Avatar billede tnt Novice
01. juli 2004 - 12:45 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til at oprette et hot spot!

Hej,

Jeg ville høre, om der er nogen der kender noget til at sætte et trådløst netværk op. Hvor man kan administrere det således at man kan købe f.eks. en times online tid. Det vil sige, det man normalt betegner et "hot spot".

Skal man have en speciel maskine til at administrere og udskrive en seddel med brugerid og password.

mvh.

TNT
Avatar billede tiger_webdesign Nybegynder
01. juli 2004 - 12:47 #1
D-link har lavet nogle produkter lige nøjagtigt til dette... findet lige et par links...
Avatar billede renehinsch Praktikant
01. juli 2004 - 12:50 #3
Zyxel har et udemærket produkt: B-4000
http://www.airwire.dk/pages/_filer/ZyAir-B4000HotSpot.pdf
Avatar billede tnt Novice
01. juli 2004 - 13:02 #4
Okay, tak! Det var lige præcis dette... Er der nogen der har erfaring med dette?
Avatar billede renehinsch Praktikant
01. juli 2004 - 13:07 #5
Der er ikke så meget at sige om Zyxel. Det virker out-of-the-box og giver tidsenheder efter antal gange man trykker på printeren. Det giver også mulighed for kreditkortbetaling, hvilket jeg ikke har erfaring med endnu.
Avatar billede anddk Praktikant
01. juli 2004 - 13:28 #6
Nu ved jeg jo ikke hvad du skal bruge det til, men jeg har aldrig helt forstået hvorfor hoteller mv. tager penge for trådløs internet til deres kunder. Løsninger fra f.eks. Dlink koster jo typisk omkring 8-12.000 kr, alternativt kunne man købe et accesspoint til f.eks. 5-800 kr. også lave det som en gratis service. Jeg tror det vil være bedre for chancerne for at tjene 10.000 kr. til udstyr tror jeg ikke på. Så slipper du også af administration og giver dine kunder en fint service.

Det var bare min mening, selvfølgelig skal man tænke på sikkerhed og at naboen ikke bruge det hele tiden.
Avatar billede tnt Novice
01. juli 2004 - 14:10 #7
"Problemet" er at det er til et sted, hvor der ikke er mulighed for ADSL, så det er med ISDN der ringes op.

Men grundlæggende mener jeg at du har ret, det burde være gratis. Mange har det dog svært ved at yde en service, uden at tage retmæssig betaling for det. og på sigt tror jeg nu godt at det kan betale sig, at opkræve betaling for det.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. juli 2004 - 14:10 #8
læs lige denne artikel: http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20040527.html

Og sammenhold det med en Linksys router til 600 kr.
Avatar billede tnt Novice
06. juli 2004 - 11:29 #9
Okay, tak for svarene... Det vil jeg tage til efterretning.

/TNT
Avatar billede clausbr Nybegynder
12. august 2004 - 11:04 #10
hvis du har en pc'er du ikke bruger til noget eller en pc du vil bruge til at
administrere og udskrive en seddel med brugerid og password.
og alt det der har jeg software som er gratis det med følger styrersystem freebsb,linux der brugrs af tdc og andre verden over som hotsport. men jeg bruger det ikke selv. jeg bruger en windows 2000 server med dhcp og vpn opkobling til at udbyde trådløs internet.
Avatar billede anddk Praktikant
12. august 2004 - 11:22 #11
Må man spørge hvad du bruger af software på din Win2000 server til at udbyde trådløs internet med ?? Evt. prisen herfor.
Avatar billede clausbr Nybegynder
12. august 2004 - 11:52 #12
Jeg Bruger RADIUS server som med følger windows 2000 server den ligger under Internet authentication Service den bruger jeg til at andre bruger ikke kan se hinanden. der efter bruger jeg VPN som også er i windows 2000 Server også kladt Routing and remote access. den er lige nu sat til 2000 PPP opkoblinger og 2000 L2TP opkoblinger max antal opkoblinger for PPP og L2TP er 16.384 bruger på en gang.

Der efter bruger jeg local users and grops hvor jeg har lavet en gruppe til min kunder og tilføjer dem som skal tilføjs og slettes

et lille program jeg selv har lavet når brugeren ikke ligge er velkommen det vil sige tiden er udløbet eller ikke betalt tilføj min program hans mac adresse til min d-link router 614+  som deny access
det vil sig at brugen overhodet ikke har adgang til netværket.

en til at brugeren har betalt eller købt mere tid så log jeg ind og sletter mac adressen igen.

og giver brugern adgang igen via  VPN det kan man selv styger med 3 valg muligerheder adgang ikke adgang og adgang via regler.
og jeg bruge regler også kladt Control access through Remote access policy.

Jeg er igang med at lave et lille program til at administrer Bruger under windows 2000 / NT så man ikke heletiden skal tilføj og slette

og brugeren skal kun betal eller åben adgang vi hjemmesiden.

samlet pris er vel nok
2 netkort 130 kr.
1 router jeg bruger d-link 624+ ligen se den til 634 kr. Lan / wlan Trådløs
1 windows 2000 server det om kring 2.700 kr jeg kan ikke ligehuske prisen.

jeg bruger dog en repeat D-link 900 ap+ til at dække over stører afstand.

og en mere er på jeg til at blive opsat hastighed på det tråsløse er på 22 mbit.
Avatar billede clausbr Nybegynder
12. august 2004 - 12:11 #13
og ligge en ting til hvorfor bruger jeg d-link er at de fleste Trådløse ap og router højst kommer op på 8 – 64 bruger  på det trådløse  netværk d-link kan klare 2049 bruger .
Avatar billede clausbr Nybegynder
18. august 2004 - 01:00 #14
Jeg ved ikke om du være med på et samarbejde  om at lave HotSpot mening er det kunne være smart at lave et stort netværk med samme HotSpot opsætning.
Avatar billede anddk Praktikant
21. august 2004 - 17:38 #15
Ja, det kunne være spægende med et samarbejde, men jeg tror det bliver svært at få en forretning ud af. Der har jo være gjort flere forsøg (bla. organicnetwork og en anden jeg ikke kan huske) som aldrig er blevet til noget. Jeg tror desværre det er blevet endnu svære efter at TDC er begyndt, da de har helt andre penge til at opbygget netværk og lave reklame for og stadigværk tror jeg det er begrænset hvad folk vil betale hvis de overhoved vil betale noget. Som nævnt overfor har jeg valgt at lave mit gratis / som en service da jeg ikke vurdere det var rentabel at investere i udstyr til håndtering af betaling.