Avatar billede nico2814 Nybegynder
09. juli 2004 - 19:23 Der er 29 kommentarer

Køb af gaming PC!

Hey eksperter!

Jeg står og skal købe en ny PC.
PC'en skal primært bruges til spil: CS, Battlefield (Vietnam, + div mods osv.) Battlefield2 (når det udkommer) og HALO og andre i den genre.
Men PC'en skal også bruges til: Internet surfing, film, musik osv.
PC'en skal ikke være super dyr, men heller ikke noget billigt skrammel, og så skal den kunne bruges til de ting jeg har skrevet ovenfor dvs. køre spillene ordentligt! :)

Liste over de ting jeg gerne vil have hjælp til :)
Skriv bare hvis jeg manger noget.

CPU: skal være 2.8 - 3.0Ghz intel p4 800fsb (HT teknologi? ja, nej hvorfor?)

Bundkort: Skal kunne køre den processor i vælger, og gerne højere end f.eks 3.0 Ghz hvis jeg en dag vil opgradere.

Ram: 512-1024DDR Dual channel DDR pc3200 (512 nok til de spil?)

Grafikkort: Havde jeg tænkt på et Geforce FX5900 (måske ULTRA, hvis det ikke er alt for dyrt) men hvad siger i?

Harddisk: 160-200GB 7200rpm(mere?) 8mb cache

Combo DVD-CD-RW drev: ja, hvad kan i anbefale der?

Lyd: Ja, spiller for det meste med headset, men ofte højtalere når jeg høre musik/ser film, ville 5.1 lyd være værd at købe?

Håber på en masse gode svar, og links til de forskellige tind i finder!
Skriv endeligt hvis i vil vide mere, eller jeg har glemt noget!

-Nico (giver 200 point, da jeg gerne vil have en del forskellige svar at vælge imellem, når jeg når så langt som til at købe de enkelde dele, og i håb om at i vil give jer go tid til at begrunde hvorfor jeg skal vælge hvad :)
Avatar billede mushkin Nybegynder
09. juli 2004 - 21:04 #2
Må det være en AMD64 cpu med FSB800? 64-bit teknologien er fremtidssikret.
Avatar billede mushkin Nybegynder
09. juli 2004 - 21:24 #3
Ellers kan du få:

Asus P4C800
P4 2,8Ghz 512L2
Kingston 1024 PC3200 (2x 512)
Seagate 160Gb SATA
His IceQ R9800 Pro 128DDR
Pioneer DVD+RW

til 7993,00 kr + evt. fragt hos midtdata.dk
Avatar billede mushkin Nybegynder
09. juli 2004 - 21:26 #4
Du vil få bedst ydelse i de nye spil med 1024 ram, og samtidig kan His R9800 grafikkortet også fåes med 256DDR2 ram. Alt efter hvor meget du vil ofre, den er ca. 900 kr dyere end 128 udgaven.
Bundkortet har 6-kanal lydkort integreret.
Avatar billede freehelp Praktikant
10. juli 2004 - 09:42 #5
Bundkort:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=39457

eller

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=75324

Abit'en har den nye OTES tech som køler bl.a dine transistore.

Har det selv og kan varmt anbefale det. Har også det andet :-)
Dog ville jeg tage ABit hvis du senere vil OC skidtet :-)

VGA:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=63494
Et sandt highend kort uden tvivl - og så er det billigt.
Kan trække det du ønsker og mere til.

Ellers et godt alternativ
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38536

Harddisk:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18950

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18967

RAM:

http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=32428578

SUPER RAM tro mig!!
Dog er det PC4000 men Abit understøtter kun PC3200. Kræver bare du clocker dem en smule - så skal du se hvor hurtige de er :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
10. juli 2004 - 09:44 #6
Lyd--> Brug det på bundkortet - det er4 fint og penge besparende :-)

Men ellers er
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13638 et billigt og godt forslag

Ellers dette

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13630

Hvad angår drev er det en smafesag og ikke den store udgift.

