Avatar billede esben_aaberg Nybegynder
01. juli 2004 - 09:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Administrator Password til WinXP er gået tabt!

Hej Eksperten

Jeg har en WinXP Pro workstation, hvor administrator passwordet er er gået tabt!

Jeg har mounte den som slave på en anden WinXP maskine og har fuld skrive retigheder!

Hvordan resetter/sletter/reder jeg passwordet på administrator kontoen?

/Esben
Avatar billede levich Nybegynder
01. juli 2004 - 09:32 #1
Er der ikke noget med at du kan logge ind i "safe mode" uden password og med administrator rettigheder.
Avatar billede nissetec Nybegynder
01. juli 2004 - 09:35 #2
Så vidt jeg ved, kan du ikke tilgå pw fra en anden maskine. Men jeg har i hvert fald brugt ERD Commander mange gange på min tidligere arbejdsplads. Den har simpelt hen en funktion, der hedder Locksmith.

Kig på www.winternals.com. Den er dyr, men meget nyttig.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juli 2004 - 09:41 #3
Du kan omdøbe
?:\windows\system32\config\sam
og
?:\windows\system32\config\sam.log

Du kan herefter logge ind på maskinen som administrator med tomt password.
Obs, du mister brugerkonti på maskinen, blot så du ved det.

Eller bruge pnordahls linux disk til at ændre password'et:
http://www.riversen.dk/download.php?id=15
Udpak filerne og lav en bootdiskette. Boot på den og følg anvisningerne på skærmen.
Avatar billede esben_aaberg Nybegynder
01. juli 2004 - 12:24 #4
Når jeg omdøber sam og sam.log, laver den godt nok nogle nye. Men kommer så med meddelsen fra Isaaa.exe:
Initnilisering af sam mislykkedes på grund af følgende fejl: En enhed, som er sluttet til systemet, funger ikke. Fejlstatus: 0xc00000001. ...

Og så at man skal genstate i fejlsikker tilstand. Men problemet er at det gør den også når man starter op i fejlsikker tilstand.

Men jeg fik lagt de gamle samfiler tilbage, og prøvede med linux disketten!

Det ser ud som om at den skrive det nye password. Men uanset om jeg prøver med et password eller en * for blankt, får jeg at vide at jeg ikke kan logge interaktive på dette system!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juli 2004 - 13:13 #5
Hmm.. det har jeg aldrig været ude for. Det lyder som om at security på sam filerne muligvis er forkerte så den ikke får lov at skrive i dem. Om det sker fordi de er blevet flyttet på en anden maskine skal jeg ikke kunne sige, men det var måske en ide at prøve at checke filrettigheder på de 2 filer, når du har hd'en ovre i den anden maskine.

Der er en chance for at den SAM som ligger i c:\windows\repair er iorden. Det er en backup fra den gang maskinen blev installeret.

Sidste bud er en repair, af den grove slags, hvor du siger nej til det første tilbud om repair og når du har valgt at den skal installere på c: siger ja til at repair'e når windows siger at der allerede ligger en installation.
Alle settings og dokumenter vil bibeholdes, men du vil kunne logge ind bagefter med et tomt password.
Avatar billede esben_aaberg Nybegynder
02. juli 2004 - 16:11 #6
Det er endt med at jeg installerede oveni, hvilket aldrig er nogen god løsning, med det resulter i at min bruger kan lave hindes forberedelser i sommerens løb. Så kan vi reinstaller den igen når der mere tid til sådan noget!

Dog tro jeg at det lille linux program, ville have virket hvis der ikke have været andre problemer (hvilket jeg er begyndt at gidsne om), så poing til tonnyprandt.
Avatar billede esben_aaberg Nybegynder
02. juli 2004 - 16:13 #7
sorry tonnybrandt og ikke tonnyprandt
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. juli 2004 - 17:45 #8
Takker for point.
Jeg kan fortælle at jeg har afprøvet linuxdisken både på nt, 2000 og xp og både på fat og ntfs, så disken virker, men jeg har så ikke lige et bud på hvorfor den ikke virkede på din, bortset fra ovennævnte bud mht security i ntfs.
Avatar billede esben_aaberg Nybegynder
02. juli 2004 - 23:54 #9
Chancen for at der er noget andet galt er stor, da problemet oprindelig startede er andet sted.
Der blev normalt logget på med en bruger der hed Hjemme, hvor der ikke andre muligheder i sådan en teletubbies menu (øh, XP menu med mange farver). Lige pludselig en dag efter XP havde køret et eller andet brugeren ikke havde læst, var det Administrator der stod i menuen isteden for Hjemme.
Man kunne dog trykke <CTRL><ALT> <DEL>, og skrive et brugernavn, men det gamle password brugeren plejede at bruge virkede ikke længere for Hjemme!
Men Tak for hjælpen, og det er nok bare et spørgsmål om tid før at dette program igen bliver relevant!