Avatar billede petrol Nybegynder
21. juni 2004 - 13:50 Der er 3 kommentarer

Forhold mellem lyd og tekst

Er der nogen der har arbejdet med eller som har kendskab til metoder, hvor man kan få lyd og tekst til at følges ad i flash. Jeg ønsker at binde teknikken op på et cms-system, hvor man skal kunne indtale en tekst og efterfølgende vil jeg gerne have eks. en bold til at springe hen over ordene, mens teksten læses op. Metoden må gerne indeholde manuel afmærkning af ordene.

En anden ting jeg ønkser er at spalte en lyd op i flere dele. Et eksempel kunne være sætningen "Jeg skød løven". Her ønsker jeg dels at kunne vælge at høre hele sætningen, men også at kunne høre de enkelte ord læst op hver for sig.

Jeg er desuden meget interesseret i at se eksempler på avanceret lydimplementering i flash. Er der nogen der har kendskab til foraer på nettet, hvor jeg kan finde sådanne?
Avatar billede jakwag Nybegynder
21. juni 2004 - 14:11 #1
hej

Det lyder som et sjovt projekt. Men lige at diske op med en løsning her er jo nok lidt svært, det er jo faktisk en større omgang.

Du kommer i hvertfald ikke uden om at man selv skal afmærke orderne, altså hvad tid på "sound-tidslinien" at ordet kommer.

Det vil godt kunne lade sig gøre. Og så gemme placeringerne i en eller anden form for array, som til sidst skal gemmes ned i en eller anden tekstfil eller database.

Et stort spørgsmål ville være om det er noget du vil lave til en projector eller om det skal ligge på nettet.

At skære lyden ud... Det kan ikke lade sig gøre fysisk at skære en lyd i flash, men man kunne vel have et start sted og slut sted og så bare bede den om at spille en bid. En lyd kan vist kun blive startet på et helt antal sekunder... eller husker jeg helt galt..?

Håber det hjalp lidt.

: ) Jakob
Avatar billede _k Nybegynder
21. juni 2004 - 15:39 #2
Jeg kan godt garantere for at det du vil er ekstremt avanceret/borderline umulig hvis det skal automatiseres. Det du behøver er nemlig et serverside program som kan analysere og til dels forstå en tekst (i hvert fald skelne ord fra hinanden, og det kan godt være svært i det danske sprog!).

Alternativet er, som jakwag er inde på, at tilknytte et xml/tekst-dokument til en bestemt lyd. Her kan man så i tid markere hvor trykket falder eller ordet starter. Det er knap så dynamisk, men sat i system, er det langt hurtigere end selv at sidde og bakse med det på tidslinjen i Flash.

Der findes programmer, som f.eks. Flash Amp (http://www.marmalademedia.com.au) som kan inddele en lydfil i intervaller. Intervallerne er dog baseret på lydintensitet, hvorfor denne fremgangsmåde er mere velegnet til musik med en go' skomagerbas og umba umba, samt lipSync på meget simplificerede figurer.
Avatar billede mobius6 Juniormester
22. juni 2004 - 15:39 #3