Håber det hjalp dig lidt :-)

Hopper over point

//Freehelp aka gratis hjælp *G*
Avatar billede freehelp Praktikant
10. juli 2004 - 09:49 #7
idc--> Kommentar: idc
09/07-2004 21:26:47 ---> totalt overkill med så mange RAM.

Intet i dag kræver så meget hukommelse. Ja - meget er godt men men men slet ikke nødvendigt.

Ydermere er 256MB på VGA også overkill. Intet kræver understøttelse af dette.

Hvad angår 64 bits tech så synes jeg stadig det er spild af penge. De er stadig totalt dyre så ville vente til de faldt lidt i pris forhåbenligt tidligt efter sommeren.

Området er stadig under udvikling så vent og se hvad der sker om ikke så længe :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
13. juli 2004 - 08:39 #8
Godmorgen

Har du brug for mere hjælp??

//Freehelp
Avatar billede nico2814 Nybegynder
14. juli 2004 - 18:39 #9
Tak for de svar det er blevet endnu :)

Jeg har sammen med en kammerat fundet frem til ngle forskellige dele, fra shg.gk da det ligger tæt på hvor jeg bor.

Indtil nu er det:
CPU: 3.0Ghz p4 Northwood 800fsb -  http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320423

Bundkort: ASUS P4P800 gold, der kan køre dual channel ram op til pc3200 (har svinget mellem det og så Deluxe udgaven, da de koster næsten det samme, men heller til Gold da det har de hos shg - http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=310332

Ram: 2x 256 Dual DDR pc3200 Dane-Elec - http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350471

HDD Gfx osv har jeg ikke fundet ud af endnu, men hvad vil i vælge af harddisk?
Grafikkort har jeg os tænkt lidt på:  http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340607

kunne godt tænke mig at få nogle + og - ved de ting jeg har valgt, men hvis i foreslår andet, skal de helts ligge i den samme prisklasse som mit valg :)
Avatar billede freehelp Praktikant
14. juli 2004 - 18:54 #10
Har givet mit bud :-)

Det du selv har kikket på er okay. Men grafikkortet er meget dårligt!

Du kan få et power kort til 100 kr mere http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=63494
Avatar billede nico2814 Nybegynder
15. juli 2004 - 00:41 #11
Hvad gør grafikkortet dårligt? :)
Og er et XT kort så meget bedre? Mener bare jeg har hørt at det ikke skulle være så godt. Betyder XT ikke at det er nedgraderet?
Udvid min horisont! :D
Avatar billede freehelp Praktikant
15. juli 2004 - 07:34 #12
Lidt svært bare at definere - men kortet er ikke de penge værd, og du kan få kvalitet for 100kr mere
Avatar billede nico2814 Nybegynder
15. juli 2004 - 17:11 #13
Hmm.. Når man kigger på de to kort, kan jeg ikke se hvad det er der er så meget bedre ved det du nævner.
Og hvis der var nogle der ville forklare om XT betyder på geforce at det er nedgraderet? eller har jeg hørt forkert?
Forklar istedet for at skrive kvalitet for 100 kr mere :)
Avatar billede freehelp Praktikant
15. juli 2004 - 17:20 #14
Mener XT er Platinum Edition!

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/17/1487127

Er er bl.a en test af 5900 kortet mod et ATI 9600. Ikke dit det ved jeg - men der er marginal forskel.

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/30/2230208

Her kan du se hvor langt nede 5700 er
Avatar billede freehelp Praktikant
15. juli 2004 - 17:23 #15
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/03/02/7303758

endnu en :-)

