Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 12:26 Der er 40 kommentarer og
2 løsninger

Adgang til min hjemmecomp. fra wan

HJÆLP, jeg synes jeg har prøvet alt.

Jeg vil gerne have adgang til min hjemmecomputer "ude fra byen" på min bærbare. Findes der en måde som en "ikke IT-professor kan bruge.

Trods alle mine krumspring er det ikke lykkedes mig at komme længere end til min router......

Hvordan kommer jeg videre.....
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. juli 2004 - 12:39 #1
hvilke programmer bruger du?
hvilke porte bruger de programmer?

Det kan være at du bare i Routeren skal forwarde de porte som programmerne du vil bruge til din PC.
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 12:47 #2
Programmer ???  Porte ????  forwarde ????  Sorry, jeg er ikke på det plan, jeg skal nok ha' det skåret ud i pap ;o)
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 12:50 #3
skal der "installeres en server" på min hjemme-pc for at det kan lade sig gøre
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 12:57 #4
Der er flere muligheder for at fjernstyre en pc. Her er en af dem:
http://www.realvnc.com/dist/vnc-4.0-x86_win32.exe

Men for at det skal kunne bruges skal der forwardes porte i routeren, og så er vi ovre i det tekniske. Hvis du har f.eks tdc-adsl er din router som regel låst og så er det ikke muligt.
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 13:15 #5
jeg har installeret vnc på begge computere.

Min router er ASUS WL500b, som naturligvis kan konfigureres, jeg ved bare ikke en dyt om forwarding af porte....
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 13:17 #6
når jeg klikker på vnc-wiever skriver den  SERVER:      ,og så er jeg li'som på herrens mark
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. juli 2004 - 13:37 #7
Så skal du indtaste adressen på din server maskine.
Det vil sige at din stationære skal køre server versionen af VNC, smat at du skal vide hvilken IP den er på. Her kan man med fordel bruge www.dyndns.dk så gør det ikke noget at den stationære PC har dynamisk IP.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 13:55 #8
En indskudt bemærkning:
Du kan nøjes med at installere serveren på den der skal kunne tilgås, og så kan du åbne en Internet Explorer og skrive
http://<ipaddresse>:5800
Hvis din ipaddresse er 192.168.1.2 er den korrekte URL denne:
http://192.168.1.2:5800

Det er nyttigt da man ikke altid har vnc-vieweren installeret på klienten.
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 13:56 #9
Okay, vnc virker fint nu.

Min stationære hedder, bag routeren, 192.168.1.2, og det virker fint nok så længe den bærbare også er bag routeren (på LAN).

Men hvis jeg er ude i byen hjælper det vel ikke at skrive 192.168.1.2 ????, oder was..
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 13:59 #10
til Tonny:

Står der ikke en halv million computere rundt omkring med IP 192.168.1.2. Jeg mener, er det ikke kun en privat IP
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 14:03 #11
Routerens IP fra WAN er statisk, tildelt fra TDC 80.199.xx.xx  (jeg ved ike om det er smart at offentliggøre den.... ;o)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 14:14 #12
Jo, og det virker selvfølgelig kun lokalt. Når du skal på den udefra skal du bruger routerens ipaddresse, eller evt hostnavnet via dyndns (som jeg ikke kender)
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 14:19 #13
og hvis jeg skriver routerens IP-adresse i browseren, kommer jeg kun til routeren.

Kan man så sætte routeren op til at "ekspedere" mig videre
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 14:49 #14
Ja, Du skal forwarde port 5800 og såvidt jeg husker 5700 i routeren til den lokale ipaddresse. Jeg rpøver lige at finde de helt præcise portnumre og protokoller.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 14:53 #15
http://www.realvnc.com/faq.html#5

Nej det var 5800 og 5900 og protokollen må være tcp, men forward også UDP for at være på den sikre side.
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 14:56 #16
inde i server-properties står:accept connections on port 5900...og...serve java-wiever via http on port 5800
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 14:59 #17
vil du ikke lige guide mig ang. forwarding af porte....
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 15:06 #18
Jo, men det tager lige lidt tid da jeg skal have fundet og downloadet manualen til din router
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 15:14 #19
har du en e-mail jeg kan sende den til ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 15:25 #20
Jeg går ud fra at du ved hvordan du kommer ind i konfigurationsbilledet på routeren.
Så klikker du NAT settings | Port Mapping | Virtual Server
Sørg for at enable Virtual server er valgt.

Skriv den lokale ipaddresse på din pc, port 5800 og tcp
Skriv den lokale ipaddresse på din pc, port 5800 og udp
Skriv den lokale ipaddresse på din pc, port 5900 og tcp
Skriv den lokale ipaddresse på din pc, port 5900 og udp

Hvordan det præcist virker derinde, altså om du skal trykke add efter hver gang du har defineret en, kan jeg ikke se ud fra manualen, men det er bare at prøve sig frem.

