Avatar billede birkis Nybegynder
22. februar 2001 - 13:59 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Raid...

Abit BE6 med HotRod100, 2 stk. IBM 75GXP 45 GB i raid (striping) og Windows 2000 pro.

Vil dette fungere godt?
Avatar billede disky Nybegynder
22. februar 2001 - 14:00 #1
ja
Avatar billede birkis Nybegynder
22. februar 2001 - 14:06 #2
Det der er jo også rimelig hurtig - svaret kom mindre enn 1 min. etter spm...

Men; jeg har hørt noe om at Win 2k ikke \"ser\" mer enn 60+ GB - disse 2 vil jo bli 90.  Er dette riktig?
Avatar billede disky Nybegynder
22. februar 2001 - 14:48 #3
hmmm, det problem har jeg nu ikke hørt om.
Avatar billede goulduck Nybegynder
22. februar 2001 - 17:57 #4
Ikke ser mere end 60 ?!?!!?

Én af mine venner har en 80 GB disk - den fungere  ud problemer... (én stor partition)
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
22. februar 2001 - 18:38 #5
birkis:> hvis du kører raid med to 45 GB harddiske vil det jo kun blive 45 GB...

Raid gør jo netop at den bruger to harddiske \"og gør dem til en\" for at opnå hastighed eller sikkerhed!
Avatar billede birkis Nybegynder
22. februar 2001 - 18:57 #6
goulduck >> Jeg syntes jo også det hørtes noe underlig ut, men man kan jo aldri være helt sikker??  Jeg husker ikke om det var et generelt problem eller kun i forbindelse med raid.

jdaugaard >> Det du sier gjelder vel kun ved raid 1 (mirroring), og ikke når du kjører raid 0 striping)?? Ved striping legges vel de to harddiskene sammen til en stor (= 90 GB (45 * 2))?
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
22. februar 2001 - 18:59 #7
Nej, det mener jeg ikke! Hvori skulle fordelen så være ved at køre raid hvis den bare ligger 2 diske sammen til en stor?!?

Jeg er ikke sikker, men jeg mener det er sådan...
Avatar billede birkis Nybegynder
22. februar 2001 - 19:49 #8
\"Har man valgt en Mirror konfiguration, vil man opnå en harddisk størrelse på det halve af den samlede harddisk kapacitet. I vores tilfælde er det 2 * 7,5 GB / 2 = 7,5 GB

Men har man derimod valgt en Stripe konfiguration, vil den samlede harddisk plads blive det samme som alle harddiskene kapacitet lagt sammen, hvis vel at mærke harddiskene har ens kapacitet.

Her i vores situation vil det så være 7,5 + 7,5 GB = 15 GB\"

Cut & Paste fra:  http://www.hardinfo.dk/Artikler/artikel.asp?ID=189&Page=4

Artikkelen begynner på http://www.hardinfo.dk/Artikler/default-a.asp?ID=189
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
22. februar 2001 - 19:59 #9
Nå, ok..
Så blev jeg det klogere, tak :-)
Avatar billede goulduck Nybegynder
22. februar 2001 - 22:29 #10
Grunden til at bruge radi i stripe er hastighed! Så er der jo nemlig 2 harddisk om arbejdet.
Avatar billede master.1 Nybegynder
23. februar 2001 - 05:22 #11
Det ville køre som lynet jeg har installeret en maskine med en Promise ata-100 taid og 4 stk 45Gb ibm ata100 diske og det er sat op til striping (en disk)=180Gb og w2k kører som smurt :)
Avatar billede birkis Nybegynder
23. februar 2001 - 14:19 #12
Godt, da takker jeg for hjelpen.