Avatar billede oleheldam Nybegynder
01. juli 2004 - 22:10 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

opsplitning af et volume på en netware 5.0

jeg har et volume der er delt over 2 diske sys(0) og sys(1). Er det muligt at indskrænke mit volume, således at jeg kan slette den del af volumet der ligger på disk nr. 2. altså sys(1).

Det drejer sig om en netware 5.0.

mvh.
Ole

ps. er der forskel på servicepack til 5.0 og 5.1?
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
01. juli 2004 - 23:36 #1
Hej Ole

Først det nemme spørgsmål. Ja der er forskel på service packs til nw5 og nw51. Den seneste til nw5 hedder nw5sp6a og den seneste til nw51 hedder nw51sp7.

Med hensyn til dit andet spørgsmål bliver det straks lidt sværer. Umiddelbart er svaret nej. Du kan i hvert fald ikke gøre det med nogle af de værktøjer som følger med operativsystemet. Hvis du skal kunne gøre dette skal du have fat i 3. parts værktøjer som f.eks. ServerMagig fra PowerQuest eller PortLock Storage Manager fra Portlock. Når du nu ikke kender disse produkter i forvejen vil jeg anbefale dig at læse dokumentationen godt igennem inden du giver dig i kast med dette projekt eller få professionel hjælp til opgaven.

Mvh.
Palle Kaastrup
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
01. juli 2004 - 23:38 #2
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. juli 2004 - 01:04 #3
palle.kaastrup >> Tager jeg fejl, eller kender vi ikke hinanden fra en virksomhed hvor du var kom som konsulent for nogle år siden ?

(sorry for spam)
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
02. juli 2004 - 06:52 #4
Hej Tonny

Jo, hvis den virksomhed du taler om ligger i Højbjerg og laver industriel køling.

:-)
Avatar billede oleheldam Nybegynder
02. juli 2004 - 08:01 #5
Hej palle
Jeg kender udmærket ServerMagic fra PowerQuest, men jeg mener ikke at det er muligt med dette produkt at fjerne sys(1) - har prøvet. Det bevirkede bare at jeg mistede hele sys - :-) men da det var i et testmiljø, og backuppen var på plads, så var det uden betydning.
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
02. juli 2004 - 08:17 #6
Hej ole
Jeg har bedre erfaringer med Portlock end med ServerMagic, men under alle omstændigheder skal man have en solid badckup først. Du skal prøve dette i en test først, inden du "går live". Prøv om du kan RESIZE'e sys(0) og sys(1), således at sys(1) segmentet kan flyttes til disk 1. Jeg er ikke helt 100 på, hvordan ServerMagic klarer at skrumpe segmenterning, så prøv i en test først - og husk backuppen.
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
02. juli 2004 - 09:46 #7
En feature i Portlock Storage Manager er: "Delete volume segments without loss of data" læs mere på http://www.portlock.com/products/stormgr/storagemanagement.htm
Avatar billede oleheldam Nybegynder
02. juli 2004 - 09:49 #8
Hej Palle
Jeg har prøvet at reseiz'e så det alle data ligger på sys(0). mao. sys(1) er tømt for data. Problemet ligger i at fortælle systemte at sys(1) ikke længer hører til sys volume - uden at jeg mister det hele.

Løsningen kunne selvfølgelig være - som du foreslår - at både sys(0) og sys(1) kan ligge på den første disk, men jeg ville helst skille segmenterne ad - hvis det er  muligt.
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
02. juli 2004 - 11:08 #9
Hej Ole
Hvis du har mulighed for at placere sys(0) og sys(1) ved siden af hinanden på den første disk, kan du efterfølgende merge segmenterne så du kun har et sys(0).
Avatar billede oleheldam Nybegynder
02. juli 2004 - 18:31 #10
Hej Palle
Det lyder som en fornuftig løsning. Blot har jeg aldrig prøvet at merge segmenter. Hvordan gøres det? :-)
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
02. juli 2004 - 19:56 #11
Nu er det godt nok ved at være omkring et halv år siden jeg gjorde det sidst - men at merge volume segmenter er lige så simpelt som f.eks. at udvide et volume, det er i hvert fald ret intuitivt. Jeg kan godt finde ud af det mere i detaljer hvis du ønsker det, men så må jeg have fat i min test installation og så kan du jo lige så godt selv prøve først.
Avatar billede oleheldam Nybegynder
03. juli 2004 - 07:27 #12
Det vil være super hvis du gider :-)
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
05. juli 2004 - 09:49 #13
Hej Ole

For at merge volume segmenter skal de placeres ved siden af hinanden.

vælg
select volume
volume options
volume segment options
vælg et af segmenterne
vælg merge
vælg hvilket segment der skal merges med
vælg yes til at merge segmenterne
Avatar billede oleheldam Nybegynder
05. juli 2004 - 11:47 #14
Hej Palle
Det var det jeg søgte :-)

Send et svar, så du kan høste dine point.

tak for hjælpen.

mvh
Ole