Avatar billede hhjollund Praktikant
21. februar 2001 - 23:11 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

BIOS og Win98 ser kun 8GB ud af 75 på min HD

Just hjembragt min IBM 75GB HD. Bios ser den, men rapporterer kun 8.5 GB ud af de 75. Det samme gør Win98. Jeg har i aften opdateret BIOS, men det gør ingen forskel. Det er en IBM 200 MHz med IDE controller, som opgives at være ATA kompatibel (velsagtens ATA33). Er det et PCI kort med en ATA 66/100 kontroller jeg skal investere i ?
Avatar billede dna Nybegynder
21. februar 2001 - 23:25 #1
Prøv enten med en anden disk over 8,5 gb på controlleren !? Ellers må du jo investere i en ny comtroller... koster vist ikke meget..

dna
Avatar billede axe2 Nybegynder
21. februar 2001 - 23:27 #2
hejsa
Avatar billede axe2 Nybegynder
21. februar 2001 - 23:29 #3
upssa
hej igen

Brug fdisk kommandoen i dos og del dit drev op i flere virtuelle drev
Avatar billede halifax Nybegynder
21. februar 2001 - 23:33 #4
Microsoft anbefaler ikke opdeling i flere end 4 partitioner.
Du skal investere i en controler, som du selv er inde på - også af hastighedsmæssige grunde.
Jeg havde samme prob. med min IBM Ativa 200 MHz
Avatar billede axe2 Nybegynder
21. februar 2001 - 23:39 #5
konventer hele drevet fra en fat16 til en fat 32 partition
Avatar billede xtom2 Nybegynder
21. februar 2001 - 23:56 #6
Har du sikret dig harddisken har korrekte jumperindstillinger?
Avatar billede axe2 Nybegynder
22. februar 2001 - 00:07 #7
xtom >
tror du overhovedet at han kunne boote uden de rigtige jumper indstillinger ?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
22. februar 2001 - 00:10 #8
Jep.
Avatar billede axe2 Nybegynder
22. februar 2001 - 00:14 #9
nope
Avatar billede xtom2 Nybegynder
22. februar 2001 - 00:17 #10
Jep.
Avatar billede axe2 Nybegynder
22. februar 2001 - 00:19 #11
uddyb din kommentar måske kunne du lære noget fra dig LOL
Avatar billede xtom2 Nybegynder
22. februar 2001 - 00:21 #12
Jeg gik blot ud fra hhjollund snakkede om fx en IBM harddisk.. sæt jumperne en anelse forkert, og så skruer den også ned for størrelsen. Men jeg tror du har fat i det rigtige med FAT.
Avatar billede axe2 Nybegynder
22. februar 2001 - 00:28 #13
oki og den kan have af jumper indstilinger

master eller slave
naturligvis sekundær eller primær
so what
Avatar billede xtom2 Nybegynder
22. februar 2001 - 00:31 #14
Nej, den kan faktisk også jumpes som \'15-heads\' - hvorved størrelsen så forringes.
Avatar billede axe2 Nybegynder
22. februar 2001 - 00:33 #15
ok
Avatar billede halifax Nybegynder
22. februar 2001 - 02:51 #16
axe2 og xtom -> selvfølgelig skal hjollund ha\' formateret med Fat32. Men først skal han/hun jo kunne se hele disken. Bemærk der skrives: Bios er opdateret uden det gør forskel. Sådan er gl. IBM pc\'er bare ind imellem.
Løsningen må være et controlerkort.
Avatar billede makse Nybegynder
22. februar 2001 - 03:15 #17
Hent Diskmaneger fra IBM. Så klarer den det for dig.

Kan hentes her:
http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/DiskManager2000.exe
Avatar billede vuffe Nybegynder
22. februar 2001 - 08:56 #18
Jeg havde en ven der havde det samme problem med sit gamle MoBo. Han fik den formateret af en anden en der kunne se hele disken (FAT32) og så kunne han lige pludselig se 20 GB istedet for 8GB.
Avatar billede brujo Nybegynder
22. februar 2001 - 11:20 #19
Løsningen er selvfølgelig en ATA100 controller. Hvorfor købe en 75Gb disk og lade den køre i slowmotion. Jeg anvender selv Promise Ultra ATA100 og jeg er i den grad imponeret af den. Aldrig har jeg set noget hardware der sætter fut i en ældre pc som denne controller, mere end masser af RAM og et nyt grafikkort. Set til 387 kr. ved http://www.xdata.dk En biting er så at man også slipper for BIOS-problemer samt at man får mulighed for at montere 8 IDE-enheder i sin pc.
Avatar billede tjmo Nybegynder
22. februar 2001 - 13:42 #20
hvad hedder dit bundkort
Avatar billede hhjollund Praktikant
22. februar 2001 - 15:54 #21
Diskmanager løste problemet (1½ t download!)
Jeg er med på at en ny controller sikkert ville være bedre mht performance, men frevet skal kun bruges som spilledåse for mp3-er, så hastigheden er ikke afgørende.
Tak for hjælpen alle sammen.