Avatar billede dkklein Nybegynder
04. juli 2004 - 10:55 Der er 25 kommentarer og
5 løsninger

Valg af CPU, Bundkort samt grafik kort til pc til fotobehandling

Min 4 år gamle pc døde i går så jeg skal have købt en ny pc så hurtig som muligt.

Max pris 10.000,-

Formål med pc: Almindelig office arbejde, mail, programudvikling + vigtigst fotobehandling med Photoshop CS. Den skal ikke bruges til spil.

Om det skal være AMD cpu eller Intel CPU har jeg ikke lagt mig fast på den skal bare være hurtig ;-)

Ud over det har jeg følgende ønsker:
- 1 GB ram fra start med mulighed for stadig at udvide
- SATA gerne med RAID 0, 1 samt 0+1 mulighed
- indbygget betkort, gerne gigabit
- minimum 4 5,25" udvendige drevpladser

Jeg kan selvfølgelig godt gå ind på edb-priser og finde de enkelte dele og jeg kigger naturligvis også der samtidig men jeg vil meget gerne høre anbefalinger af specifikke enheder.

Jeg vil formentlig mandag tage indtil Zitech eller Føniks Computer.

På forhånd tak.
Avatar billede mdj71 Nybegynder
04. juli 2004 - 11:07 #1
Et asus P4c800 deluxe-så har du en solid base at bygge på.
En P4 2.6 800 FSB- den er billig og effektiv
Et radeon 9600 pro eller et GF5900XT- begge rigeligt til fotobehandling
2x512Mb kingston hyper X PC 3500
2x seagate barracuda 7200.7
så skulle du have grund elemnterne i en rigtig god PC
Avatar billede mdj71 Nybegynder
04. juli 2004 - 11:08 #2
skal lige huske at sige at der er et intel gigabit netkort i bundkortet og et solidt lydkort.
Avatar billede mdj71 Nybegynder
04. juli 2004 - 11:08 #3
5.1 selvfølgelig
Avatar billede moernmik Nybegynder
04. juli 2004 - 11:16 #4
Tjaaa, hvis den skal bruges til fotobehandling, vil jeg nok overveje et andet grafikkort der er bygget op omkring fotobehandling i stedet for de ydelses kort der!

Jeg ville helt klar også overveje et andet lydkort da de onboard lydkort ikke holder en meter, kig på noget Creative audigy 1/2.

Hvis du gerne vil køre raid og du har 10000.- at kaster efter maskinen syns jeg klar du skulle kigge på 2x WD raptor, dog tror jeg ikke selv du får det store ud af dem medmindre du leger med meget store billeder ;)

Er enig det skal være en Intel CPU der skal i den, 2.6 lyder meget fair, men som sagt hvis du har penge nok så smid et par ekstra kroner efter en 3.0E
Avatar billede moernmik Nybegynder
04. juli 2004 - 11:23 #5
Avatar billede dkklein Nybegynder
04. juli 2004 - 11:23 #6
Lydkort har laveste prioritet så jeg kan sagtens leve med et indbygget.

Jeg har i forevejen 2 SATA diske (mirror) i en anden langsom pc som jeg påtænker at flytte til den nye.

Mht størrelsen af billederne så arbejder jeg med 6 megepixel i RAW og indimellem konverterer jeg dem til TIFF så billederne kan blive temlig store men generelt fylder de ca 6 MB.

moernmik, hvilket andet grafikkort ville du anbefale?

mdj71, er der den store forskel på P4c800 og P4c800e?
Avatar billede dkklein Nybegynder
04. juli 2004 - 11:25 #7
moernmik, ja den har jeg allerede kigget på.
Avatar billede moernmik Nybegynder
04. juli 2004 - 11:35 #8
dkklein > Så vidt jeg ved så er det at du på P4c800-e har mulighed for at opsætte raid med det samme uden at skulle ud og købe raid controller osv.
Avatar billede tubber Juniormester
04. juli 2004 - 12:15 #9
moernmik: Hvordan ser man om et gfxkort er til ydelse eller fotobehandling ?

Hvis man laver så advanceret billedbehandling ville jeg overveje at få et grafikkort der understøtter 2 monitors og en god bunke ram, 2gb og så måske en lidt mindre CPU en Barton XP 3200+........

Grunden til jeg ville kigge efter et gfxkort til 2 skærme er at man så kan bruge den primære skærm til workspace og den sekundære til værktøjslinier og sådan :)
Det skal så lige siges det kommer self an på om det billedbehandlings program man bruger understøtter det :)

/Tubber
Avatar billede tubber Juniormester
04. juli 2004 - 12:17 #10
og måske kunne det være en ide at anskaffe sig en 10GB disk med en stor primær partition til kun at kører scratchdisk.........
Avatar billede mushkin Nybegynder
04. juli 2004 - 12:39 #11
Hej.