Du kan også her definere dyndns, men som sagt har jeg aldrig brugt det før, så den del kender jeg ikke noget til.

Efter du er færdig skal konfigurationen gemmes og routeren genstartes.

En anden ting er at det ikke er alle routere der kan finde ud af det hvis man forsøger at forbinde til den eksterne ipaddresse, der så bliver routed videre til en intern, så du eller en anden skal teste fra en anden forbindelse.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 15:25 #21
Det tog ikke så lang tid *s*
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 15:31 #22
skal der stå noget under "description"
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 15:35 #23
Nej, det er blot en kommentar. Om der står noget eller ej er ligegyldigt.
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 15:41 #24
Nu har jeg ændret NAT settings. Derefter har jeg kørt port-scanning på 5800 og 5900. No response fra begge. Mon jeg skal ændre andet. F.eks. IP-config (miscellaneous)Port of WEB-access from wan??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 15:49 #25
Nej, den skal du ikke konfigurere da den bruges til web-konfigurationen af routeren.
Hvordan har du scannet portene ?
Og er VNC serveren kørende på pc'en ?
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 15:53 #26
scanning af porte: http://msv.dk/ms125.asp

ja, jeg kan stadig forbinde "bag routeren"
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 16:06 #27
Klikkede du Apply ?
Check lige at det du skrev ind stadig står derinde.
Har du firewall kørende på maskinen ? I f.eks. Zonealarm kan man definere at al trafik for en enkelt pc får lov men andre pc'ere der forsøger at ramme porten bliver afvist.
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 16:15 #28
Det står der stadig. Jeg har ikke firewall aktiveret. PÅ den anden side, jeg kan jo ikke checke om det virker så længe jeg sidder hjemme
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 16:16 #29
Nej, det er jo lige det *s*
Tjaa.. hvis du skriver ipaddressen skal jeg gerne checke, men det bestemmer du.
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 16:18 #30
har du en e-mail ???
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 16:19 #31
Ja, mit eksperten brugernavn på hotmail.
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 16:20 #32
okay
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 16:23 #33
Foøvrigt kan du slette linierne med UDP. Det viser sig at VNC ikke bruger UDP, men kun TCP.
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 18:47 #34
tonny

vi fik ikke løst problemet, men smid lige et svar, du har trods alt brugt tid...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 18:57 #35
Her er et svar.
Jeg har kigget manualen til den router igennem forfra og bagfra og der ER ikke andet der skal sættes for at forwarde portene, så jeg forstår ikke hvorfor det ikke virker :(
Avatar billede sharifff Nybegynder
03. juli 2004 - 18:59 #36
håber fordelingen er okay.

Hvis du får en god ide er min e-mail: chacami@chacami.dk

tak for hjælpen....
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 19:27 #37
Det er helt iorden og jeg skal nok sige til hvis der kommer et guldkorn *s*
Takker for point
Avatar billede kenp Novice
03. juli 2004 - 23:05 #38
Fejlen er at i også skal forwarde portne som er 1000 nr. lavere end dem du har forwardet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 23:35 #39
Jeg synes jeg kan huske noget om det, men har ikke kunnet finde noget om det på nettet. Fandt masser af info der sagde at det kun var de 2 porte, samt 5500 som bruges på en "Server initiated connection", men det skal jo ikke bruges her.
Men prøv at forwarde hele ranget fra 5699 -> 5906 TCP til den lokale ipaddresse så skal jeg gerne teste igen. Vi kan altid begrænse det igen hvis det så virker.

Jeg fandt denne site der kan scanne for om der er noget vnc der svarer:
http://www.gotomyvnc.com/
Avatar billede kenp Novice
03. juli 2004 - 23:47 #40
Det kommer an på hvilken udgave af vnc man bruger om man skal åbne for flere porte, så hvis han ikke brtuger præcist samme udgave som du linker til øverst så skal man åbne den port som er 1000 lavere (det skulle jeg alligevel på min med samme udgave for at få det til at virke, så det holder ikke helt hvad de bruger)
Avatar billede kenp Novice
03. juli 2004 - 23:50 #41
se også her nederst hvordan du kan kontroler om det er de rigtige porte du bruger! http://www.realvnc.com/faq.html#port
Avatar billede sharifff Nybegynder
04. juli 2004 - 16:30 #42
Hej igen

Nu har jeg prøvet gotomyvnc og den svarer:

80.199.11.100 is accepting connections on Display 0 (TCP port 5900).

Det siger mig ikke ret meget, måske kan I "tolke" det