Avatar billede fbpeerj Nybegynder
02. juli 2004 - 10:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problem med STOR Transaktionlog på MS SQL server v.8.0

Jeg har fået en mega stor transaktions log, mit problem er at serveren databasen ligger på kun har 1 GByte free space på disken, og transaktionsloggen er på 34 GByte.
Kan man lave en Maintenance plan der laver en backup af transaktionsloggen over på en mapped drev. Eller på en eller anden måde at få slettet/minsket loggen.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2004 - 10:17 #1
BACKUP LOG vil jo gøre log filen klar til genbrug, så det er bare med at få
det gjort.

Hvis jeres data integritets politik tillader det kan I også skifte til simpel
recovery model.
Avatar billede mountmedia Nybegynder
02. juli 2004 - 10:27 #2
Du kan også bare skifte recovery mode til Simple og så lave en shrink og bagefter skifte recovery mode tilbage til full.
Avatar billede fbpeerj Nybegynder
02. juli 2004 - 10:39 #3
Kan man skifte recoverymode til simple og schrinke DB imens brugerne er på?
Avatar billede fbpeerj Nybegynder
02. juli 2004 - 11:05 #4
Hvad mener du "Arne" med kommandoer BACKUP LOG - vil den ikke lave en backup af databasen og loggen - det er der jo ikke plads til?
Avatar billede mountmedia Nybegynder
02. juli 2004 - 11:08 #5
Du kan ikke gøre det mens der er brugere på
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2004 - 11:17 #6
BACKUP LOG laver selvfølgelig kun backup af log ikke af databasen (det er BACKUP
DATABASE).

Pladsen kan være et problem. Men enten må du gemme på et netværks drev. Eller så
må du finde de grove midler frem med:

BACKUP LOG database WITH TRUNCATE_ONLY

(den markerer bare log filen som backet op - *UDEN* at backe den op - overvej
grundigt konsekvenser inden du bruger sådan en kommando)
Avatar billede fbpeerj Nybegynder
02. juli 2004 - 14:00 #7
Jeg har stoppet alle brugere, hvorefter jeg satte recoverymode til simple, herefter stoppede jeg databasen for at genstarte den. Det viser sig nu at den ikke kan starte op den kommer med flg. fejl. Database currupted or tramped, unable to load SQLBOOT.DLL. Denne fil kan jeg slet ikke finde på serveren, heller ikke i mine backups. Nogen der har et forslag?
Avatar billede fbpeerj Nybegynder
02. juli 2004 - 16:10 #8
Jeg er igen kørende - og problemet er løst for nu.
Efter at have kørt en "DBCC SCHRINK DB-navn , 150" hvorefter jeg lavede en backup af master og min DB, fald størrelsen af logfilen til 150 Mbyte. Databasen kører stadig i simple recovery mode og vil nok forblive med det, det er ikke noget problem for os kun at have sidste backup hvis DB'en skal restores. Vi laver backup 1 gang i døgnet - samtidig overføres alle date løbende til et overliggende system.
Tak for jeres råd og hurtige og kompetente svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2004 - 18:24 #9
så vil jeg ligge et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2004 - 22:31 #10
Tid at få afsluttet spørgsmålet ?