Lukker ikke bare noget ud selvom det lyder sådan. Har selv haft både 5700 og har nu bl.a 5900 kortet.
Avatar billede freehelp Praktikant
23. juli 2004 - 13:56 #16
Ville være kanon med lidt feedback fra dig opretter :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
29. juli 2004 - 08:21 #17
Er det ikke på tide vi modtager lidt feedback omkring problemet/eller problemet som ikke er der mere?????
Avatar billede nico2814 Nybegynder
29. juli 2004 - 14:58 #18
Hmm.. svært at sige, da jeg svinger mellem forskellige bundkort osv.
Har os kigget lidt på et Abit IC7-G, da det har fået gode anmeldelser, så 2x256 PC3200 DDR ram (kingston HyperX), POV FX5900 XT da jeg godt kunne se at FX5700 ikke havde fået gode karakterer! :) Og måske en Intel Presscott 3.0Ghz 1mbL2 Cache Socket 478
Avatar billede freehelp Praktikant
29. juli 2004 - 15:05 #19
Hold dig fra prescot den bliver varm som helvede :-)

Tror ikke du skal regne med folk kommentere mere i denne tråd.

14 dage er gammelt i E regi så enten spørg mig eller luk her og opret igen
Avatar billede dinkie Nybegynder
29. juli 2004 - 15:11 #20
freehelp >> bare lige en note til den med rammen (10/07-2004 09:49:01).. Linket taler for sig selv:

http://www.tomshardware.com/hardnews/20040727_052008.html

En lille video:
http://www.gametrailers.com/gt_vault/t_doom3_kikizo_gp.html

Jeg er ikke sikker på at du er den store gamer - for hvis du var ville du ikke sige at det er for meget ram. Tro mig det er ikke et problem at kommet til at bruge den mængde.. HL2 bliver endnu mere krævende end Doom III. Så jo der skal brokkes meget fra i dyret også GPU'en..
Avatar billede freehelp Praktikant
29. juli 2004 - 15:19 #21
Det er jeg godt klar over....
Avatar billede freehelp Praktikant
12. august 2004 - 09:31 #22
Kunne være rart at høre hvordan tingene skred frem??????
Avatar billede freehelp Praktikant
25. august 2004 - 13:56 #23
Tiden er vist moden til lidt feedback eller en afslutning på spørgsmålet??
Avatar billede nico2814 Nybegynder
26. august 2004 - 19:46 #24
yes får vist ikke mere hjælp! tak :)
freehelp skriv lige et svar :)
Avatar billede freehelp Praktikant
27. august 2004 - 08:58 #25
Ønsker ikke point for at hjælpe dig - men ville bare gerne høre hvordan det gik.

Giv min andel til de andre eller tag den selv :-) Bare husk at lukke

Ha en god dag

//Freehelp
Avatar billede freehelp Praktikant
01. januar 2005 - 18:01 #26
Mon ikke du snart kunne finde udaf at få smidt feedback her, eller få spørgsmålet lukket!?
Avatar billede mrrius Nybegynder
17. august 2005 - 13:57 #27
ASUS P4C800 Deluxe bundkort
de første versioner, havde en lodeklat under cpu på bagsiden, som blev trykket af cpu-køler holderen , som trykkerde lodeklatten så den kortsluttede en printbane.
Problemet viste sig som boot problem , bios problem , ram blev meget varme osv
Avatar billede mrrius Nybegynder
17. august 2005 - 14:04 #28
du skal da have en amd64x2 cpu
geforce 6800 grafikkort fra asus til ca. kr 1200
min 400 w strømforsyning i din computer

amd64 cpu'er bruger mindre strøm en de store intel cp'uer, og bliver dermed mindre varme.
Radeon grafikkortene, bruger mindre strøm end geforce, og bliver også derfor mindre varme.

dem billigste " spille computer " du kan lave er med radeon 9800pro agpx8 grafikkort
til ca 1000 kr http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88541
Det smarte er at du kan nøjes med udgået hardware med agpx8 ( bundkortene er billige)
og radeon 9800 pro kan da stadig følge med
Avatar billede mrrius Nybegynder
06. september 2005 - 13:04 #29
Hvis det skal bære billigt , men stadig kunne spille , så kik lidt på denne her : http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=14948&Type=4&ID=1
Grafikkortet bruger godt nok agp x 8, men den kan stadig følge med alle spil.
der mangler windows med , men den kan købes som extra tilvalg