #2
videokamera der kan tage still-billeder, helt sikkert :)
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2004 - 09:58 #3
Ok, dem ved jeg ikke noget. Fortsat god jagt!
Avatar billede fencer Nybegynder
13. juli 2004 - 10:07 #4
Et oplagt valg ville være Canon MV-X35 (alternativt MV-X30) til ca. 12000 dkr. (muligvis billigere i udlandet..

Du får et rigtigt godt videokamera, som samtidig har en selvstændig processor til still billeder og en opløsning på 2,2 MP, hvilket er mere end rigeligt til rigtigt gode "almindelige" papirbilleder i op til 13x18 cm. (opløsningen er faktisk ikke vigtig overhovedet; det er mere vigtigt med et ordentligt objektiv og processor - hvilket det har)

Hvis prisen er for høj er der andre muligheder - men du går da på kompromis med mindst én af tingene; video og/eller billede.

Håber det hjalp :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2004 - 11:05 #5
canons video kameraer har meget motor støj

kig evt på panasonic dv gs 120 eller 200 hos digital4u.dk de har lige fået dem hjem i går
Avatar billede mobius6 Juniormester
13. juli 2004 - 11:57 #6
ok, 12k er alt alt for dyrt :-/

Motorstøj er uderordnet, jeg bor i verdens måske mest larmende by :)

"fencer" snakker lidt om 2,2 MP, det er den slags info jeg har brug for
MP, hukommelse, osv...

og som sagt er det "for sjov" og jeg er på ingen måde "technofil", navn, vægt, størrelse, udseende er fuldstændigt underordnet :)

"palau" siger "...og lave små video-filer" ----hvor små snakker vi om ?
5 sec eller 1 min eller 5 min. ?
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2004 - 12:50 #7
video filerne bliver gemt på enten båndet eller s´d kortet
Avatar billede mobius6 Juniormester
13. juli 2004 - 13:02 #8
jetdirect--> "video filerne bliver gemt på enten båndet eller s´d kortet"
...hvad betyder det i praksis (i sekunder, menutter, kvalitet) ?
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2004 - 13:43 #9
jo større sd kort jo mere film klip ,sådan har jeg forstået det fra canons side
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2004 - 14:32 #10
Med "små video-filer" mener jeg at nogle, efterhånden vel de fleste, digitale fotografiapparater/kameraer kan optage mindre film-sekvenser i mpeg-format. Længden af disse afhænger bla. af kvalitet og størrelse. Typisk 20 - 30 sekunder. Dette vil være det bedste valg hvis du gerne vil tage gode billeder, og optage korte film. Med bedre billeder mener jeg at denne type kamera kan lave optagelser med en højere opløsning. Dette har dog mindre betydning hvis du ikke regner med at ville lave forstørrelser af dine billeder. På den anden side skal man jo heller ikke begrænse sig på forhånd.

Så hvad du skal kigge efter afhænger helt af dine behov.
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2004 - 14:35 #11
Jeg kan godt give dig nogle anbefalinger, hvis du ønsker et apparat af den type jeg beskriver ovenfor. Men du kan med fordel kigge i de andre tråde her på siden, for det er et spørgsmål der kommer nærmest hver uge.
Avatar billede mobius6 Juniormester
18. juli 2004 - 09:42 #12
fandt en løsning :)
købte et gammelt DAT-video kamerea, som ikke er kønt men resultatet er 100 gange bedre end de digitale jeg fik kigget på:)
...og købte et lille canon digital(foto)camera.

lidt stormP løsningsagtigt, men det virker :)
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2004 - 20:35 #13
det er jo total ligemeget om det er en stormp løsning bare det løser dit behov

hvad er det for et kamera der kører med dat ?
Avatar billede mobius6 Juniormester
22. juli 2004 - 10:26 #14
et ældre Siemens (den de brugte til The Blair Witch Project )
jeg kan ikke er model nummeret da den tidligere ejer har limet en alluminiums
skinne på :)

N.B (denne tråd lukker i morgen, ikke at der er kommet nogen rigtigt fornuftige svar dog :))  ...svar kan smides hvis det findes passende.
Avatar billede mobius6 Juniormester
25. juli 2004 - 10:58 #15
.