Avatar billede kiss Nybegynder
02. juli 2004 - 14:51 Der er 10 kommentarer

Hvorfor og hvordan bruger man robots.txt

Hvorfor og hvordan bruger man filen robots.txt? Min hjemmeside skal selvfølgelig ligge så højt som muligt på søgesiderne, og jeg har i den forbindelse fået lavet noget søgemaskine-optimering. Jeg har hørt at man bør lave en robots.txt fil som sskal lægges i roden af websitet. Den info jeg kan finde omkring dette siger ikke så meget om hvad man får ud af at bruge filen og så vidt jeg kan se handler de eksempler jeg har set mest om at ekskludere søgerobotterne fra at indexere sitet... Hvis man vil ligge højt er man vel ikke interesseret i ikke at blive indexeret?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juli 2004 - 14:58 #1
Formelt behøver du ikke gøre noget, men lægger du en robots.txt, der giver lov til
alt, fordi du ikke vil udelukke noget, indikerer du at du måske er lidt mere
seriøs end dem, der ikke gør. Det er en faktor som søgemaskiner måske vil lægge
vægt på. Det skader i hvert fald ikke at lægge sådan een ;)

Min ser nu sådan her ud for tiden:

# you're welcome, unless you're MSNbot
User-agent: msnbot
Disallow: /
User-agent: *
Disallow:
Avatar billede keysersoze Guru
02. juli 2004 - 15:09 #2
kigger lige med - hvor kan man evt finde en liste over de forskellige user-agents?
Avatar billede kiss Nybegynder
02. juli 2004 - 15:19 #3
Hej Erikjacobsen - Hvorfor ønsker du ikke MSNbot ?
Avatar billede snowball Novice
02. juli 2004 - 15:26 #4
Du kan evt. prøve at læse http://www.robotstxt.org/wc/robots.html
Avatar billede kiss Nybegynder
02. juli 2004 - 15:36 #5
Hej Snowball. Har kigget på siden, men jeg kan ikke rigtig finde svaret der synes jeg.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juli 2004 - 16:17 #6
msnbot kom væltende en dag, og trak en masse trafik. Derfor. Måske får de lov en dag.
Avatar billede kiss Nybegynder
05. juli 2004 - 10:38 #7
Har skrevet denne...
- - -
User-agent: *
Disallow: /cgi-bin/
Disallow: /_index - jul/
Disallow:
- - -
Denne skulle betyde at jeg accepterer alle crawlere, men at de ikke må kigge i /cgi-bin/ og biblioteket /_index - jul/

Er dette skrevet korrekt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. juli 2004 - 10:42 #8
Den sidste linie er overflødig.
Avatar billede kiss Nybegynder
05. juli 2004 - 11:55 #9
Tak, - jeg fjerner den sidste linie. Send et svar, så du kan få points.
Avatar billede kiss Nybegynder
26. september 2005 - 09:03 #10
Så svarer jeg selv