Avatar billede kimwonderboy Nybegynder
20. februar 2001 - 17:16 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

løsning på netværk med afstand!??

Jeg bor på bøhlandet(ingen ADSL/kabeltv) kun muhkør. Jeg har ca. 400 m. til min netmakker i kuperet terræn intet problem med vej eller noget. trådløst?,priser?,stabilitet? jeg vil bare gerne have hjælp. er det muligt med almindeligt kabel!? pga. afstanden!!! HILFE!!!
Avatar billede aladdin Nybegynder
20. februar 2001 - 17:19 #1
Hvad med ISDN fra tele danmark / Flat-rate?
Avatar billede makse Nybegynder
20. februar 2001 - 17:25 #2
Hvis i vil bruge kabel, ville jeg nok foreslå et fiber netværk. Her kan kablet være op til 2KM langt.

Priser kan du se på www.trendnet.dk
Avatar billede brain Nybegynder
20. februar 2001 - 17:25 #3
et ethernet kabel må kun være 200 m, så der skal du bruge 3 stykker kabel og 2 hubs. (+strøm til hubs ude på marken)

trådløs løsning: To trådløse hubs, 400 = mellemklasse = 10.000-15.000k (undersøg telestyrelsen for om du må over så lang afstand)
Avatar billede nomiz Nybegynder
20. februar 2001 - 17:25 #4
Du kan købe kabler med så meget modstand at de kan rulles op til 300 meter.. Uden at miste data.

/vh
Simon
Avatar billede makse Nybegynder
20. februar 2001 - 17:27 #5
Trådløse netværk er jo nok den letteste løsning, men der er stadigvæk meget dyrt.

Mere info om trådløst netværk kan du finde her:
www.comsystem.dk
Avatar billede aladdin Nybegynder
20. februar 2001 - 17:31 #6
ehternet kabel må kun være 100 meter. ifølge standarten.
Avatar billede nomiz Nybegynder
20. februar 2001 - 17:33 #7
aladdin:> Ja, ifølge standarden. Du kan selvfølgelig få kabler der kan klare mere. Desværre til den overdrevede sum af 6kr. meteren.

/vh
Simon
Avatar billede makse Nybegynder
20. februar 2001 - 17:36 #8
Efter min mening vil det mest stabile være en fiber løsning.

Men det kræver også lidt mere arbejde. :)
Avatar billede trille Nybegynder
20. februar 2001 - 18:35 #9
En mikrobølge-/radiokæde er et alternativ - det kræves dog at du har \"line-of-sight\" mellem de to stationer - det vil sige: ingen tråer, bakker eller andet snavs.

Et fiberkabel ville også være en ret anstændig etablering - det er jo ikke nok at spænde 400 meter fiber ud over jorden! Det skal graves ned til ca. 1 meters dybde.

Men sig hvormeget dit budget er på - og så skal jeg se hvad jeg kan gøre. Er det et netværk hvor du skal overføre tunge datamængder? Er det til realtidstrafik - eller kan du klare dig med et sekunds roundtrip?

nomiz> 400 meter CAT5 kabel??? - du må være gal - dæmpningen ville æde alle datasignaler over 64 KBps...

Den eneste netværkstype der kan klare ærterne er fiber (mono-/multimode) der er ingen dæmpning ved de høje hastigheder. - eller det noget aldrende 10BASE5 (thicknet) - selvfølgelig er der også trådløst net.

Venligst,
Claus
Avatar billede maniacdog Nybegynder
20. februar 2001 - 18:39 #10
Nomiz> hvor har du set de kabler?
Det mest stabile til dette formål ville være fiber kabling ja, men fiber kabler + konvertere koster altså også en del.
Det er billigere sammenlignet med trådløst, mere stabilt en trådløst og hurtigere en trådløst (hvis vi altså snakker om alm. trådløst som jeg går ud fra).

