Avatar billede bente-r Nybegynder
26. juni 2004 - 21:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fejl på Asus A7V600-X bundkort?

Jeg har for kort tid siden købt ovennævnte bundkort, samt et  Sapphire Radeon 9600XT grafikkort. Jeg har installeret det med min "gamle" Athlon 1700+ CPU og en Thermal Take køler, som virker fint.

Siden er det sket mange gange, at computeren pludselig genstarter efter jeg har spillet visse spil i omkring 30 minutter, som fx Heroes 4, Sonic DX Adventure eller GTA Vice-City, hvor imod der ikke sker noget, når jeg spiller fx. Diablo 2 på Battlenet i længere tid eller fx er på Kom og Vind.

Jeg har sat Speed Fan til at køre, og den viser oftest en CPU-temperatur på 50 grader eller derunder.

Er der en fejl på mit bundkort, eller er der noget andet, jeg har gjort forkert.
Avatar billede peet-49 Novice
26. juni 2004 - 22:03 #1
Kunne tænkes din PSU ikke er glad for, at trække grafikkortet.
Avatar billede bente-r Nybegynder
26. juni 2004 - 22:06 #2
Jeg har investeret i en ny Athlon 2400+ CPU og en ny køler, men tør ikke selv sætte det på (har en søn, som er rigtig god til det). Vil det blive bedre efter de 2 ting er sat på?
Avatar billede bente-r Nybegynder
26. juni 2004 - 22:49 #3
Jeg har ikke så stor en hardware-viden, derfor ville jeg gerne vide hvad en PSU er for en?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. juni 2004 - 00:33 #4
PSU = Power Supply Unit, altså strømforsyningen. Nogle af de nyere grafikkort bruger rigtigt meget strøm.
Jeg er ret sikker på at det ikke bliver bedre af at få en ny cpu og køler i. Din cpu temperatur er fin.
Jeg ville nok kigge på hvilken biosversion du kører med. Den nyeste er version 1004
http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=A7V600-X
Det næste jeg ville prøve er at sætte agp-porten til 4x istedet for 8x. Jeg har en enkelt gang set at det hjalp på stabiliteten.
Prøv evt et andet grafikkort i maskinen og se om den bliver stabil af dette.
Avatar billede bente-r Nybegynder
27. juni 2004 - 00:51 #5
Jeg har en strømforsyning på 300w, men vil købe een på 400w på mandag, så håber jeg at det vil hjælpe
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. juli 2004 - 10:28 #6
Fik du løst problemet ?
Avatar billede bente-r Nybegynder
03. juli 2004 - 17:00 #7
Nej, jeg har ikke fået løst problemet endnu og er ved at blive vanvittig over det.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juli 2004 - 19:14 #8
Nu har du stillet spørgsmålet i hardware kategorien så det er klart at besvarelser er hardware-relateret, men det kunne jo også være software, så jeg vil anbefale at du slår den automatiske genstart ved fejl fra. Det kan være at den så kan nå at skrive noget i event-loggen der kan bruges til at finde fejlen med.
Så højreklik Denne computer, vælg egenskaber. Fanebladet Avanceret, klik knappen indstillinger under start og genoprettelse. Fjern krydset i genstart automatisk.

Pc'en vil sikkert fryse istedet for at genstarte, men burde kunne nå at skrive fejlen i eventloggen. Den kan du se ved at højreklikke denne computer og vælge Administrer. Her kan du se hændelsesloggen. Du skal kigge på tidspunktet omkring Frysningen i Systemloggen.
Avatar billede bente-r Nybegynder
10. juli 2004 - 04:16 #9
Jeg lukker spørgsmålet