Avatar billede tue Nybegynder
20. februar 2001 - 20:30 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

PIII eller Celeron på bærbar?

Jeg har haft dette spørgsmål oppe før, men jeg har stadigvæk svært ved at bestemme mig.

Jeg skal til at købe bærbar.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg skal nøjes med en Celeron 600 Mhz, eller jeg skal bruge det 1500 kr mere det koster at få en PIII 650 Mhz.

Forskellen på de to processorer er jo egentlig ikke så stor, og så alligevel...
Celeron har kun 128k on-die level 2 cache, hvor en Pentium har 256k, og RAM i en Celeron maskine kører kun med 66 Mhz, hvor Pentium kører med 100 Mhz.

Men kan det alligevel godt betale sig at bruge 1500 kr. mere for at få en Pentium III og 50 Mhz ekstra?

Mvh.
Tue Sandal
Avatar billede smms Nybegynder
20. februar 2001 - 20:38 #1
Jeg ville gå efter PIII med 100MHz
Avatar billede top Nybegynder
20. februar 2001 - 20:40 #2
I betragtning af at det er en bærbar, tager jeg mig den frihed at tro at den primært skal benyttes til tekstbehandling og lignende.. Derfor mærker du nok ikke forskellen alligevel..

Generelt på bærbare er der ikke for meger ram i da den ram der benyttes i disse computere er dyrere end alm. sd-ram, og harddisken er langsommere end på din stationære..

Mit råd er derfor: Spar de sidste penge på processoren, og hvis du _vil_ af med dem, så put mere ram i med det samme..
Avatar billede smms Nybegynder
20. februar 2001 - 20:44 #3
han kunne også købe en docking station til PIII
Avatar billede vladimirr Nybegynder
20. februar 2001 - 20:46 #4
Jeg har selv en Presario Celeron 600, med 128 ram, og jeg vil anbefale at spare pengene på PIII og bruge dem på nogle flere ram istedet for.
Avatar billede ravn1 Nybegynder
20. februar 2001 - 21:18 #5
Jeg har en 400 Celeron, jeg ærger mig lidt over at jeg ikke gik efter en rigtig PIII istedet, men der er helt rigtigt at der som regel er alt for lidt ram i! PS husk at købe bærbar med TFT, der er stadig noge med den gamle type skærm.
Avatar billede tue Nybegynder
20. februar 2001 - 21:49 #6
Lige til en information, så kommer der nok 192 mb ram i så det er ikke her der mangler noget.

Computeren skal primært burges til tekstbehandling og lignende.
Avatar billede ravn1 Nybegynder
20. februar 2001 - 22:29 #7
Jeg synes min Celeron 400 er glimrende til almindeligt kontor arbejde, den kan da også spille nogle af de ikke så krævende spil som Red Alert 2 og Diablo 2!
Avatar billede vuffe Nybegynder
22. februar 2001 - 09:07 #8
Ja nap en Celly, har selv en 633\'er og det er længe nok. Forresten er forskellen på en Celly og en PIII ikke særlig stor, ihvertfald set i forhold til pris og ydelse, for der vinder en Celly klart.
Avatar billede vuffe Nybegynder
22. februar 2001 - 09:32 #9
Her er en test af Celeron vs. Pentium III.
http://www6.tomshardware.com/cpu/00q3/000720/celeron-01.html
Avatar billede keyser_soze Nybegynder
25. februar 2001 - 00:51 #10
køb den PIII... En af min kamerater har en 700Mhz PIII i hans berbare med 128Mb RAM, den køre som en drøm..
Avatar billede cure-fec Nybegynder
26. februar 2001 - 08:50 #11
Celeron Processorer har ikke en co-processor, det har PIII\'en!! PIII\'en er altså bedre end Celeron på dette punkt.

Men generelt styrer Intel.
Avatar billede vuffe Nybegynder
26. februar 2001 - 09:51 #12
>> cure-fec,
pris og ydelsesmæssigt er det jo celeron der vinder, det ved du lige så  godt som mig, men ok PIII er bedre.

Og sige at intel styrer er det samme som at erklære krig, ihvert fald mod mig. Begrundelsen kommer her:
Ahtlon TB 1,6GHz vs. P4:
http://www.edbpriser.dk/anmeldelse/mainamdbird2.asp
Athlon TB 1,2GHz vs. P4
http://www.edbpriser.dk/anmeldelse/mainpentium4.asp
og discountprocessorne duron vs. Celeron:
http://www.edbpriser.dk/anmeldelse/maincelfcpga.asp
Avatar billede cure-fec Nybegynder
26. februar 2001 - 10:53 #13
Ja Ja .. Men Intel er stadig bedre!! Ifølge mig!!

Jeg har aldrig haft den helt store tiltro til AMD!!

Min mening om AMD: Måske 1000,- billigere, men også 1000 grader varmere!!
Avatar billede vuffe Nybegynder
26. februar 2001 - 11:59 #14
Jamen hvad er det AMD har gjort siden du ikke har tiltro til dem, deres processorer er godt nok varmere, men sq da ikke mere ustabile af den grund.
Jeg gætter på at du har større tiltro til intel fordi de er 1000 kr. dyrere og så tror du også at krammet er bedre, men sagen er sådan at de i modsætning til AMD ganske enkelt bare tjener de 1000 kr. mere på dig.

Men okay, du må selvfølgelig selv om hvad du mener, jeg siger det bare som det er.
Avatar billede tue Nybegynder
26. februar 2001 - 21:24 #15
Nu er computeren bestilt, og det blev en PIII\'er...

Jeg vil helt klart holde med cure-fec i at Intel klart er bedre end AMD... AMD sucks...
Avatar billede vuffe Nybegynder
27. februar 2001 - 19:06 #16
(Kriiiiiiiig!!!!!)
Fucking Intel sucks sq da!! se da på de tests jeg har angivet!!
Hvorfor fatter folk ikke at intel er dyrere og ringere??        (godt jeg har fået poeng he he)
Avatar billede tue Nybegynder
01. marts 2001 - 22:23 #17
Det kan godt være at de tests du henviser til viser at AMD er bedre.

Men hvorfor står der så på rigtig mange programmer og spil: Pentium anbefales.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
01. marts 2001 - 22:29 #18
Tjaa, det kan være at der går penge under bordet for at lave programmer til Intel, eller fordi at folk ikke er vågnet op af deres pentiumsøvn ?

AMD Thunderbird er den bedste processoer på markedet lige nu, også bedre i ydelse og pris en Pentium 4, da dens 20 stage pipeline er for sløv!
/Anders
Avatar billede vuffe Nybegynder
01. marts 2001 - 22:32 #19
SÅDAN!! vladimirr!!
Avatar billede vladimirr Nybegynder
01. marts 2001 - 22:39 #20
Vuffe -> Inden du bliver for vild med amd, så er der endnu ikke kommet en god processor til laptops, da de bliver lidt for varme, men dog så meget at det er et problem for resten af hardwaren i den bærebare, og det skal lige løses først, men firmaer som IBM er ved at gå væk fra Intel, og over til AMD og Transmeta