Avatar billede yes Nybegynder
30. juni 2004 - 21:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

info til indstallation/vejledning af apache, php og mysql

Hej!

Ja som overskriften fortæller søger jeg information til indstallation/vejledning af apache, php og mysql på mandrake.
Jeg har søgt lidt rundt på nettet, men har ikke rigtig kunne finde særlig meget på dansk.
Jeg søger ikke noget specielt info/vejledning lige her i spørgsmålet, men blot links til generel hjælp på andre websites.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
01. juli 2004 - 00:04 #1
Installationen er let nok.

Du starter en terminal og skifter til brugeren til root med 'su' kommandoen.
Derefter skriver du 'urpmi mysql' eller 'urpmi apache'

Alternativt kan du bruge mandrake kontrol panel og vælge Installation af programmer. Her kan du finde en lister over programmer, som mandrake ved hvor ligger. (Du kan selv tilføje flere kilder til mandrake)

Når programmerne er installeret vil standart instillingen i dem kun tillade at de bliver tilgået fra din localhost (din egen computer). Det er selvfølgelig også en sikker løsning til at starte med. De kan ændres ved at redigere i konfigurationsfilerne, som alle er gemt i mappen /etc. Fx /etc/mysql . Du læse om mange forskellige servere på siden www.linuxbog.dk , jeg tror det er den bog der hedder web du har brug for.

Du kan også installere programmet wizards. Den udvider mandrakes kontrol panel, med nogle guider. Disse kan installere flere forskellige servere og konfigurere dem så de kan bruges. Så kan du altid rode med konfiguretionsfilerne senere.

//JoeX2
Avatar billede yes Nybegynder
01. juli 2004 - 00:53 #2
Tak for informationen JoeX2!

Jeg vil lige kigge tingene igennem i morgen og vurdere ud fra det.
Avatar billede yes Nybegynder
01. juli 2004 - 23:44 #3
Det har hjulpet en del at kigge på linuxbog.dk
og jeg har været inde i Mandrakelinux kontrolcenter, som jeg regner med er den wizard du snakker om?!..

Jeg har dog stadig problemer med at se sider fra apache serveren på andre pc'er.
Jeg fjernede "velkommen til apache-siden" (som jeg godt kunne se på andre pc'er) og indsatte en normal index.html side, nu får jeg dog beskeden:
"Forbidden
You don't have permission to access /index.html on this server." :-(

Kan det være fordi jeg skal skrive serverens IP under ServerName i httpd2.conf?
Hvis dette er tilfældet, hvordan genstarter jeg så apache, således denne ændring træder i kraft?
Avatar billede yes Nybegynder
04. juli 2004 - 13:48 #4
Nå, der ser ik ud til at komme flere svar på dette spørgsmål.
Point er delt ud! :-)
Avatar billede yes Nybegynder
04. juli 2004 - 16:55 #5
"Forbidden
You don't have permission to access /index.html on this server." - problemet er nu løst!
Til de interesserede kan jeg fortælle at det blot var fordi rettighederne til den index.html fil jeg havde lavet automatisk var sat til ikke at kunne læses af andre! Pga. høj sikkerhedsniveau.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
04. juli 2004 - 20:26 #6
Som information kan jeg lige sige, at det kan være ret tilfældigt hvornår der bliver skrevet svar her på siden.

Det sker nemlig, når der kommer en pause i arbejdet, mens man sidder foran en computer. Det vil sige at det sker sjældent når der er fodbold i fjernsynet.