Avatar billede bmelgaard Nybegynder
06. juli 2004 - 10:11 Der er 16 kommentarer

Min PC'er fryser!

Min PC’er fryser i tide – og især i utide, således jeg ikke kan aktiverer hverken mus eller tastatur. Jeg har kun mulighed for at slukke maskinen via tænd/sluk knappen.

Der er ikke en rød tråd i hvornår den fryser. Det kan ske i opstarten af XP, det kan ske når alle programmer er klar til at køre, og det kan også ske i forbindelse med kørsel af et program. Jeg har somme tider oplevet det når jeg er i gang med at skrive et eller andet i fx Word eller MS Office Outlook. Man føler lidt, at PC’en ikke rigtig kan komme af med det man har sat i gang – eller der måske er afsat for lidt plads et eller andet sted.

Lidt oplysninger:
Windows XP Pro SP1
512 MB RAM
Har Zone Alarm Pro kørende
Har virusscannet flere gange
Har kørt Ad-aware 6.0 flere gange
Har foretaget CHKDSK og CHKNTFS på samtlige disk
Har kørt diskfragmentering på samtlige disk (C: D: G:)
Der findes ingen røde alarmer i administrator log

Temperaturer:
- HD1    56 gr
- HD2    42 gr
- CPU    37 gr
- mainboard    33 gr

Hvis I har brug for flere oplysninger så sig endelig til.

Jeg håber der er en eller anden der kan hjælpe mig med at komme med en løsning på mit særdeles irriterende problem – jeg er meget afhængig af min PC’er i dagligdagen som webmaster m.v.
Avatar billede peet-49 Novice
06. juli 2004 - 10:19 #1
Je hælder til en defekt ramblok.
Avatar billede dnx Nybegynder
06. juli 2004 - 10:22 #2
Ja det ku være :P men syns osse at der er stor forskel på HD1 & HD2
Avatar billede dnx Nybegynder
06. juli 2004 - 10:29 #3
Hvadfor en cpu & gfkort har du ?
Avatar billede bmelgaard Nybegynder
06. juli 2004 - 10:37 #4
peet49: det har jeg også forsøgt mig med - altså det med at sætte ny ramblok i
dnx: AMD Athlon XP 1466 Mzh 1700+ - NVIDIA GeForce FX 5200 (128 MB)
Avatar billede cp1 Nybegynder
06. juli 2004 - 11:37 #5
hvor meget fri plads har du på dit c drev ? under 500mb er ikke godt...
Avatar billede bmelgaard Nybegynder
06. juli 2004 - 12:08 #6
7548 MB fri på c:\
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. juli 2004 - 14:14 #7
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. juli 2004 - 14:17 #8
Bare for at dele mellem SOFTWARE eller HARDWARE problem som får spanden til at gå kold:

Boot op på en "tilfældig" bootdiskette A: og lad den stå i X tid uden XP's OS læst ind. Check om den stadig kan reagere på [Enter] efter X tid...
Avatar billede bmelgaard Nybegynder
06. juli 2004 - 15:34 #9
Jeg har haft en bootdiskette i A: og ladet den stå i godt 45 min, og den reagerer fortsat på [Enter]
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. juli 2004 - 15:37 #10
... og den 'plejer' at fryse inden disse 45min. ?
... så er det jo en SOFTWARE 'ting'...
Tanke:
Har du internet (ADSL) på 'hele tiden' ? Prøv evt. at 'ta' stikket ud før boot og så se hvad der sker i det lange løb...
Avatar billede bmelgaard Nybegynder
06. juli 2004 - 15:53 #11
... yeps den plejer at fryse inden for 10-15 min - og tit meget før
... jeg prøvede den med af frakoble ADSL og starte op igen. Jeg prøvede tilfældigt MS Frontpage 2003 og den frøs inden programmet var kommet helt op. Det skal forøvrigt lige fortælles, at jeg for godt 14 dage siden formaterede hele mit C:

Er der nogen der har bedre forslag??
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. juli 2004 - 17:09 #12
Tanke:
En af mine ynglinge:
http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=559&Download=JA
http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml

og/eller

http://office.microsoft.com/home/default.aspx (Da du tilsyneladende har en relativ ny Office version 2003)

og/eller

Opdatering/genindlæsning af diverse driver til skærmkort/lydkort/... ?
Avatar billede bmelgaard Nybegynder
06. juli 2004 - 17:56 #13
Det er rart med nogle tankeesperimenter - de opgivne links gav intet nyt under solen og jeg har genindlæs drivere til .....

Jeg har forøvrigt også forsøgt med en anden HD til C:\ der er med samme styresystem - men her gik den også ned efter kort tid. Jeg døjer p.t. meget med frysninger - siden 'majsmarken' har skrevet har jeg måttet genstarte 6 gange. På jysk - det er træls!

Jeg har selv gået med en tanke - kan de have noget med strømforsyningen at gøre? Jeg er absolut ikke nogen nørd lige på dette område
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. juli 2004 - 18:05 #14
Tanke:
Ta' låget af spanden - check snavs mm. ved lufthuller - lad køre med låget af for mere (?) luft.

Men så skulle den jo også 'dø' i ren DOS mode som prøvet tidligere... Hmmm...

(Kommer igen imorgen...)
Avatar billede bmelgaard Nybegynder
06. juli 2004 - 18:27 #15
Håber andre vil byde ind .....
Avatar billede bmelgaard Nybegynder
02. november 2005 - 08:53 #16
Den lukker jeg nu ....