Avatar billede goofy75 Nybegynder
24. juni 2004 - 15:24 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Host Header virker ikke!

Jeg har tidligere lavet to web adresser til ét domæne ved brug af "host header" eks.:

mail.[domæne].dk/exchange
www.[domæne].dk - (skrevet www.[domæne].dk i host header)

så har jeg to "sider" på ét domæne, det virker fint - mit default website m. exchange OWA og min egen hjemmeside...

nu har jeg så sat en anden server op for en anden, men nu virker det ikke hvis jeg bruger hostheader, jeg kan kun have én adresse nu:
www.[domæne].dk/exchange

jeg kan overhoved ikke får den til at virke med andet end www

...hvad kan der være gået galt?

Windows 2003 / Exchange 2003
Avatar billede claus_p Nybegynder
29. juni 2004 - 09:55 #1
Du bliver nødt til at uddybe det lidt.

1: Kan du resolve domænet til din server. Giver "ping sdfsfdf.dk" ip adressen på serveren??

2:Har du sat hostheaders på med "All Unassigned" ip, port 80 og navnet stavet korrekt??

Claus
Avatar billede goofy75 Nybegynder
10. juli 2004 - 20:34 #2
jeg kan godt pinge serveren med navnet, det giver mig så IP nummer...
...hostheader er sat på med assigned IP nummer og port 80 (sådan står den anden server også, og den virker) og nanvet er stavet rigtigt ;)
Avatar billede claus_p Nybegynder
10. juli 2004 - 21:42 #3
Hvad sker der når du åbner domæne navnet i en browser??

Står der noget i din event log??

Claus
Avatar billede goofy75 Nybegynder
11. juli 2004 - 23:35 #4
lokalt skriver den "under construction" hvis jeg bruger [server].[domain], bruger jeg www. virker den ikke (men www.[domain]/exchange virker)

eksternt skriver den under construction med www.[domain] og virker ikke med [server].[domain], kun www..../exchange

og jeg fatter det ikke, har som sagt sat en anden server op hvor jeg ingen problemer havde :(
Avatar billede claus_p Nybegynder
12. juli 2004 - 18:49 #5
Det lyder lidt som om du har lidt routing problemer.

Hvis du i serverens hostfil ("windows\system32\drivers\ets\hosts" (ingen extension))opretter følgende:

127.0.0.1 www.hostnavn.dk
127.0.0.1 hostnavn.dk

Desuden sætter du "ip-adress" til "All-unasigned" på alle hostnavne.
Åbn en kommando prompt (Run CMD) og skriv "ipconfig /flushdns" (uden gåseøjne).
Nu kan du i serverens browser teste om din IIS er sat rigtigt op. Dvs. hvis du åbner en browser på serveren og skriver www.hostnavn.dk vil den connecte til sig selv og du skulle kunne se det site der er sat op på maskinen.
Hvis dette virker lokalt på serveren, men fortsat ikke på andre maskiner skyldes det en routing fejl. Det kan være at din server ikke svarer på den ip-adresse du har opgivet. F.eks. hvis du har sat en offentlig ip på serveren selvom den står bag en natrouter. Eller det kan være andre router problmer. Prøv ev.t at skrive "tracert hostname.dk" i en kommando promt, så finder du ud af hvilken vej den tager til serveren.

Claus
Avatar billede claus_p Nybegynder
12. juli 2004 - 18:50 #6
Iøvrigt tyder "Under construction" på at din server svarer dig på defult websitet. Det kunne tyde på at din server ikke svarer på den ip adresse du regner med. Prøv derfor "All-unassigned".

Claus
Avatar billede screem_brille Novice
15. juli 2004 - 04:19 #7
det er nødvendigt at køre sin egen DNS server før du kan hoste mere en hjemmeside på samme port, dette gøres med en host header i IIS og, i DNS opretter man en CNAME record der peger på WEB serveren. så virker det ;)
Avatar billede screem_brille Novice
15. juli 2004 - 04:20 #8
hvis de skal kunne tilgåes udefra, internt kan det klares med at rette i egen host fil.
Avatar billede goofy75 Nybegynder
19. juli 2004 - 12:43 #9
Har ingen CNAME på den server hvor det virker... kun en host(a) www.

