Avatar billede johnpeglau Nybegynder
21. februar 2001 - 10:48 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

enten TCP/IP eller IPX/SPX protokol

Vi har købt en ny computer med Windows Millenium og prøver at integrere den i vores Novell netværk. Det gik i første omgang problemfrit (over IPX/SPX), men da vi så installerede vores Navision Program (som kører over TCP/IP) gik det galt. Jeg kan få begge til at virke, men ikke samtidigt. Jeg installerer en protokol der hedder IPX-32 bit protokol til Novell. Her opretter den samtidig en \"almindelig\" IPX/SPX protokol. Jeg har under netværkskortet ingen binding til \"IPX 31 bit\"- protokollen, men kun til den \"almindelige IPX protokol og TCP/IP.

Der sidder et Realtek 10/100M PCI Fast Ethernet Adapters netværkskort i maskinen. Jeg har fundet ud af at der på driver-disketten findes en bestemt driver til Novell-Client. Hvis jeg installerer den, skriver den fejl i enhedshåndtering - den kan ikke loade odiload.vxd. Denne fil har jeg hentet på internettet og lagt i System-mappen i Windows, mwn det hjalp ikke. Den kunne stadigvæk ikke loade den.

På de andre computere kører Win 95 og jeg tror serveren kører Win NT. Desværre ved jeg ikke helt nøjagtigt, hvordan vores netværk er bygget op, da vores EDB-kyndige medarbejder meget pludseligt forlod firmaet. Jeg håber at jeg har givet nok oplysninger til at kunne få nogle forslag.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. februar 2001 - 10:55 #1
Installer ren TCP/IP.

Installer derefter Novell Client 3.21. Installer Costum.

Accepter alle defaults, undtagen når du kommer til at skulle vælge protokoller. Her vælges KUN IPX only (dvs. TCP/IP fravælges).

Bruger du ikke NDPS, så fravælg også dette.

Den løsning virker for mig :)

NanoQ
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. februar 2001 - 10:55 #2
(Altså først TCP/IP på pc\'en uden nogen form for Novell klient.)
Avatar billede johnpeglau Nybegynder
21. februar 2001 - 11:29 #3
Hej og tak for det hurtige svar. Desværre (det glemte jeg også at skrive før) når man starter op skriver den følgende fejlmeddelelse:

NWDRV-3.00-00: Netware-Client ikke indlæst eller ikke ordentligt konfigureret.

sørg for at Client 32 eller VLM er indlæst.

Alle netværksfuntioner er deaktiverede.

(Dette er frit oversat fra tysk, da jeg sidder i vores tyske afdeling)

Derefter fjerner den alle IPX protokoller og bliver ved med at gå over i en blå skærm med fejlmeddelelser indtil jeg afinstallerer Novell igen. Dette sker også ved installation med IPX og IP.
Avatar billede aladdin Nybegynder
21. februar 2001 - 11:32 #4
Der er ikke nogen kompatibel client til ME.

Så det er derfor at du har problemet!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. februar 2001 - 11:32 #5
Denne fejl bliver også løst, når du får installeret efter ovennævnte metode.

Start med at slette alle netværkskomponenter (både netkort, tcp/ip og diverse klientprogrammer.

Installer derefter netkort

Så TCP/IP og konfigurer maskinen så du kan bruge dine TCP/IP resourcer.

TIl sidst installerer du Novell klienten med ren IPX. Den installerer selv de nødvendige protokoller :)

NanoQ
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. februar 2001 - 11:33 #6
aladdin, Klient 3.21 fungerer ok på ME... kører den derhjemme :)
Avatar billede aladdin Nybegynder
21. februar 2001 - 11:35 #7
Nanoq - okay, det kan godt være. jeg syntes bare ikke Novell skriver noget om ME (Men det selvfølgelig bare en win98 med nogel ekstra features!-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. februar 2001 - 11:42 #8
aladdin, jeg tror såmen heller ikke du kan få den helt store support direkte fra Novell på ME\'eren.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. februar 2001 - 11:43 #9
UPS... der er en lille finte!

Hvis du stadig har problemer, så prøv at installer en Dial-up adapter inden du installerer klienten.

Lyder ikke umiddelbart logisk, men det skulle løse nogle resourcetildelingsproblemer der af og til opstår i et WinME/Netware miljø :)

NanoQ
Avatar billede aladdin Nybegynder
21. februar 2001 - 12:52 #10
Kanon finte :-))
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. februar 2001 - 08:05 #11
\"da vores EDB-kyndige medarbejder meget pludseligt forlod firmaet\" <-Ehm.. i mangler ik\' lige en erfaren Netware mand? - står lige og skal bruge et nyt job ;)

Avatar billede aladdin Nybegynder
23. februar 2001 - 09:10 #12
Jo selvfølgelig altid :-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. februar 2001 - 09:16 #13
måske oven i købet i det jyske? ;)
Avatar billede aladdin Nybegynder
23. februar 2001 - 09:17 #14
YEP
Avatar billede aladdin Nybegynder
23. februar 2001 - 09:17 #15
GODT i den jyske muld...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. februar 2001 - 09:27 #16
Sig endelig frem ;)
Avatar billede aladdin Nybegynder
23. februar 2001 - 09:32 #17
Har du nogle certificeringer?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. februar 2001 - 09:48 #18
Ikke andet end CNA på 3.12.

Det betyder nu ikke, at jeg ikke har uddannet mig. Har bare ikke taget Drake tests.

Jeg har arbejdet professionelt med Novell verdenen i 9 år. Startende med Netware 2.0a over 3.10, 3.12, 4.10, 4.11 og nu 5.

Et par kurser er det jo også blevet til. Netware 4.11 administration (cna\'en uden test), 4-5 upgrade, Managewise og ZEN, Groupwise advanced, Diverse Bordermanager mv. Jeg er udelukkende gået efter de kurser jeg umiddelbart har haft BRUG for :)

NanoQ
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. februar 2001 - 09:49 #19
Problemet er, at man har valgt at udfase Netware på min nuværende arbejdsplads. Så jeg kan vælge at fortsætte i et Win2K miljø, eller finde nyt job... jeg har valgt det sidste...
Avatar billede aladdin Nybegynder
23. februar 2001 - 09:52 #20
Ja det er desværre det man ser rundt omkring, Men vi Novell folk må så bare stå sammen mod det grimme microsoft tyrani ;-)

Men ellers Imponerende (Jeg er kun CNE i den sammenhæng:) på 2. år.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. februar 2001 - 09:57 #21
Well... som sagt, sig endelig til, hvis du kender til et sted hvor der mangles en mand ;)
Avatar billede aladdin Nybegynder
23. februar 2001 - 11:36 #22
Det gør jeg.:-)
Avatar billede johnpeglau Nybegynder
28. februar 2001 - 14:46 #23
Mange tak for hjælpen, det virkede, da jeg fik installeret Dial-up adapter.

Det er dejligt når et problem bliver løst :-)

Angåenden jobbet, så ligger dette firma i det tyske (ikke jyske) og vi planlægger i øjeblikket ikke at ansætte ny hjælp.