Avatar billede pedn2k Nybegynder
12. juli 2004 - 17:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Surround via optisk??

Jeg har netop købt en surround reciever (Denon AVR-1803) Som har 3 optiske indgange og en coaxial. Mit spørgsmål er om hele 6.1 kannels surround lyden ka komme igennem det optiske lydkabel eller om det kun er stereo lyden som jeg synes at have læst nogle steder! Altså hvor mange kabler skal jeg ud og invistere i??
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2004 - 17:28 #1
Det hele kan kører på et enkelt optisk eller coax kabel.
Jeg foretrækker coax kabler, men forskellen er vist ikke så stor. Det er nok mere en smagssag :-)
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2004 - 17:31 #2
Avatar billede grunken Nybegynder
12. juli 2004 - 18:44 #3
hvad enten du bruger coax eller optisk vil lydkildens digitale signal blive sendt direkte til din reciver - så derfor afhænger det 100% af lydkilden om signalet er stereo eller surround

Over længere afstande vil jeg klart anbefale at bruge coax kabel (som phatlasse skriver), da det er langt mere fleksibelt, og derfor kan trækkes som et almindeligt kablel!

over kortere afstande vil jeg personligt bruge optisk kabel, da signalvejen gennem dette kabel er kortere en på coaxialkabel!

-grunden til at optisk ikke kan abefales over længere afstande er at fiberen i et optisk kabel er langt mere sårbar over for knæk end lederen i et coaxialkabel, men hvis du vælger optisk over længere afstande og det eksempelvis skal rundt om et hjørne, skal  du notere at "knækket" skal passe med buen på en ølflaske.
Avatar billede pedn2k Nybegynder
13. juli 2004 - 20:54 #4
Tak for svarene og for det mere uddybende svar grunken!