Avatar billede mfrost Nybegynder
20. februar 2001 - 09:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

opret initrd

Ved nogen hvordan man opretter en ramdisk (initrd) og booter den via Loadlin under win98?
Avatar billede beaviz Nybegynder
20. februar 2001 - 10:00 #1
Hvorfor en ramdisk?
Avatar billede mfrost Nybegynder
20. februar 2001 - 10:07 #2
Min linux partition (root) ligger på en scsi disk.
Avatar billede beaviz Nybegynder
20. februar 2001 - 10:11 #3
Hvad har det med ramdisk at gøre?
Avatar billede mfrost Nybegynder
20. februar 2001 - 10:24 #4
beats me :) ..men det er hvad samtlige faqs, manualer og vejledninger til linux fortæller : Ligger root på din scsi disk skal du boote på en ramdisk! Jeg kender mikroskopisk lidt til linux, og for mig er det også en gåde.. men hvis du kender svaret på mit første spørgsmål vil jeg da frygtelig gerne høre det :)
Avatar billede victor44 Nybegynder
20. februar 2001 - 12:42 #5
Der er nogle SCSI kort, hvor man ikke kan kompilere modulet ind i kernen. Derfor initrd.
Hvordan du laver din initrd er afhængig af hvilken distribution du bruger.
På SuSE bruger du et script der hedder mk_initrd.
Du skal naturligvis beskrive hvilke moduler du vil have \'ind\' i ramdisken.
Hvis du bruger SuSE så læs i manualen her er det nøje beskrevet, ellers læs den dokumentation der er til din distribution. Det burde være beskrevet her.

Avatar billede mfrost Nybegynder
20. februar 2001 - 13:29 #6
Jeg bruger redhat 7.0 og dokumentationen synes temlig kryptisk mht. til ramdisk, for det anbefales de fleste steder at man benytter LILO.
I øvrigt er dokumentationen ganske teknisk generelt! Derfor tænkte jeg at Eksperten.dk var den nemme løsning :[ Er SuSE en bedre Linux version?
Avatar billede victor44 Nybegynder
20. februar 2001 - 14:05 #7
Ja det er LILO der loader ramdisken ved hjælp af linuxrc.
Er SuSE en bedre LINUX distribution ? Jeg siger ja, men andre siger sikkert nej ;-)
Avatar billede beaviz Nybegynder
20. februar 2001 - 15:35 #8
Nå, interessant :) Så lærte jeg også lidt idag... Men jeg er nu aldrig stødt på et scsi kort hvor det var nødvendigt ...
Avatar billede blinx Nybegynder
05. april 2001 - 14:43 #9
Når du har compilet en ny kernel og lavet make modules, og make modules_install, skriver du /sbin/mkinitrd /boot/<navn-på-image> <kernel version> det bygger en initial ramdisk med de moduler der er nævnt i /etc/modules.conf - normalt vil du så lave en ny entry i /etc/lilo.conf og huske at skrive en linie ala. initrd=<navn-på-image>. Alt det her forudsætter at du bruger redhat.
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
04. maj 2006 - 13:50 #10
Jeg er lidt i samme situation med en promise controller. Har lavet min initrd image og alt er klart - men under boot giver GRUB en fejl 28 (item cannont fit in memory...) Hvilket er noget vildt da jeg har 4 gig at lege med...