Avatar billede peterk Nybegynder
02. juli 2004 - 22:18 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Hvor lang må kabel være ?

Skal til at oprette ADSL for første gang ! Er der begrænsning på hvor langt kablet må være fra stik i væg til skillefilter og fra skillefilter / modem til PC ?
Jeg vil gerne kunne placerer det et stykke væk fra stikket i væggen.
Avatar billede nightclawz Nybegynder
02. juli 2004 - 22:20 #1
Det har overhovedet ingen betydning, så vidt jeg ved!
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juli 2004 - 22:29 #2
Det er der helt sikkert, men hvor langt den er ved jeg faktisk ikke. længden på er normalt PDS kabel er max 100 meter, så jeg vil tro at det er i det lag vi taler
Avatar billede dmskay Nybegynder
02. juli 2004 - 23:18 #3
du skal sætte skille filter så tæt på kap stikket som muligt det giver mindst støj ( siger en tdc teknikner )
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2004 - 00:04 #4
Her er en god side du kan læse lidt på http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/hjemmenet.php
Avatar billede shotput Nybegynder
03. juli 2004 - 02:10 #5
dmskay  tror han har bildt dig noget ind :) da han sikkert kun har haft en kort ledning :D
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. juli 2004 - 02:15 #6
shotput>Nej det gør han bestemt ikke, deter meget vigtigt at filtret sidder så tæt på som muligt. Du ser samme princip med parabolantenner hvor antenneforstærkeren også skal sidde ved antennen og ikke i enden af kablet. Grunden til dette er signal/støjforholdet. Jo mere kabel jo mere støj, det er vigtigt at behandle signalet der hvor signa/støjforholdet er bedst muligt da du ellers bare forstærker støjen også. Kablets dæmpning og signal/støjforhold bliver vigtigere jo højre op man går i freqvens, altsammen gandske almindelig antenne teori
Avatar billede badehatten Nybegynder
03. juli 2004 - 07:32 #7
Tænk på, at der går et trådpar fra telefoncentralen på måske 3-4 km. Og det du gør er blot at forlænge dette trådpar. 50 m eller mere får næppe nogen indflydelse overhovedet. Men brug gerne parsnoet kabel til forlængelsen, så kan du forlænge stort set så meget du vil.

Kabling mellem modem og PC kan være op til 100 m når der er tale om installationskabel (stift kabel), lidt mindre med blødt patchkabel.
Avatar billede dnx Nybegynder
03. juli 2004 - 08:17 #8
shotput> tror det er dig der har nogle indbildninger ;)
Avatar billede dmskay Nybegynder
03. juli 2004 - 16:47 #9
jeg tror ikke tdc teknikeren har bildt mig noget ind da det er en jeg kender privat så det er vist dig der er gal på den <shotput>
Avatar billede triple-x Nybegynder
03. juli 2004 - 20:25 #10
vil lige sige som kommentar, at så længe vi snakker inden for et hus kan det sagtens lade sig gøre, der vil selvfølgelig komme lidt støj men det vil du højst sandsynlig ikke mærker med mindre du vil udnytte din forbindelse 110%, jeg har selv kabling på en computer der står på loftet det drejer sig ca om 20-25 meter, og her kan der ikke mærkes forskel på computeren ved skillefilteret og ved den på loftet, med mindre du begynder at måle dig frem :) men som Buffer siger, jo tætter jo bedre.
Avatar billede triple-x Nybegynder
03. juli 2004 - 20:25 #11
shotput - har aldrig oplevet en TDC mand kun med en kort ledning, da de har det på store ruller i deres bil ;)
Avatar billede 2c Nybegynder
05. juli 2004 - 00:22 #12
Jeg tror det kommer an på hastigheden.
100 mb/s, max 10 meter.
10 mb/s, max 100 meter.

Jeg syntes jeg kan huske jeg har hørt det en gang.
Avatar billede shotput Nybegynder
18. marts 2007 - 15:22 #13
gamle svar er også gode :P

det har intet at gøre med længden mellem skille filter og kap stik / modem
så længe at kablerne man bruger er par snoet..
og ja jeg ved det arbejder hos tdc ;)

de kabel amn har i bilerne på ruller er det som bliver slået op på husene :) dog kan det også bruges til at forlæge afstanden mellem de to ting..

støj kan komme hvis det eks er et flad kabel man bruger;)
Avatar billede peterk Nybegynder
19. marts 2007 - 08:18 #14
Mon det ikke er på tide at lukke denne