Avatar billede qdh Nybegynder
22. februar 2001 - 09:41 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP!!!

Jeg prøvede at installere Linux på min anden computer, og vha. DiskDruide delte jeg harddisken op i forskellige partitioner. Jeg kunne dog ikke få Linux til at virke, og besluttede mig for at installere Windows igen.

Jeg gik ind i MS-Dos Fdisk og så at 99% af min harddisk ligger som en udvidet (ext), og 1% ligger som primær.

Hvordan får jeg de 99% tilbage på den primære????

Jeg har virkelig brug for hjælp!!!
Avatar billede rhubarb Nybegynder
22. februar 2001 - 09:44 #1
Du skal fjerne begge partitioner, det er
bedst med een boot disk med fdisk paa,
saa skal du genstarte og partitionere igen
Avatar billede rhubarb Nybegynder
22. februar 2001 - 09:47 #2
du kan ogsa bare delete alle partitioner
med fdisk og saa lad windows partitionere
for dig naar du installer det
Avatar billede qdh Nybegynder
22. februar 2001 - 09:47 #3
Man kan ikke fjerne den udvidede.
Avatar billede dyrix Nybegynder
22. februar 2001 - 09:52 #4
nu har du vel fjernet de logiske partitioner der ligger under den udvidede? :)
Avatar billede rhubarb Nybegynder
22. februar 2001 - 09:52 #5
Gaar til :
http://www.toms.net/rb/
og hent een linux paa een disk,
foelg de instrukser der for hvordan man laver
sadan en,
med den fdisk fra tom\'s linux skal du foerst fjerne
alle partitioner i den udvidet (ext) partition,
saa kan du fjerne den udvidet og den primaer
bag after
Avatar billede wisen Nybegynder
22. februar 2001 - 10:06 #6
Du skal vælge det punkt der hedder noget med \"slet ikke-dos partition\", for at fjerne linux partitionen. Du kan ikke overføre pladsen til den primære partition, den skal du også fjerne, og derefter partitionere den igen som du plejer...
Avatar billede cybermike Nybegynder
22. februar 2001 - 10:54 #7
Nej i er allesammen helt galt på den. Det der sker er at dos-fdisk ikke kan genkende linux´s  logiske diskafsnit. Her er hvad du skal gøre, sæt Redhat(eller hvad du nu bruger) cd´ en i igen, lad den boot og følg installations vejledningen indtil disk druid kommer igen. Så vælger du fdisk og bruger så her fdisk til at slette partitionerne, fdisk er forholdsvis let at finde ud af hvis du kan engelsk, eller så sig til så skal jeg give dig de kommandoer du skal skrive for at få lortet til at funke.
Avatar billede wisen Nybegynder
22. februar 2001 - 10:56 #8
Jeg har s.. selv slette en linuxpartition vha. dos-fdisk. Jeg kan ikke lige huske hvad menupunktet hed, men jeg mener bestemt det kan lade sig gøre.
Avatar billede seider Nybegynder
22. februar 2001 - 12:36 #9
simpelt

Der er ikke meget at gøre du skal ahve fat i en computer med windows (desvære), partition magic den nye. den kan resize dine partitioner, incl linux og andre spænende.

Desvære

/* seider */
Avatar billede brujo Nybegynder
22. februar 2001 - 12:37 #10
Man kan godt fjerne Linux med DOS-fdisk, man fjerner først alle partitioner, derefter laver man en Fdisk /mbr  Den overskriver Master Boot Record, som Linux tilpasser under installationen. Det har jeg gjort masser af gange og det virker fint.
Avatar billede qdh Nybegynder
22. februar 2001 - 13:43 #11
Jeg har fundet ud af det selv nu!!

Jeg lavede en linux-native partition med disk-druid som fyldte hele harddisken.

Derefter slettede jeg den med fdisk i Slet ikke-dos partition.

Jeg giver derfor pointene til mig selv, da jeg ikke har fået hjælp fra nogen af jer.

:-) qdh
Avatar billede wisen Nybegynder
22. februar 2001 - 13:45 #12
Jeg sagde da, at man kunne slette \"ikke-dos\" partition :0)
Avatar billede qdh Nybegynder
22. februar 2001 - 19:33 #13
ja, men efter jeg havde skrevet spørgsmålet slukkede jeg min computer og gik igang med den anden, som spørgsmålet handlede om.

Jeg gik først på nettet, efter jeg havde fået den til at virke.
Dit svar har altså ikke hjulpet mig.

;-) qdh
Avatar billede brujo Nybegynder
23. februar 2001 - 08:55 #14
Hvis du forventer at få hjælp her på Eksperten en anden gang bør du nok give pointene til dem der svarer på dit spørgsmål, det er for billigt at komme og sige \"jeg løste det tilfældigvis på jeres måde helt af mig selv\". Giv pointene til qdh eller del dem ud på alle svar.

Hilsen Brujo