Avatar billede rosenberg Nybegynder
25. juni 2004 - 13:09 Der er 40 kommentarer

Underskriftindsamling mod karma

Hej Alle
I er sikkert træt af alle de post som omhandler den fantastiske karma.

Jeg kan se at det ikke kun er mig som syntes at karma funktion er unødvendig og ligegyldigt for et seriøst forum...

Karma'en skaber splid og giver flere kampe....

Så hvorfor ikke få den væk... Giv en underskrift mod karma og vi kan forhåbentlig få en debat---

/rosenberg
Avatar billede rosenberg Nybegynder
25. juni 2004 - 13:09 #1
/rosenberg
Avatar billede doggy82 Praktikant
25. juni 2004 - 13:17 #2
Er også imod - i hvert fald som det er nu.
Hvad nu hvis man kun kunne give positiv karma?
så en bruger havde karma fra middel til super.
Avatar billede doggy82 Praktikant
25. juni 2004 - 13:18 #3
- eller så karma også var et point system, men hvor man ikke kunne få minus. Men andre kunne stadig se at man var en flinker fyr (og dygtig) hvis man havde mange point
Avatar billede nopsen Ekspert
25. juni 2004 - 13:36 #4
jeg tilslutter mig 100%!
Avatar billede vejmand Juniormester
25. juni 2004 - 13:48 #5
>doggy82 -- Kun positiv karma, den er lige i øjet!
+ den må ikke være anonym. (for at undgå kammerateri)
Opbakning herfra, den seneste udvikling kan ingen, absolut ingen, være interesseret i.
/vejmand
Avatar billede darczide Nybegynder
25. juni 2004 - 14:04 #6
Væk med den eller som nævnt:
Kun god karma + ingen anonyme lyder som en fin ide herfra.

Den nuværende løsning virker i hvertfald ikke.

/DarcZide
Avatar billede bolle88h Nybegynder
25. juni 2004 - 14:28 #7
hvad er det?
Avatar billede stigers Juniormester
25. juni 2004 - 14:57 #8
bolle88h> karma er en anonym vurdering af en person - bruger lige mig selv som eksempel: http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=john_stigers&option=karma (den konto er i karantæne - derfor hedder jeg midlertidigt stigers)
Avatar billede krydset Nybegynder
25. juni 2004 - 15:10 #9
Hvorfor ligger i ikke sådan et indslag som her i kategorien eksperten foreslag. syns ikke foreslag høre til i fri debat, så kunne man jo ligge alle spm her :-S

//Krydset
Avatar billede bolle88h Nybegynder
25. juni 2004 - 15:48 #10
oki... det er ligegyldig information om brugere!

her er min stemme
/bolle88h
Avatar billede doggy82 Praktikant
25. juni 2004 - 16:25 #11
you got the point :)
Avatar billede bb_maze Nybegynder
25. juni 2004 - 17:56 #12
Også min stemme. Karma er til grin. Man ved hvilke folk man kan stole på herinde, og hvem der er dygtige.

Dog lyder den idé med posetiv karma heller ikke helt dum.

Hygge
Avatar billede stigers Juniormester
25. juni 2004 - 18:49 #13
Den får også MIN stemme!
Avatar billede kingnothing Nybegynder
25. juni 2004 - 20:00 #14
og her var min stemme også
Avatar billede rasmus-madsen Nybegynder
25. juni 2004 - 20:20 #15
Det skal væk ja..
Avatar billede triple-x Nybegynder
25. juni 2004 - 20:22 #16
/triple-x
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
25. juni 2004 - 20:24 #17
Selv om jeg er ny, kan jeg vel osse...
Avatar billede exp Juniormester
25. juni 2004 - 20:25 #18
Skal kodes om, så den gør det, den er skabt til - give et indtryk af, om det er en bruger man vil hjælpe.

/exp
Avatar billede doggy82 Praktikant
25. juni 2004 - 20:30 #19
hmm det er så der at jeg har det så'n at hvis en bruger ikke er blevet deaktiveret, så kan han da ikke være alt for slem. Han skal i hvert fald ikke dømmes på så u saglig en måde som karma er.
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2004 - 20:31 #20
Jeg er med.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
25. juni 2004 - 21:24 #21
Jeg bruger ikke selv det der karma til noget og at jeg har fået 2 tildelinger tager jeg ikke for noget og især ikke når folk ikke skriver under, så jeg kan også godt tilslutte mig og EXP jeg er enig med dig i dette indlæg 25/06-2004 20:25:08.
m.v.h.
tlv
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2004 - 21:38 #22
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juni 2004 - 23:25 #23
LOL - stigers/john_stigers er med - schulze.... :D
Avatar billede gitrian Nybegynder
28. juni 2004 - 09:20 #24
Da man jo ikke kan bruge Karme til noget seriøst i øjeblikket, må de gerne droppe det for min skyld.

