Avatar billede jnjnjn Nybegynder
29. juni 2004 - 17:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

B&O fjernsyn med "uldent" billede

Mit B&O MX 7000 har fået en kedelig fejl. Billedet skifter mellem at være skarpt og uskarpt. Nogle gange skifter det frem og tilbage med sekunders mellemrum. Andre gange går der længere tid (f. eks. 20 - 30 minutter). Når billedet er uskarpt, er der også lidt skygger på - især på tekst-Tv er det tydeligt. Bortset fra uskarpheden er der ikke noget galt. Farverne er gode, og der er ingen forvrængninger eller andet.
Apparatet er tilsluttet kabelnettet (GVD). Signalet deles med to andre fjernsyn. Et Philips og et lille Prosonic. Begge har gode billeder.
Hvad kan der være galt?
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
29. juni 2004 - 17:21 #1
Hvad hvis du ser video eller DVD, er problemet så det samme???
Avatar billede dpg Nybegynder
29. juni 2004 - 17:21 #2
du kunne eventuelt prøve at rense det for støv!
det virkede på min mor's B & O fjernsyn!
Avatar billede dpg Nybegynder
29. juni 2004 - 17:25 #3
støv er en grumme ting når det angår elektronik!
Avatar billede jnjnjn Nybegynder
29. juni 2004 - 17:25 #4
Det kommer ikke frem, når jeg ser DVD.
Avatar billede dpg Nybegynder
29. juni 2004 - 17:27 #5
så er det sku nok tuneren det er galt med!
Avatar billede peet-49 Novice
29. juni 2004 - 17:39 #6
Det kunne tyde på, ar focus ikke kører som det skal.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. juni 2004 - 17:43 #7
Det er næsten helt sikkert en dårlig lodning. Dit TV, skal loddes efter, få en der kan håndtere en loddekolbe til at gøre det. Vær specielt opmærksom på følgende områder:
- Tuneren (området omkring den)
- Højspændingen

Kontroller også om stikket hvor du tilslutter din antenne sidder løst, har set før at de er knækket (dog ikke på en B&O).

En tuner brænder sjældent af. Dårlige loddninger er den hyppigste fejl i et fjernsys, over tid.
Avatar billede msl55 Nybegynder
30. juni 2004 - 12:55 #8
Øhhh! Den er kringlet  -  fejlen er der når du ser alm. TV og tekst-TV: ergo må fejlen være efter tuneren og mellemfrekvensoscillatorerne, idet tekst-TV er digitalt.
Så antenneforhold og tuneren må være udelukket.
Jeg mener jeg det er støv omkring højspændingen, hvilket jeg selv havde erfaring med i mit gl. B&O.
I første omgang burde du, i alle tilfælde, støvsuge TV'et indvendigt og se om problemet stadig er der.
Næste omgang er at kontrollere om div. printkort sidder ordentligt i soklerne.

Støv har bl.a. den egenskab at det suger fugt til sig, hvilket ofte får indflydelse på ubeskyttede intergrerede kredsløb.

Betragt denne info som underbyggelse af dpg's svar
Avatar billede jnjnjn Nybegynder
01. juli 2004 - 22:43 #9
Tak for hjælpen til alle.
Jeg må indrømme, at mit eget (og eneste) forslag var at aflevere apparatet i Fona.
Det er ikke nødvendigt nu. Jeg har simpelthen pillet bagpladen af (4 skruer). Derefter støvsugede jeg apparatet overalt indeni. Der var ikke vildt meget støv, men et tyndt lag overalt. Bagpladen på igen. Jeg har nu et ligeså flot billede, som da apparatet var nyt. Og ikke mindst HELE tiden.
Det var jo dpg der var først med det rigtige svar. Selvom der senere kom flere begavede svar, så var det dpg´s svar, der blev brugt. TUSIND TAK.
Avatar billede jnjnjn Nybegynder
02. juli 2004 - 08:53 #10
til dpg
Kan du ikke skrive et svar, så jeg kan give dig nogle point.
Avatar billede jnjnjn Nybegynder
03. juli 2005 - 12:57 #11
Jamen, så lukker jeg selv spørgsmålet.