Avatar billede minima Nybegynder
08. juli 2004 - 10:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fritlægning og path

Jeg skal fritlægge billeder, der skal bruges til et InDesign dokument. Jeg fritlægger f.eks. et gitter/hegn og bruger pen tool. Dvs. der skal både markeres rundt om gitteret, men også inde i selve billedet for at få baggrunden væk, så kun gitteret er tilbage. Der bliver automatisk oprettet et Work Tool og når jeg er færdig med at markere det hele og trykker på "load path as a selection" og så vil slette baggrunden - så forsvinder kun der der er rundt om gitteret og ikke alle de markeringer, jeg har lavet inde i de små firkanter på et sådan gitter. Hvordan får jeg valgt det hele, så jeg kan fjerne alt på een gang, så kun det fritlagte gitter/billede er tilbage?!
Avatar billede spe Nybegynder
08. juli 2004 - 10:47 #1
Når du tegner dine pentool-paths indeni skal du indstille pentool til at trække fra. Det gør du oppe i indstillingsbjælken lige under menulinien. Du skal klikke på nr.2 ikon. Oploader et skærmbillede på denne adresse: www.dtpkursus.dk/eksperten/pentoolindstil.html
I path-paletten skal du se din workpath somom der er hvidt fyld der hvor du vil bevare og som grå fyld der hvor du vil slette.

MEN når du nu har lagt arbejde i at lave en work path er det en bedre ide at bruge denne path som fritlægning frem for at lave en selektion og slette.
Fritlægning med en path bliver renere i kanterne end du kan få ved at slette.

Når du har fået tegnet din work path færdig vælger du Save Path og derefter vælger du Clipping Path.
I InDesign placere du dit billede og vælger Object->Clipping Path og her vælger du Photoshop Path.
Avatar billede spe Nybegynder
08. juli 2004 - 11:12 #2
P.s hvis du vælger at bruge metoden med at slette og tegner som jeg har beskrevet så skal du load path as a selection og så får du valgt dit gitter og vil du af med baggrunden vælger du Select->Inverse så det er baggrunden og hullerne i gitteret du får valgt.
Avatar billede minima Nybegynder
09. juli 2004 - 11:32 #3
Jeg ved desværre ikke helt, hvad du mener med indstillingsbjælken, og jeg kan derfor ikke finde og indstille min pentool til at trække fra - kan du hjælpe?
Avatar billede minima Nybegynder
09. juli 2004 - 11:38 #4
Jeg ved desværre ikke helt, hvad du mener med indstillingsbjælken, og jeg kan derfor ikke finde og indstille min pentool til at trække fra - kan du hjælpe?
Avatar billede spe Nybegynder
09. juli 2004 - 14:25 #5
Hvilken version af Photoshop har du
Avatar billede minima Nybegynder
09. juli 2004 - 14:28 #6
Jeg har den nye version CS.
Avatar billede spe Nybegynder
09. juli 2004 - 15:00 #7
Ok, Øverst har du alle menuerne Fil, Edit, o.s.v
Lige nedenunder har du indstillinger af værktøjerne.
Vælg pennen og se om du ikke kan genkende fra mit skærmbillede.
Avatar billede minima Nybegynder
09. juli 2004 - 15:04 #8
Tak - det vil jeg prøve. Men jeg har først nu kunne åbne dit link, som er meget beskrivende. Håber det lykkes nu, men foreløbig tak - vender tilbage når jeg har fået det hele på plads.