Avatar billede sofuzz Nybegynder
25. juni 2004 - 02:34 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Klik på button skal agere som et højreklik og 'save as'

Jeg har en button som brugeren skal klikke på for at downloade et jpg billede (et desktop billede) til det sted, brugeren vil gemme filen. Men man kan jo ikke anvende højreklik på en flash side (eller kan man?), så hvordan kan jeg lave AS således at et normalt klik (venstre klik) på knappen trigger 'save as' popup'en? Altså det som normalt sker, når man højreklikker på et link i en html side?
Jeg går ud fra at det er ret let at lave, men selv er jeg ingen haj til AS. Er det getUrl der skal anvendes? Er det ikke kun til 'normale' links?

Håber ikke at det kræver kompliceret java...  :-/

Ps: Jeg har kigget rundt omkring på nettet (og her) - men har ikke fundet andet end 'normale' button links (getUrl)...
Avatar billede barklund Nybegynder
25. juni 2004 - 09:01 #1
Jeg tror det kræver lidt serverside scripting. Du kan ikke fra flash få den omtalte menu frem. Du kan istedet fra din server sørge for, at den fortæller browseren, at den jpg man er ved at downloade ikke skal vises i browseren men skal downloades. I PHP kræver det en enkelt linje's kode - en header(). I ASP er det formodentlig det samme.

Den nemme løsning er dog at zippe den - for svjv vil ingen browser forsøge at åbne en zip direkte men derimod downloade den.
Avatar billede _k Nybegynder
25. juni 2004 - 09:15 #2
...hvis du gerne vil putte 'save as' menuen ind i højrekliksmenuen, så kan det godt lade sig gøre fra og med MX 2004. Her har man nemlig adgang til at lave sine egne højrekliksmenuer. Du støder dog ind i de samme problemer med at gemme som Barklund beskriver. Interesseret?
Avatar billede pyroman Nybegynder
25. juni 2004 - 09:43 #3
_k's højrekliks menu er den såkaldte contextmenu - det er den du får op når du højreklikker på din flash, denne kan man fra og med flash7 modificere, altså indætte sine egne knapper i. Man kan dog ikke undgå knapperne "settings" og "about flash"

Så må du godt fortælle resten _k ;)
Avatar billede sofuzz Nybegynder
25. juni 2004 - 10:00 #4
Jeg tror bare at jeg snupper den nemme løsning - og zipper filerne. Primært fordi jeg bare ville undgå at billederne bliver vist i browseren (bla. fordi det jo drejer sig om download), men også fordi jeg ikke skal ud i komplicerede koder for "så lidt"... Så ingen højremenu osv. i denne omgang. Dog fikst at muligheden for modificering er der.

Men HVIS jeg nu alligevel vil undgå zipping (for brugerens skyld)... er det muligt vha. AS at fortælle browseren, at filen skal dowloades og ikke åbnes? (svar kun hvis det er simpelt og kun hvis nogen kan det relevante AS i hovedet - dvs. brug ikke tid på det)  ;-)
Avatar billede pyroman Nybegynder
25. juni 2004 - 10:04 #5
nej... dette har nemlig noget med server opsætningen at gøre - det er nemlig kun serveren der kan tvinge browseren til at downloade fx billeder istedet for at vise dem...
Avatar billede barklund Nybegynder
25. juni 2004 - 10:05 #6
Nej, det kræver en serverside medsendt header-linje. Er dog meget simpelt at lave og kan sættes op på mange måder, men ikke i Flash - kræver server adgang.
Avatar billede sofuzz Nybegynder
25. juni 2004 - 10:11 #7
Ok ok ok - jeg læste nok lidt for hurtigt... du (barklund) siger jo, at download - i stedet for visning - skal/kan gøres fra serveren. Sorry!

Jeg zipper  :-)

Tak for svarene... er det ikke barklund der bør have points? Eller skal I dele? Jeg blev klogere af alle ;o)
Avatar billede barklund Nybegynder
25. juni 2004 - 10:15 #8
Her i hvert fald et lille svar - men del endelig :)
Avatar billede sofuzz Nybegynder
25. juni 2004 - 10:22 #9
Ved ikke hvordan man deler - og det er også kun 30 points, så her får du dem (og krysser fingre for at _k og pyroman ikke føler sig forudrettede...)
Avatar billede sofuzz Nybegynder
25. juni 2004 - 10:24 #10
Nå - nu fandt jeg ud af det der deling halløjsa... så ved jeg det til en anden solskinsdag
Avatar billede barklund Nybegynder
25. juni 2004 - 19:10 #11
Tark for points anyways :)