Avatar billede humolus Nybegynder
01. juli 2004 - 01:24 Der er 19 kommentarer

Boot-fejl

Hej,
Sidder og prøver desperat at få min nye computer til at virke men når jeg forsøger at boote maskinen op med (min 3.-håndsudagve) windows xp cd melder den "device failure, check cable" der er intet galt med med kablerne og har prøvet med et andet drev.
Please HELP
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juli 2004 - 01:32 #1
Prøv at gå i bios og sæt cdromdrevet som 1 bootdevice, ide0 eller hd0 som 2 bootdevice, gem og prøv så at genstarte.

Det lyder som om fejlmeddelelsen kommer fra netværksboot, og den vil komme hvis 1 bootdevice er harddisken og der ikke er andre bootdevices i listen.
Avatar billede humolus Nybegynder
01. juli 2004 - 01:48 #2
har jeg allerede prøvet, får først en masse rettigeheder til bradcom og intel og derefter beskeden:

PXE-E61 Media test failure, check cable
PXE-M07 exiting bradcom PXE ROM
DISK OOT failure, insert system disk and press enter

Har også prøvet at installere 98, samme resultat
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juli 2004 - 01:49 #3
Bliver din harddisk og cdrom genkendt i bios ?

Hvordan er bootrækkefølgen i bios ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juli 2004 - 01:50 #4
Og fejlmeddelelserne ER fra netværksboot. Det er fordi "boot other device" er slået til i bios
Avatar billede humolus Nybegynder
01. juli 2004 - 01:51 #5
Bios finder begge dele korrekt, rækkefølgen er cd-rom, harddisk.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juli 2004 - 01:53 #6
Har du en windows 98 bootdiskette ?
Så prøv at sætte den i og vælg floppy som 3 bootdevice. Se om den vil boote op på den.
Avatar billede humolus Nybegynder
01. juli 2004 - 01:58 #7
fedt så slap jeg af med fejlmeddelelsen, men kan stadidig ikke boote, nu skriver den kun:

DISK OOT failure, insert system disk and press enter

med der sidder en glimrende kopi af en win xp i drevet, burde den så ikke bare boote op på den?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juli 2004 - 02:04 #8
Jo, det burde den, men jeg ved ikke hvorfor den ikke gør det. Måske cd'en er en anelse slidt, så den ikke kan læse bootsporet.

Jeg har skrevet en vejledning hvis du har en windows 98 bootdiskette:

Boot på din windows 98 bootdisk
Vælg uden cdrom (det går hurtigere)
skriv:
fdisk
og tryk enter. Sig ja til at understøtte store harddiske.
Lav en primær partition af den størrelse du ønsker.
Når den er færdig genstarter du.

Boot igen på din windows 98 bootdisk.
Vælg denne gang MED cdrom.
Skriv
format c:
og tryk enter.

Når den er færdig fyrer du disse kommandoer af:
e:
cd i386
winnt

Hvis ikke det virker eller der kommer fejl, skal du kopiere hele i386 til harddisken og starte installationen herfra istedet. Det gør du sådan:
Fyr disse kommandoer af:
c:
md i386
cd i386
xcopy /s e:\i386\*.* .

Når den er færdig, skriver du:
winnt

Hvis du har et andet cdrom drev, kunne det være en ide at prøve det, da det jo er en del lettere end det jeg lige har skrevet.
Avatar billede humolus Nybegynder
01. juli 2004 - 02:04 #9
kors staver da som en 4-årig
Avatar billede humolus Nybegynder
01. juli 2004 - 02:09 #10
Intet floppydrev, prøvede at boote på win 98 cd'en men fik samme fejl som før.
Kan jeg gøre det samme med win2000, sidder ved en maskine med win2000 nu, kunne jo prøve om jeg kan finde ud af at brænde en bootdisk her
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juli 2004 - 02:22 #11
Hmm... jeg tvivler på at det vil hjælpe noget, når den fejler på 2 forskellige cdrom'er.
Så kan det næsten ikke betale sig med en 3'de. Jeg må hellere fise i seng. Der er jo også en dag imorgen.

Ting du kan prøve:
Hvis hd og cdrom sidder på samme kabel, så sær dem på hver sit.
Check i bios at idekanalerne er enablet.
Prøv at loade optimal settings i bios

Og den finurlige:
Sæt harddisken over i din windows 2000 maskine (som c: drev) og start xp installationen på den maskine. Når den skal genstarte tager du harddisken ud og sætter den tilbage i din nye maskine og gør installationen færdig.
Du må ikke gøre installationen færdig på 2000 maskinen, da den så får installeret en masse drivere, som passer til den forkerte maskine !!!!!!
Så vær opmærksom og få slukket maskinen når den vil genstarte.

Så kan jeg vist ikke finde på mere lige nu.
Godnat og held og lykke med det.
Avatar billede humolus Nybegynder
01. juli 2004 - 02:22 #12
MSI MEGA 485 deluxe til salg, P4 3.0 Ghz, 512 mb ram 160GB HD, sælges for en kasse øl
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juli 2004 - 02:26 #13
Det er da iorden. Der er sikkert et par kabler og lidt småting jeg kan bruge *g*
Avatar billede humolus Nybegynder
01. juli 2004 - 02:32 #14
du skal have tak for tålmodigheden, min er i hvert fald brugt op.
Avatar billede humolus Nybegynder
01. juli 2004 - 21:34 #15
ok, løsningen var en anden xp cd, der var fejl på den første
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juli 2004 - 21:42 #16
Det var sørens. Lidt surt at der åbenbart både var fejl på din win 98 cd og xp cd'en. Det gør det jo lidt svært at identificere :(
Men godt at problemet nu er løst *s*

Jeg smider et svar hvis du kunne bruge min hjælp til noget ...
Avatar billede humolus Nybegynder
01. juli 2004 - 22:07 #17
mange tak for hjælpen, det var jo ikke til at forudsige nej, men du fik da løst det med fejlmeddelelserne og fik udelukket en masse muligheder, så tak igen
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juli 2004 - 22:44 #18
Velbekomme *s*

Du lukker spørgsmålet ved at acceptere et svar, eller ved (under avanceret) at uddele point til flere der har svaret.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2004 - 08:56 #19
Kan spørgsmålet lukkes ?