...og så er der skrevet en hostheader til www. og prøvede også en med [server]. og kun den ene og så den anden og begge... intet held!

To maskiner som er sat ens op (til syneladende) men jeg kan kun have én hjemmeside kørende på den ene - på den anden virker hostheader fint, hjælp!
Avatar billede goofy75 Nybegynder
19. juli 2004 - 12:45 #10
lokalt kan jeg godt bruge [server].[domain].dk/exchange til at åbne OWA...
...men det virker kun lokalt!
Avatar billede goofy75 Nybegynder
19. juli 2004 - 12:47 #11
//[server].[domain].dk/exchange virker lokalt, ikke eksternt
//www.[domain].dk/exchange virker ikke lokalt, virker eksternt

...hjælper det???
Avatar billede claus_p Nybegynder
19. juli 2004 - 20:49 #12
Det er fint med en A record.

En A record definerer en ip adresse og en CNAME virker som en form for alias til en A record - dvs. her skriver du et navn på den server du vil pege på fremfor en ip adresse.

Tilbage til sagen...
Kan du ikke smide domæne navnet her eller på en mail til mig, så kan jeg lige tjekke opsætningen.

Står begge de servere du snakker om bag samme firewall/router??
Har du tjekket at der er åbnet på port 80 i din firewall/router til serveren??

Claus
Avatar billede goofy75 Nybegynder
29. juli 2004 - 14:41 #13
mmm jo! kan faktisk kaste et helt rpc login til dig - så må du meget gerne fortælle hvad du finder... din mail er? (poster ikke lige psw og login her ;))
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2004 - 18:26 #14
domæne navnet fortæller nu en del alene, og vi andre vil da også forsøge at hjælpe ;)
Avatar billede goofy75 Nybegynder
29. juli 2004 - 21:54 #15
branebjerg.dk

...se hvad i kan finde ud af ;)
Avatar billede claus_p Nybegynder
29. juli 2004 - 23:20 #16
Det ser ud til at DNS opsætningen er korrekt og den også fanger din webserver.

Så kan der være 2 ting galt.

Hvis du kun har ét site konfigureret på din IIS (default site), men den viser den forkerte side skyldes det at IIS default har lagt en default.htm som standard side.
Slet/overskriv den eller ret i opsætningen så den tager en anden side først.

Har du mere en ét site og det er det forkerte den rammer (hvis den ikke skal ramme default) så skyldes det nok at du enten har stavet domænenavnet forkert (husk at skrive www.branebjerg.dk og uden http://) eller har valgt forkert port (80) eller netkort.

Claus
Avatar billede goofy75 Nybegynder
04. august 2004 - 15:45 #17
C:\Documents and Settings\Administrator>nslookup
*** Can't find server name for address 10.0.0.10: Non-existent domain
Default Server:  UnKnown
Address:  10.0.0.10

Det kunne da tyde på noget forket med DNS opsætningen - jeg har lige prøvet at lave den igen, men intet held... noget bud?
Avatar billede claus_p Nybegynder
04. august 2004 - 16:14 #18
Det betyder bare at den ikke kan finde noget navn for din lokale dns server.

Claus
Avatar billede goofy75 Nybegynder
06. august 2004 - 08:33 #19
:( ...jamen så skal jeg da have fixet et eller andet? - min DNS skal jo virke før end min host header virker!

*hjælp* jeg er godt træt af den maskine...
Avatar billede claus_p Nybegynder
06. august 2004 - 21:02 #20
Din lokale dns server behøver ikke at have noget navn. Men hvis du absolut gerne vil give den det er det en reverse dns adresse du skal give. Men det hører vist til i en anden kategori.
Avatar billede goofy75 Nybegynder
23. august 2004 - 11:32 #21
point til claus_p ...så hvis du smider et svar :D
Avatar billede claus_p Nybegynder
23. august 2004 - 21:14 #22
Svar