Avatar billede mfog Nybegynder
20. februar 2001 - 10:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Konvertering til ISDN2

Jeg kunne bruge en god vejledning til hvordan jeg SELV opsætter NT-box og forbinder mine eksisterende telefon-stik (analog) til ISDN-modemet...! Det burde være muligt at spare de kr1000 til en tekniker - selvom telefonselskaberne anbefaler at man lader en tekniker laver sløjfer når man ønsker at benytte mere end et analog stik igennem ISDN.

Så har du selv forsøgt dig eller kender du til nogle gode ressourcer der kan hjælpe mig videre er pointene dine!
Avatar billede disky Nybegynder
20. februar 2001 - 10:54 #1
Tag et kabel med RJ11 stik i den ene ende og et alm. telefon stik i den anden ende.

Dette kabel kobler du så fra din ISDN adapter tilabge i telefon systemmet.

Bare sikre dig at kablet der kommer udefra IKKE stadigvæk hænger på dit internet telefon system.

altså.

kabel udefra -> nt box -> (isdn stik) ISDN adapter (analog stik) -> alm. telefon stik.

Vupti så virker det, og du har sparet 1000,- og brugt 60 point istedet :)

Avatar billede mfog Nybegynder
20. februar 2001 - 11:08 #2
Skal jo lige undersøge nærmere om det kan passe... ;-) så skal du få dine point...!

Når du skriver at \'kablet der komme udefra\' (linien ud af huset?) ikke må hænge på \'internet telefonsystem\' så mener du det interne kabel rundt i huset mellem de analoge telefonstik?
Avatar billede disky Nybegynder
20. februar 2001 - 11:10 #3
yep,

kablet udefra, er den ledning som kommer fra centralen. og den må IKKE være koblet på noget telefon stik i huset længere, den skal bare gå direkte in i din NT box.

hvis den nemlig stadigvæk er koblet til tlf. stikkene i dit hus, ender du op med både ISDN og PSTN signaler på samme ledning (ikke godt)
Avatar billede jimsim Nybegynder
20. februar 2001 - 11:16 #4
http://www.altomnet.dk/0699/D.gif
Hvis du følger tegningen er der ikke så mange ben i det. Jeg gjorde det at jeg tog ned til telebutikken og sagde hvor mange meter ledning jeg skulle bruge fra mit telefonstik til min computer og så skulle ledningen jo så tilbage til selve telefonen, og videre til den næste telefon.
Det blev så til 3 styks ledning a ca 10 meter.
Men læs også lidt her: http://www.altomnet.dk/0699/isdnpraksis.htm
Avatar billede disky Nybegynder
20. februar 2001 - 11:20 #5
jimsim:

Undskyld jeg siger det, men det er da en dum løsning at skulle trække extra kabler til alle sine telefoner. Når teledk har gjort det for en.

man skal selvfølgelig bruge det eksisterende net istedet det er MEGET nemmere.
Avatar billede luchas Nybegynder
20. februar 2001 - 11:31 #6
For at gøre det helt rigtigt finder du ud af hvor i huset dit første stik sider altså der hvor linjen kommmer ind. Til dette stik kopler du så nt boksen.
Herefter forbinder du så NT med modemmet.
Det næste er så at du prøver at finde hoved og hale i din tlf forbindelse og hvis jeg var dig ville jeg anskaffe mig et tlf stik og sætte op ved siden af din indgang i huset altså der var linjen kommer ind. I dette stik forbinder du resten af installasion og sætter modemmet til.
På denne måde har du fået adskilt din interne installation fra tdc\'s net.

Håber at dette kan hjælpe dig lidt. Ved godt at det meste er blevet sagt men her er der så en lille guide mere.

Avatar billede jimsim Nybegynder
20. februar 2001 - 11:39 #7
Disky det er svært hvis man kun har et stik i sin lejlighed. Stik i stuen og computeren på værelset ved siden af... så er der jo ikke nogen eks. ledninger til værelset.
Avatar billede disky Nybegynder
20. februar 2001 - 11:40 #8
Hvis du kun har et stik, så har du heller ikke det problem, dette spørgsmål drejer sig om vel ?

Avatar billede jimsim Nybegynder
20. februar 2001 - 11:41 #9
Det vil sige jeg havde det på samme måde før jeg fik isdn... altså at alt gik ud fra stikket i stuen... og ja hvis det er muligt ville det være nemmeste at bruge det eks. net.
Avatar billede jimsim Nybegynder
20. februar 2001 - 11:43 #10
næææ det er sq da rigtig nok :) ooppss jeg lære lige at læse til næste gang :)
Anyway så er der da lidt at bruge i linket :)