Mit forslag

Antec Plusview 1000AMG
Asus K8V Deluxe RAID 0+1 (3 DDR400 sokler, ingen Dual-channel)
AMD64 3200+ 1024 L2
Zalman 7000A CU køler
2 stk. 512 Kingston PC3200 (mulighed for at købe en ekstra blok, helt op til 1024)
2 stk. WD Raptor 36 gb diske (10000rpm - findes også i en 76 gb udgave)
PNY Quadro FX 500 128DDR grafikkort (rigtig godt grafikkort til dit brug)

Det hele kan købes hos www-midtdata.dk til 9638,00 kr + evt. fragt.
(jeg regner med du genbruger dvd-drev ovs. fra den gamle :))
Avatar billede dkklein Nybegynder
04. juli 2004 - 13:22 #12
tubber, god ide med hensyn til 2 skærme og så vidt jeg ved understøtter Photoshop det - problemet er at mit skrivebord ikke er kompatibelt med 2 skærme ;-)

idc, jeg har flere gange kigget på de Raptor diske. Bare ærgeligt de ikke findes større. Jeg har overvejet 4 diske i et 10 RAID men da jeg hidtil kun har set 36 GB så synes jeg at 72 GB total set var lige i underkanten. Så jeg tror 10.000 rpm diske må komme senere.
Avatar billede tubber Juniormester
04. juli 2004 - 13:45 #13
Du kan få en sådan arm til et lille TV, og en 14" el. 15" kan fåes til ingen penge så det kunne være en løsning.....
Avatar billede tubber Juniormester
04. juli 2004 - 13:48 #14
Skal man ofre i et GFX kort så et som dette kunne måske være fjong :)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85726
Avatar billede tubber Juniormester
04. juli 2004 - 13:49 #15
Der er endda mulighed for 2 fladskærme på DVI og 3 CRT skærmee......
Avatar billede dkklein Nybegynder
04. juli 2004 - 13:53 #16
Vildt!! Og måske lidt dyrt i forhold til hvad jeg kan ofre lige nu.
Avatar billede tubber Juniormester
04. juli 2004 - 14:23 #17
En skam jeg ikke kender 100% til det med flere skærme, for ellers var det nok sådan et jeg havde......

Syntes det er lækkert og har man noget at bruge det til så er det i hvert fald værd at ofre på :)
Avatar billede mushkin Nybegynder
04. juli 2004 - 14:33 #18
Raptor 36 gb er en hurtig disk. Men i test gir den nye udgave med 76 gb endnu bedre resultater.
Desværre koster de omkring 1500 kr pr stk.
Raptor 76 gb: http://www.midtdata.dk/asp/productinfo.asp?varernr=WD740GD&goto=productinfo&
Avatar billede dkklein Nybegynder
04. juli 2004 - 14:46 #19
Ja se det kunne jo være cool at sætte 4 stk. sammen i et 10 RAID på samlet 150 GB.
Avatar billede moernmik Nybegynder
04. juli 2004 - 18:22 #20
tubber > Nu tænkte jeg nu os mere på som du selv siger, nemlig muligheden for at sætte 2 monitore til!
Avatar billede tubber Juniormester
04. juli 2004 - 18:32 #21
ok moernmik :)
Avatar billede mdj71 Nybegynder
04. juli 2004 - 23:23 #22
Deer er også en indbygget promise raid controller på p4c880 deluxe, jeg mener forskellen mellem p4c800 og p4c800-e er som moernmik siger at på deluxe modellerne er der en promise raid controller inbygget.
Avatar billede mdj71 Nybegynder
04. juli 2004 - 23:25 #23
æv, en edit funktion ville altså være nyttig!!

men du kan læse lidt mere om forskellene mellem de 3 p4c800 kort der er:

http://uk.asus.com/products/mb/mbindex.htm
Avatar billede dkklein Nybegynder
05. juli 2004 - 13:34 #24
tubber, hvis du giver et svar kan I alle tre dele point.

Jeg endte op med at bestille blandt andet følgende:

Asus P4P800-E Deluxe 865PE
2 x 512 MB DDR ram pc3200
256 MB Daytona FX5500
En 400 W strømforsyning.
Avatar billede tubber Juniormester
05. juli 2004 - 13:48 #25
Der er et her :)
Avatar billede dkklein Nybegynder
05. juli 2004 - 14:37 #26
Ups, idc jeg havde nær glemt dig du får også del i point hvis du giver et svar.
Avatar billede mushkin Nybegynder
05. juli 2004 - 14:49 #27
Done
Avatar billede dkklein Nybegynder
05. juli 2004 - 14:50 #28
Takker for ide'er
Avatar billede mushkin Nybegynder
05. juli 2004 - 15:57 #29
Selv tak.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 13:50 #30
Hvis nogen har erfaringer med bootning af Raptor 74 GB, så er der 200 point her:
http://www.eksperten.dk/spm/529146