Nu håber jeg bare ikke at jeg får karantæne eller bliver deaktiveret, ved at give min mening tilkende her i debatten :-)
Avatar billede lomse Nybegynder
07. juli 2004 - 02:52 #25
Karma, kan ikke bruges til en skid. Det ser man jo tydeligt.
Avatar billede freehelp Praktikant
26. juli 2004 - 16:59 #26
//Freehelp
Avatar billede mobius6 Juniormester
09. august 2004 - 18:25 #27
Karma KONCEPET er igrunden fint nok, ideen med at brugere kan vurderes/bedømmes er vel igrunden den eneste måde man PÅ SIGT kan opretholde et sagligt og fagligt forum.
Problemet er dog at karma-tildelingen er ude af kontroll primært pga. annonymitet og at Admin og koadmin (eler hvad de hedder) ikke er oppe på dupperne når det går galt ...og det gør det tit. på den anden side opstår der et problem hvis Admin. skulle gå ind og lege smagsdommer for hver gang der blev kastet med karma, det ville heller ikke fungere. jeg TROR at hvis man fjernede annonymiteten og samtidigt havde mulighed for at påpege overfor admin. at der er gået kuk i en karma tildeling så ville systemet fungere bedre, ikke optimalt, men bedre.
forslag:
- at ophæve annonymiteten.
- kræve en reference til det spørgsmål eller issue der kastes karma mod.
- kræve mindst 1 linje SAGLIG begrundelse.
- oprette en form for admin-karma-smags-dommere-(puh! det lyder grimt, dog!!!)
  ...måske bare en karma-indslusnings-godkendelsesfunktion
- konsekvens overfor karma misbrugere!

og så burde admin eller coadmin (eller hvad det gnu hedder) stoppe med det pjat hvor de siger (har jeg set et par gange herinde) at "vi kan ikke se hvem der deler karma
vi kan KUN se det som brugerne kan se" ...sig mig engang hvor dumme tror de vi er?? de har bygget systemet, mon så ikke også de kan finde ud af at backtracke en protekol og fange banditterne?

..anyway jeg skriver gerne under på at fjerne karma-funktionen indtil de finder på et smartere/bedre system.

just my 0.00£

//M6  :)
Avatar billede exp Juniormester
09. august 2004 - 18:40 #28
mobius6 >>
"de har bygget systemet" => Nej, ADMIN har bygget systemet...

"mon så ikke også de kan finde ud af at backtracke en protekol" => sikkert - hvis du udskifter "de" med "admin"

"forslag:
- at ophæve annonymiteten." => Don't count on it...

"- kræve en reference til det spørgsmål eller issue der kastes karma mod." => Husk brugere også skal kunne dømmes uden at det er med udslag i et enkelt spørgsmål...

"- kræve mindst 1 linje SAGLIG begrundelse." => "Spiller smart og tror han ejer det hele" -  er det en saglig begrundelse? Hvor jeg kan sagtens komme i tanke om situationer, hvor denne begrundelse kan have sin berettigelse...

"- oprette en form for admin-karma-smags-dommere... måske bare en karma-indslusnings-godkendelsesfunktion" => Hvorfor?

"- konsekvens overfor karma misbrugere!" => Se det var en god idé - og det er skam også på ønskelisten fra os coadmins... men...
Avatar billede mobius6 Juniormester
09. august 2004 - 20:04 #29
exp-->
Nej, ADMIN har bygget systemet...
// ja, men coadmin administrerer det og er derved
aktive medspillere, og må i kraft af deres possition "stå inde for det", hvis ikke ja så har de valgt det forkerte "job" :)

"mon så ikke også de kan finde ud af at backtracke en protekol" => sikkert - hvis du udskifter "de" med "admin"
// så kunne det være at coadmin skulle se at sparke Admin ud af dynerne, da DE så åbenbart er de eneste der reelt kan gøre noget for at ændre E?

at ophæve annonymiteten." => Don't count on it...
// nej, og det er måske det der på sigt vil bringe E ned på niveau med ligende fora.

"Spiller smart og tror han ejer det hele"
// er naturligvis fuldstændigt afhængigt af den/de reference der måtte følge med udtalelsen, hvis ikke udtalelsen er SAGLIT begrundet/dokumenteret/illustreret skal sådanne poster naturligvis fjernes ASAP.

