Avatar billede jacobodgaard Nybegynder
08. juli 2004 - 18:17 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Strømforsyning? Computer vil ikke starte

Her idag prøvede jeg at skille min computer ad, for at rense den lidt for støv.. Men efter jeg har samlet den igen, vil computeren ikke tænde.
Hvis jeg holder "start"/"tænde" knappen inde, begynder køleren på cpu'en og på grafikkortet at køre, men computeren tænder ikke..

Jeg har lidt på fornemmelsen at det er PSU'en der er noget galt med, hvilket de fleste af mine venner også mener..

Men jeg har prøvet at få den testet hos en forhandler som sagde at den virkede fint.. Har dog stadig mistanke om at det er den der er noget galt med.. evt det 'specielle' p4 stik.

Nogen andre bud?
På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. juli 2004 - 18:25 #1
Når du skriver rense, har du da brugt en støvsuger til at rense blæserne, og specielt dem på din PSU.
Avatar billede jacobodgaard Nybegynder
08. juli 2004 - 18:27 #2
Ja.. men har været rimelig varsom.. har gjort det før uden problemer, men ovejede også om det ikk kunne give problemer..
Avatar billede serverservice Praktikant
08. juli 2004 - 18:30 #3
Du skriver "Men jeg har prøvet at få den testet hos en forhandler som sagde at den virkede fint.." - men hvorfor siger han det hvis den ikke virker?

ellers vil jeg tro at det er nogle af dine leds/knapper der ikke er forbundet rigtigt mellem bundkort og kabinet?
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. juli 2004 - 18:31 #4
Hvis luften som støvsugeren suger til sig, har fået selve propellen på blæseren til at rotere rundt, så er det ikke sundt, da det er DC motorer man bruger til blæsere. De kommer til at virke som dynamo, altså at lave strøm. Hvis det er blæseren til PSU'en, risikerer du at den "brænder af". Hvis det er en af blæserne til dit kabinet det sker for, så risikerer du at "brænde" dit motherboard af.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. juli 2004 - 18:33 #5
Hvis du er 100 % sikker på at de ikke har kørt rundt da du brugte støvsugeren, så er det måske en ledning, som ikke har en god nok forbindelse.
Avatar billede jacobodgaard Nybegynder
08. juli 2004 - 18:35 #6
Okey, må hellere stoppe med det fremover så.. Men er det nødvendigt at have kabinetkøling?.. synes ikke rigtig det kabinetkøling jeg har hjælper på temperaturen på MB'et, så tager dem som regl bare fra..

Men mangler stadig at finde ud af hvad problemet er .. Forhandleren virkede ikke for kvik, derfor jeg tøver lidt...