Mit råd:
Hvis i har et stort behov for netværk så træk nogle fiberkabler. Sæt en konverter (En der omdanner fra fiber til RJ-45) på i hver ende og så skulle det køre uden det helt vilde hokuspokus.

Så vidt jeg ved så koster denne løsning omkring:

Konverter> ca. 500,- pr. styk og i skal bruge 2.
Optisk kabel> tja, så vidt jeg kan se på www.edbpriser.dk så ligger 10m. på omkring 400~500,-
Da i skal bruge 400 meter og det ikke lige er sådan til og finde i præcis den længde så skal i nok have fat på en kabelgut (elektriker eller lign.) til og trække kablet for jer og connectere det i begge ender (Sætte stik på og tjekke det virker optimalt).
Så prisen på det ved jeg ikke mén helt billigt er det nok ikke.

Angående alm. utp kabling så må det ikke overskride 100 meter, siger man. Jeg vil nu nok anbefale dette bliver overholdt hvis det er tilfældet. Som nomiz siger så kræver det en eller anden form for repeater/hub/switch så det ikke kører \"dødt\".
Det er besværligt bl.a. også for hvis der ingen elektricitet er.
Det er bl.a. 1 af mange gode grunde til at mange firmaer bruger optisk netværk mellem lokationer/bygninger...

Trådløst vil jeg ikke anbefale. Det er for ustabilt og for dyrt.
Kort og godt.
Avatar billede trille Nybegynder
20. februar 2001 - 18:58 #11
Enig med maniacdog - bortset fra at en radiokæde ikke er specielt ustabil - performance kan dog reduceres ved kraftig nedbør.

Alle løsninger er forholdsvis dyre - medmindre du altså lige lægger en ½ kilometer fiberkaber ud på den bare jord. Men det vil jeg på det KRAFTIGSTE fraråde - fiber er meget følsomt og blot et lille knæk kan knække fiberen. Hvis et fiber knækker er det meget svært (og dyrt) at finde og udbedre fejlen. Desuden har fiberkabler det ikke godt med regn og frost (face it - vi bor i danmark)

Hvis du ikke vil møje med de store etableringsudgifter og har brug for et stabilt netværk er det billigste faktisk at leje dig ind på et fast kredsløb hos TDC (Teledanmark) eksempelvis framerelay.

:o)
Claus
Avatar billede makse Nybegynder
20. februar 2001 - 19:07 #12
Endnu en mulighed er 3Com\'s trådløse netværk.

Mere info på:
www.3com.com/wireless/index.html
Avatar billede maniacdog Nybegynder
20. februar 2001 - 19:58 #13
trille> Den er ustabil. Det afhænger selvfølgelig af vejret men som du selv siger så bor vi altså i Danmark. Det kan desuden heller ikke betale sig for en privat person og købe det i dag. Den er både for dyr og besværlig som en løsning.
Avatar billede kimwonderboy Nybegynder
20. februar 2001 - 22:01 #14
Hvad koster det der TDC og virker det med ISDN!
Er det der fiber virkelig så skrøbeligt??? det jo noget crap det er en kanon måde at flytte data på!
Avatar billede makse Nybegynder
20. februar 2001 - 22:13 #15
Cybercity har en mulighed med fast pris pr. måned.

http://www.cybercity.dk/produkter/fastpris/
Avatar billede makse Nybegynder
20. februar 2001 - 22:14 #16
hmm, lukket.
Avatar billede nomiz Nybegynder
21. februar 2001 - 11:22 #17
nemme points...
Avatar billede nomiz Nybegynder
21. februar 2001 - 11:23 #18
maniacdog:> Min far er elektriker, så han har prædiket om alt det med RJ45, kabler, modstand og bla, bla, bla ;-)
Avatar billede nomiz Nybegynder
21. februar 2001 - 11:24 #19
Kimwonderboy:> Tak for de mange points! Nu er jeg endelig nået over 3000 jubii!

/vh
Simon