"- oprette en form for admin-karma-smags-dommere... måske bare en karma-indslusnings-godkendelsesfunktion" => Hvorfor?
// fordi det er det mindste man kan forlange af en coadmin, at de aktivt vurderer sagligheden og berettigelsen af en kritisk eller u-dokumenteret karma.
dette gøres konstant i de enkelte spørgsmål, hvis det ikke også gælder karma og point systemer, er det en klar indikation af at karma sys. ikke virker eller er uberettiget.

men som jeg også indleder min post, så mener jeg at KONCEPTET er godt, men systemet og administrationen af det er (meget) ringe. Dertil skal det også nævnes at jeg personligt har det helt fint med min egen karma, som jeg selv mener giver et fint billede af mit virke her på E. men desværre er det nok mere undtagelsen end reglen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. august 2004 - 20:09 #30
mobius6 >>
"de har bygget systemet" - ADMIN har bygget systemet - det betyder ikke at coadmin automatisk elsker det system ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. august 2004 - 20:11 #31
"fordi det er det mindste man kan forlange af en coadmin, at de aktivt vurderer sagligheden og berettigelsen af en kritisk eller u-dokumenteret karma."

skal coadmin sidde og godkende karma? Så er jeg bange for at der mangler en 10 - 20 coadmins - at godkende karma kan vist blive en fultidsbeskæftigelse...
Avatar billede mobius6 Juniormester
09. august 2004 - 20:55 #32
" JS---> Så er jeg bange for at der mangler en 10 - 20 coadmins - at godkende karma kan vist blive en fultidsbeskæftigelse...
// ja, det er måske det der i bund og grund er "problemet", Hr. Admin har startet noget som er vokset "vedkommende" over hovedet, jeg mener at hvis et site med den aktivitet og behov for vedligeholdelse og styrring som E ikke har resourcer til at opretholde niveauet, ja så KAn det kun gå een vej.

anyway, det var nu ikke min hensigt at begynde at diskutere fremmede folks online stratigi.
men blot påpege/støtte op omkring at der er et problem...og at langt de fleste brugere men rimelig sansynlighed er ret enige om at karma systemet ikke fungere i sin nuværende form. Derudover har mange bidraget med forslag som ganske sikkert ville gøre systemet betydeligt bedre.

og så vil jeg ellers trække mig fra denne tråd, mens vi sammen nynner Bob's gamle:

How many times must a man look up
Before he can see the sky?
Yes, 'n' how many ears must one man have
Before he can hear people cry?
Yes, 'n' how many deaths will it take till he knows
That too many people have died?
The answer, my friend, is blowin' in the wind,
The answer is blowin' in the wind

resten kan synges med på her: http://bobdylan.com/songs/blowin.html

:)

Admin (og coadmin, hehe jaja er ved at have styr på terminologien) efterhånden burde have stof til eftertanke,
Avatar billede mobius6 Juniormester
09. august 2004 - 20:57 #33
...hvordan den sidste linjne så lige hoppede ned is beyound my fatteevne
:)
Avatar billede exp Juniormester
09. august 2004 - 21:18 #34
john_stigers @ 20:09:21 >>
Enig...

john_stigers @ 20:11:07 >>
Lige så enig - jeg mener slet ikke det er op til coadmins at vurdere rigtigheden i en karmatildeling, kun om den overtræder reglerne (og nej, gider ikke bruge min mandag aften på at fortolke regelsættet ;-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
09. august 2004 - 22:41 #35
hehe, ja denne debat skaffede mig en "dårlig" karma uden afsender

så hvis jeg nu var en tåbelig teenager som ingen ville lege med, ville jeg sende den retur til afsender eller måske til hele holdet for nu at være sikker på at ramme rigtigt.

Men det gør jeg nu ikke, for jeg har anmeldt den og selvfølgelig vil CoAdmin fjerne den ved først komne lejlighed :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. august 2004 - 22:57 #36
Er det denne: 9/8 2004 21:54 ???

Selvfølgelig bliver den IKKE fjernet, da den ikke overskrider nogen regler! :)
Avatar billede mobius6 Juniormester
09. august 2004 - 23:17 #37
hehe, netop! og derfor fungerer systemet ikke
kan det siges tydeligere :)))

...and don't quit your day-job
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. august 2004 - 23:18 #38
Avatar billede mobius6 Juniormester
09. august 2004 - 23:28 #39
ja der trænger vist også til at blive ryddet op...
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
10. august 2004 - 07:34 #40
Fantastisk at man stadig aflevere sådan en tildeling, uden at give manden (JS) en chance for at rette det man har imod ham, de burde automatisk slettes når feltet med kommentarer er tomt, men så bliver folk vel bare svinske i deres komments