Avatar billede shp Nybegynder
29. juni 2004 - 16:15 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Geninstallation af Windows XP efter omfattende opgradering

Jeg har lavet en omfattende opgradering, hvor jeg skifter bundkort, CPU og RAM. Samtidig går jeg fra et AMD til et Intel P4 system.
Er det nødvendigt at geninstallere Windows XP Pro efter dette ?
Jeg har Windows XP liggende på harddisken og i teorien er det vel bare at sætte de nye dele til, starte op, måske justere lidt i bios, og så kører det ?
Sådan har det i hvert fald været når jeg tidligere har skiftet RAM eller CPU.
Ligger det anderledes når man skifter bundkort ?
Jeg har prøvet, men jeg når aldrig længere end til hvor den siger at Windows ikke er startet korrekt og jeg kan vælge mellem at starte windove normalt, i fejlsikret tilstand, fejlsikret med kommandoprompt osv.
Uanset hvad jeg vælger genstarter den bare og når frem til det samme skærmbillede igen.
Avatar billede nopsen Ekspert
29. juni 2004 - 16:18 #1
Ja du skal enten geninstallere windows, hvilket jeg synes er det mest optimale, du kan dog også nøjes med at boote op på din windows cd og trykkr r for repair når den beder om det. dette gendanner dine systemfiler så det virker igen, men som sagt er en geninstallation det bedste.
Avatar billede ionman Nybegynder
29. juni 2004 - 16:19 #2
du skal geninstalleret dit win xp igen. ellers virker det bare ikke - spørg mig ikke hvorfor men sådan er det).
jeg ville personligt slette det gamle styresystem fuldstændigt og starte med en friskt installation.
Avatar billede nopsen Ekspert
29. juni 2004 - 16:23 #3
grunden til at det ikke virker er at windows indeholder alle systemoplysninger om dine komponenter, det vil sige at alle de oplysninger der ligger om chipset og diverse enheder, pludselig ikke stemmer overens med hardwaren. Så hvis systemet tror at den skal boote på et VIA chipset og der er kommet et INTEL chipset istedet, så vil systemet hænge.
Avatar billede shp Nybegynder
29. juni 2004 - 16:28 #4
Jeg har prøvet repair, jeg kan ikke lige huske hvad den så gjorde, men jeg tror egentlig bare den sage noget om at den manglede et eller andet (bios til raid eller SATA controller var det vist, selv om jeg kun har sluttet IDE harddiske til) og så genstartede den. Det virkede hvert fald ikke.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juni 2004 - 16:28 #5
jeg har skiftet bundkort 3 gange, i alle tilfælde brugte jeg en Repair uden problemer.
Avatar billede espersen Novice
29. juni 2004 - 16:29 #6
efter en repair (eller en ren ny installering) så skal du lige huske at smide alle updates på XP igen INDEN du går på nettet osv. pga. risiko for virus m.v.

Hent derfor opdateringer fra nettet inden du går igang - tag netstikket ud...

der er links i denne tråd som jeg også har bidraget til :
http://www.eksperten.dk/spm/514420
Avatar billede shp Nybegynder
29. juni 2004 - 16:34 #7
OK, tak for input, jeg må gå den lange vej og geninstallere.
Avatar billede nopsen Ekspert
29. juni 2004 - 16:37 #8
ok hvis ikke repair virker, er du nødt til at geninstallere, men det ville jeg som sagt også ha gjort.
husk også at gøre som espersen skriver, men installer chipset drivere osv INDEN du går på windows update. (sørg for at slå windows firewall til, når du skal hente opdateringer hos microsoft første gang)
tak for point :)