Avatar billede jesperhaun Nybegynder
20. februar 2001 - 15:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ingen Ultra DMA med DVD og Asus K7V

Jeg kan ikke få Ultra DMA til at virke med mit DVD-drev.

Min harddisk og CD-R drev kører fint med Ultra DMA, men DVD-drevet nægter. Hvis jeg vælger DMA i enten Windows eller BIOS\'en, bliver det automatisk fjernet næste gang, computeren starter. Derefter kører DVD-drevet PIO Mode 4.

Jeg har kontrolleret manualen, og drevet skulle ellers kunne klare det.

Bundkort er Asus K7V med seneste bios (1007). DVD-drev er Sony DDU-220 med seneste (også eneste) firmware.

Jeg kører Windows ME, men har også prøvet med Windows 98 2 edition.
Avatar billede makse Nybegynder
20. februar 2001 - 15:28 #1
Har du slået det til i din BIOS?
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
20. februar 2001 - 15:37 #2
Ja, jeg har forsøgt at slå det til, men BIOS\'en slår det selv fra igen - som om den vurderer, at DVD-drevet ikke kan køre DMA.

Ifølge Sony er drevet dog DMA-kompatibelt.
Avatar billede makse Nybegynder
20. februar 2001 - 16:06 #3
Har du installeret VIA\'s 4in1 drivere?

De kan hentes på www.tweakup.dk/files
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
20. februar 2001 - 16:17 #4
Jeg kører 4in1 4.25a. Det har dog ingen betydning, for Windows er slet ikke startet på det tidspunkt, hvor problemet opstår.

BIOS\'en nægter simpelt hen at anerkende, at Sony DVD-drevet understøtter DMA.
Avatar billede makse Nybegynder
20. februar 2001 - 17:06 #5
Der hvor du sætter DMA, hvad har du sat Type til der?

Har du evt. prøvet med [CD-ROM]
Avatar billede clatelopspoi Nybegynder
20. februar 2001 - 17:08 #6
Prøv at vende IDE kablet om det kan være årsagen nogle gange!!
Avatar billede tkm Nybegynder
21. februar 2001 - 01:26 #7
Og du benytter naturligvis 80-leder UltraDMA kabel ikke ???
Avatar billede henriksteen Nybegynder
21. februar 2001 - 02:06 #8
1. Åpne \\Windows\\Inf\\

2. Finn filene MSHDC.INF og DISKDRV.INF.

3. Gjør de synlige og redigerbare.

(Den kan være usynlig for Explorer. Husk \"Vis alle filer\", (eller i dos: Set attrib -h -r))

4. I filen Mshdc.inf finner du avdelingen [ESDI_Addreg]

5. Legg til de 2 siste linjene om de ikke finnes fra før. Da ser det slik ut:

    [ESDI_AddReg]
    HKR,,DriverDesc,,\"ESDI Port Driver\"
    HKR,,DevLoader,,*IOS
    HKR,,PortDriver,,ESDI_506.pdr
    HKR,,IDEDMADRIVE0,3,01
    HKR,,IDEDMADRIVE1,3,01

6. Gjør det samme i filen DISKDRV.INF - legg til:
HKR,,IDEDMADrive0,3,01
HKR,,IDEDMADrive1,3,01

7. Fjern harddisk fra device manager (Høyreklikk Min Computer -> egenskaper (properties) -> enhetsbehandling/device manager, fjern harddisk.

8. Omstart.

9. Gå tilbake til device manager (4). Dobbel-klikk Hard Disk.

10. Gå til Settings/preferences for harddisk: Klikk \"Enable DMA\"-boksen.

11. Klikk ok.

12. Omstart.

Dette gjelder for systemer med to - 2 hardisker (eller 1 harddisk og 1 IDE/ATAPI inern cd-rom). Dersom du har 3 eller 4 IDE/EIDE hard-disker i din computer (og/eller en IDE/ATAPI cd-rom, legg til 2 linjer til i både MSHDC.INF og DISKDRV.INF:
HKR,,IDEDMADrive2,3,01
HKR,,IDEDMADrive3,3,01

Når Win98/ME starter påny, vil Add Hardware Wizard finne de \"nye\" diskene og be om riktige drivers.

Vis vei til dine redigerte .INF files

(Eventuelt sett inn din Win setup cd-rom og vis vei til \\Win-folderen for ekstrakt av drivers (hvis du blir spurt (alt. windows/options/cabs)).

Start maskinen på ny så endringene kan ta effekt.

Nå er du i orden med DMA!

Til slutt:
Defrag(ment) ALLE hard drives/partitions med \"Rearrange program files so my programs start faster\" option påslått (du finner programmet i oppgaveplanlegging (DEFRAG.EXE/walign).

Mvh!
Henrik Steen
(henrik@steen.net)
Avatar billede henriksteen Nybegynder
21. februar 2001 - 02:14 #9
Legg til linje 3 (som nevnt under punkt 12) i filene MSHDC.INF og DISKDRV.INF:
5HKR,,IDEDMADrive2,3,01

Følg oppskriften over (bytt ut hardisk med DVD-spiller i enhetsbehandling!)

HS

Avatar billede henriksteen Nybegynder
21. februar 2001 - 19:28 #10
Det kan også være at systemet ER satt til DMA, men at det ikke synes i enhetsbehandling. Forsøk VIAs dmaset.exe. Du finner den bl.a. her:
http://jota.enlaces.cl/ctec/equipo_cientec/via/dmatool/

mvh!
HS
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
13. marts 2001 - 21:35 #11
dmaset.exe er helt blank. Jeg kan ikke ændre indstillingerne.

Kablet fejler ikke noget. Jeg har også en cd-brænder på samme IDE-kanal, der kører DMA uden problemer.

Windows INF hjælper ikke. Problemet opstår allerede i BIOS\'en - før Windows starter.

Jeg roder videre. Tak for rådene.
Avatar billede makse Nybegynder
13. marts 2001 - 22:45 #12
På nogle CD/DVD drev sidder der en jumper bag på drevet der bestemmer om det skal køre i PIO mode eller UDMA.

Sæt evt. drevet sidst på IDE kablet. Hvis det sidder alene så prøv med Cable Select i stedet for.
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
23. marts 2001 - 08:46 #13
Der er desværre ingen jumper til PIO Mode / DMA Mode - kun jumper til master, slave og cable.

Jeg har nu fundet den officielle dokumentation til Sony-drevet, og det understøtter DMA Mode 2 ganske som min cd-brænder, der sidder på samme kanal.
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
20. september 2002 - 12:54 #14
Jeg fik det aldrig løst, men tak for indsatsen.