Avatar billede tichicken Nybegynder
02. juli 2004 - 15:01 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Skal have nyt hardware.

Hej Folkens :)

Jeg kører ligenu med en 800Mhz comp, og den er begyndt at køre mindre godt i nye spil, så synes den skal opgraderes :) hehe

Så jeg skal kun bruge nyt bundkort, cpu, ram og kabinet.

Jeg ved bare overhovedet ikke hvad jeg skal købe, da jeg ikke har den store viden indenfor området :)

Jeg ved ikke om det skal være AMD eller Intel, men jeg regner med at bruge omkring 3000,- på det.

Håber i vil hjælpe mig.
Avatar billede langthjem Nybegynder
02. juli 2004 - 15:09 #1
I at du skriver at du ikke vil bruge mere end ca. 3000,-, og at du samtidig vil spille, vil jeg anbefale dig at køre AMD, dér får du mest rå ydelse for pengene. Det man betaler ekstra for ved Intel er stabilitet, ekstra ydelse og mindre varmeudvikling, men de fleste kan leve med en AMD.

Hvad angår producenter du skal vælge, og nu ved jeg at jeg får lammetæsk af de andre herinde fordi alle har deres egen mening, vil jeg anbefale dig at købe følgende:
Grafik/bundkort: MSI, 3 års garanti, og en god ydelse til pengene
RAM: Kingston, 10 år til livstidsgaranti, og de er generelt af høj kvalitet.

Hvis du skifter grafik, bundkort og RAM, og vil holde dig til omkring de 3000,- vil jeg skyde på at du får en rimelig god maskine for pengene.
Avatar billede tichicken Nybegynder
02. juli 2004 - 15:17 #2
tror du har misforstået mig lidt :) Jeg skal ikke have grafik :D Kun bundkort, cpu og ram :D Alt andet har jeg allerede :)

Og det ville være rart hvis i kunne sætte en præcis maskine sammen, for jeg aner ikke hvad forskellen på de forskellige ting er :D Der er jo en million forskellige bundkort f.eks.
Avatar billede langthjem Nybegynder
02. juli 2004 - 15:29 #3
Jeg ville foreslå en maskine i retning af:
Bundkort: MSI KT6 Delta-FISR, ca. kr. 500,- / http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=75747
CPU: Athlon XP 3000+ Barton, ca. kr. 1150,- / http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=48573
RAM: Kingston 512Mb, ca. kr. 880,- / http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13950

Du kan jo så sætte flere RAM i hvis du har lyst, men alt i alt er det en habil maskine. Hvilket grafikkort har du? For jeg vil anbefale dig at opgradere dit grafikkort til et med AGPx8, det gi'r en bedre allover ydelse på systemet.
Avatar billede langthjem Nybegynder
02. juli 2004 - 15:30 #4
Nå ja, og så er det en eminent idé at købe CPU bundled med CPU-køler, kaldet "boxed".
Avatar billede tichicken Nybegynder
02. juli 2004 - 15:32 #5
har et GeForce4 ti4400, som jeg ikke synes jeg vil opgradere endnu (eller det synes min tegnebog ikke lige på nuværende tidspunkt :D)

Hvad med kabinet? Hvad skal jeg købe der?
Avatar billede langthjem Nybegynder
02. juli 2004 - 15:33 #6
Det er et rigtigt udemærket gfx kort ...
Du sagde at du i forvejen har en 800Mhz, den benytter jo så et ATX kabinnet, så det skulle der ikke være grund til at skifte.
Avatar billede tichicken Nybegynder
02. juli 2004 - 15:35 #7
nej, men det er meningen at jeg stadig skal beholde den gamle, så jeg skal have et nyt kabinet alligevel :D
Avatar billede langthjem Nybegynder
02. juli 2004 - 15:41 #8
http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=22
Jeg synes at du selv skal kigge rundt efter noget du ka' li', alle har deres egen smag. Jeg kan anbefale AOpen, Chieftec, Codegen, Coolermaster, NorthQ og Thermal Take.
Du kan også kigge kabinetter på www.studiedata.dk
Avatar billede langthjem Nybegynder
02. juli 2004 - 15:42 #9
Og et godt råd, køb ikke kabinet til under 700,- det vil du fortryde.
Avatar billede tichicken Nybegynder
02. juli 2004 - 16:56 #10
hvor mange watt skal strømforsyningen være på?
Avatar billede tichicken Nybegynder
02. juli 2004 - 16:58 #11
Og jeg er sådan set ligeglad med hvordan skidtet ser ud, bare det er i ordentlig kvalitet :D
Avatar billede tichicken Nybegynder
02. juli 2004 - 18:09 #12
Jeg sidder og kigger på nogle billige Codegen kabinetter til ca. 300 kr (også et Codegen af den billige type jeg har nu)...der følger en 300Watt PSU med, men er den PSU god nok?
Avatar billede langthjem Nybegynder
02. juli 2004 - 19:46 #13
300W skulle meget gerne være nok ... det er faktisk ikke så meget hvor mange watt, men hvor stabil strømmen er der er vigtigt. 300W er nok til at du kan fylde 8-10 harddiske i, og stadig have strøm nok.
Grunden til at jeg siger at du skal købe et "ordentligt" kabinet er, at de billige er noget rigtigt tyndt blik som man bli'r træt af.
Avatar billede bruns Nybegynder
02. juli 2004 - 22:46 #14
Kommer an på hvor meget du vil fremtidssikre, læste så sent som igår en artikel på www.tomshardware.com om de nye GeForce FX6800 kort, de kræver en strømforsyning på ikke mindre end 480W, og så tænker jeg bare at min PC allerede nu med mit Radeon 8500 sluger 30%-40% af al den strøm jeg bruger :-), men ja med hvad der er nævnt indtil videre er 300W nok. Og jeg har faktisk gode erfaringer med Codegen kabinetter, har samlet 10 maskiner med dem indtil videre, og uden problemer.
Avatar billede tichicken Nybegynder
01. februar 2006 - 23:44 #15
:)