Avatar billede iq150 Nybegynder
08. juli 2004 - 23:43 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

RAID-0 på to alm. ATA133 H-diske (ikke s-ata)

Dav, vil lige høre om der er nogen der ved om det er muligt at lave en RAID-0 forbindelse på mit Asus A7n8x bundkort, ved hjælp af 2 stk. alm. ata133 diske af samme størrelse ?
Altså ikke noget med seriel ATA, som er det eneste jeg ellers har kunne finde noget om.
Hvis det er muligt at oprette denne forbindelse vha. bundkortets hardware, er der så noget i BIOS jeg skal være særlig opmærksom på?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juli 2004 - 00:31 #1
Begge disse sider siger at der ikke er ide-raid indbygget i motherboardet, så desværre :(
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1341
http://www.driverheaven.net/reviews/asus/

Hvilket styresystem bruger du ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juli 2004 - 00:32 #2
Hmm .. det skulle have været et svar *s*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juli 2004 - 00:36 #3
Avatar billede iq150 Nybegynder
09. juli 2004 - 09:21 #4
Jeg bruger XP-pro, så hvis det ikke kunne lade sig gøre på hardware-vis, havde jeg bare tænkt mig at benytte XP's software-raid, til jeg får nyt bundkort engang, har du en ide om, om det er noget værd... Bare en tillægs-spærgsmål, du har fået a point :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juli 2004 - 09:52 #5
Software raid er jo en gammel teknik som stammer helt tilbage fra NT og vi har en enkelt NT server som kører 24/7 der benytter software raid. Af en eller anden grund blev der ikke købt en raidcontroller da maskinen blev købt. Men den server er vel omkring 3-4 år gammel nu og der har aldrig været noget galt med diskene eller spejlingen. En anden server som er meget ældre mistede en disk, også i et software raid, og det var simpelt at skifte disken og derefter spejle den igen.

Så teknikken virker altså. Dog er det langsommere og kræver mere cpu-kraft end hardware-raid. Men det giver jo sig selv. :)
Avatar billede iq150 Nybegynder
09. juli 2004 - 11:55 #6
Mange tak for de gode svar...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juli 2004 - 12:03 #7
Velbekomme *s*
Du kan lukke spørgsmålet ved at vælge mit navn nederst til venstre og trykke accepter. (hvis du skulle være i tvivl)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juli 2004 - 14:19 #8
Glemte du spørgsmålet ??? *s*
Avatar billede iq150 Nybegynder
25. juli 2004 - 19:33 #9
Nu har jeg trykket acc. to-fire gange... er det ok nu? ellers prøver jeg lige igen.. første gang jeg skal give point :-), undskylder
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. juli 2004 - 21:52 #10
Helt iorden. Jeg har hørt fra flere at de troede de havde accepteret, men at det ikke var gået igennem, så der lader til at være en lille "bug" i systemet *s*

Takker for point :)