Avatar billede madeindk Nybegynder
12. juli 2004 - 14:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Software RAID?

Hey eksperter..
Nogen der kender Software RAID?

Jeg ved kun det er et program der fungere som RAID hvor man så ikke behøver ha et RAID kort m.m.
Avatar billede screem_brille Novice
12. juli 2004 - 14:56 #1
ja det findes under disk manager, du skal dog konvertere dine diske til dynamiske (dem der skal indgå i RAID sættet)
Avatar billede dinkie Nybegynder
12. juli 2004 - 15:43 #2
Det suger kræfter fra din pc. Samt nedsætter din disk I/O.. Men kan du leve med det - så er SW-raider i Windows ok at bruge. Meeeeennnnn nu er det jo ikke fordi det koster en "krig" at anskaffe sig et IDE eller SATA Raid.. :o)
Avatar billede freehelp Praktikant
12. juli 2004 - 15:47 #3
Software RAID er når man lader et stykke software styre RAID, hvilket sparer en RAID-controller og det er muligt at blande scsi-diske med IDE eller kun benytte sig af IDE.

Ulempen er at man så selv skal konfigurere RAID og på Linux er det lidt besværligt.
Avatar billede madeindk Nybegynder
12. juli 2004 - 16:45 #4
"ja det findes under disk manager, du skal dog konvertere dine diske til dynamiske (dem der skal indgå i RAID sættet)"

Nogen der kan give mig en præcis guide?
Avatar billede screem_brille Novice
12. juli 2004 - 18:52 #5
ja det er nu ellers så nemt som det overhoved kan være, konverter de diske du vil bruge til dit RAID, derefter vælger du opret partion, og hvolken type, (spanned (RAID 0, Stribed = RAID 1, Stribed with parity = RAID 5), og derefter beder den dig vælge hvilke diske der skal indgå´i RAIDet, og derefter opretter den RAIDet og synkroniserer det (vælger du at formatere samtidigt, gør den også det)
Avatar billede madeindk Nybegynder
12. juli 2004 - 18:55 #6
Det kommer jeg ikke så langt med det der..

Når jeg ikke ved hvor disk manager ligger?
Avatar billede onki Nybegynder
12. juli 2004 - 19:06 #7
Disk Manager ligger:

Kontrolpanel>>Administration>>Computeradministration>>Diskhåndtering
Avatar billede screem_brille Novice
12. juli 2004 - 19:22 #8
DEt klyder nok lidt overlegent, men sådan er det nu ikke ment, jeg vil anbefale dig og købe nogle ad IDG´s små hæfter, der er en om server, den er en ganske god start og fortæller lidt om de mest almindelige emner (opsætning og daglig drift)