De 'leds' som du taler om sidder som de altid har siddet.. så tror ikke det er der problemet ligger..
Avatar billede jacobodgaard Nybegynder
08. juli 2004 - 18:36 #7
Tror faktisk de kørte rundt, køleren da jeg brugte støvsugeren... Kunne dog være rart at få bekræftet præcis hva der ikke virker, så jeg ikk går ud og køber et nyt motherboard, hvis problemet er PSU'en =()
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. juli 2004 - 18:38 #8
Nej du behøver ikke at stoppe med det. Jeg bruger en blyant eller kuglepen, som jeg blokkerer proppellen med mens jeg bruger støvsugeren.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. juli 2004 - 18:40 #9
Skaf en PSU fra en bekendt, og prøv med den i din PC. du behøver ikke at pille den gamle ud, og sætte den nye i. Bare læg den ved siden af PC, og sæt strømstikkene i, så vil du se om det er PSU'en der har fejl.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. juli 2004 - 18:43 #10
"Hvis jeg holder "start"/"tænde" knappen inde, begynder køleren på cpu'en og på grafikkortet at køre, men computeren tænder ikke.."
Skal du holde startknappen inde for at tænde den? og hører du nogle biplyde ? Hvad ser du på skærmen- ingenting?
Avatar billede jacobodgaard Nybegynder
08. juli 2004 - 18:47 #11
Normalt skal jeg kun trykke en gang for at tænde computeren..
Trykker jeg en gang, kører kølerne lige et par omgange, lyset foran på kabinetet blinker hurtigt, og der vises intet på skærmen.. Samtidig laver psu'en lidt støj.. en klik lyd eller lign..
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. juli 2004 - 18:53 #12
Både motherboard og PSU er indvolveret i det kredsløb, som starter PC op når du trykker på knappen.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. juli 2004 - 18:54 #13
Det lyder som om noget på bundkortet kortslutter psuén , så tjek efter at alt sidder rigtigt incl ledninger til startknapper.
En god måde at teste på er at fjerne alle unødvendige indstikskort og fjern alle ledninger bortset fra Powerbutton (vist nok pwt) på bundkortet-
start igen -
teoretisk set kunne det godt være psuén,men så ville der nok have være problemer inden du gjorde den rent.
Hvilket bundkort snakker vi om her?
Avatar billede jacobodgaard Nybegynder
08. juli 2004 - 18:58 #14
som sagt, fik jeg jo dens køler til at dreje rundt da jeg støvsugede den.. og har prøvet at tjekke alt.. om ledningerne sidder ordentlig osv.. og har ikk rigtig nogen unødvendige kort, måske udover lydkortet og netkortet..
Avatar billede serverservice Praktikant
08. juli 2004 - 19:00 #15
så tag kortene ud- og du er sikker på at du ikke har byttet nogle ledninger?
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. juli 2004 - 19:00 #16
Prøv nu med en anden PSU, så finder du ud af om det er den der laver knuder. Hvis det ikke gør nogen forskel, så er det måske dit motherboard der er futtet af.
Avatar billede jacobodgaard Nybegynder
08. juli 2004 - 19:02 #17
okey, en anden ting jeg lige har lagt mærke til, er at når de andre kølere (cpu og grafikkort) kører, kører de med normal hastighed.. når PSU'ens køler kører, er det meget langsomt.. det er den der skaber den "klik" lyd jeg talte om..
Avatar billede jacobodgaard Nybegynder
08. juli 2004 - 19:02 #18
Okey jeg prøver... vender tilbage
Avatar billede doublejoble Praktikant
08. juli 2004 - 23:06 #19
den anden dag havde jeg en strømafbrydelse - da jeg fik hfi relæet slået til igen ville en af mine computere ikke starte op igen - den opførte sig på samme måde som du beskriver.
Jeg nulstillede cmos på maskinen og så kunne den starte igen - Tak Tak Tak store computergud at det var så nemt.
Prøv også lige det jacobodgaard nu du er igang med at rode i maskinen - det kunne jo være det hjalp.
Avatar billede fishbrain Nybegynder
08. juli 2004 - 23:49 #20
Jeg tror IKKE det er din PSU da den jo levere strøm godt nok til de andre ting. Tjek stikket til din harddisk og tjek evt om alle dele på bundkortet sidder godt nok fast.
Avatar billede jacobodgaard Nybegynder
09. juli 2004 - 12:23 #21
jeg er sikker på det ikke er psu'en nu.. har testet med en andens..

Yderligere har jeg prøvet at tjekke om der er strøm til Harddisken og CD-rom drevene ved at tage alt strøm ud af MB'et, og så sætte en papirclips i ATX stikket, og der kom strøm til både HD og CD-rom.

Doublejoble, hvordan nulstiller jeg cmos ?

Jeg har på fornemmelsen at der er en løs forbindelse på Motherboardet, men kunne det ikke også være CPU'en den er gal med? nogen husmandsråd jeg kan bruge til at tjekke hvilken en af delene den er gal med?
Avatar billede serverservice Praktikant
09. juli 2004 - 12:27 #22
Du kan tjekke cpuén i et andet bundkort. Der er ikke andre metoder - desværre.
Du kan resette bios med en jumper eller tage batteriet ud i 30 sek. http://www.teamplayinc.com/Tech/BIOS%20Reset.pdf
Avatar billede jacobodgaard Nybegynder
09. juli 2004 - 13:13 #23
hjalp ikke at reset bios.. tilsyneladende..
Avatar billede jacobodgaard Nybegynder
09. juli 2004 - 20:21 #24
okey, det var mb'et.. har købt et nyt
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juli 2004 - 21:14 #25
Næste gang du skal rense dine kølere, så husk at blokere propellen med en blyant, før du begynder med støvsugeren.
Avatar billede serverservice Praktikant
09. juli 2004 - 21:18 #26
utroligt der skal så lidt til at ødelægge det?
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juli 2004 - 21:30 #27
Jeg har selv prøvet det, dog med en PSU. Det lyder forøvrigt fedt, når støvsugeren får propellen til at rotere med 5 - 6000 omdr/min, men det kan ikke anbefales med strømstikkene i PC'en.