Avatar billede masterdraco Nybegynder
20. februar 2001 - 08:34 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Win 2k og DNS

vi har 3 maskiner der står i en cluster løsning og det giver visse problemer.

1. maskine (DC) har sektornettets dns (mimer)
2. maskine (BC_1) har DC\'ens dns
3. maskine (BC_2) har også DC\'erens dns

dette gør at alle maskiner kan snakke med hinanden men så lukker det for internet adgang.

sætter vi alle dns\'er til mimer kan de komme på internet men kan så ikke se hinanden.

vi har forsøgt med mange forskellige opsæt at dns men vi ender med samme resultat hver gang enten net og ingen kommunikation mellem maskinerne (Active directory) eller omvendt.

så som det ser ud lige nu er det et valg mellem pest eller kolera.

? er så om der er nogen der har haft samme problem og om der findes en løsning på dette.
Avatar billede aladdin Nybegynder
20. februar 2001 - 08:38 #1
Det lyder som om DC´en ikke har nogen forwarder? har den det?
Avatar billede masterdraco Nybegynder
20. februar 2001 - 09:00 #2
under forwarders står som følger

forwarders are not available because this is a root server

men ellers var ide\'en god nok
Avatar billede aladdin Nybegynder
20. februar 2001 - 09:27 #3
CAUSE
A DNS server behaves as a root server if there is a zone named \".\" on the server. The \".\" zone indicates that the server is a top-level root server. Because a root server is at the top of the DNS hierarchy, it cannot be configured to forward and does not require root hints.

When you run the Active Directory Installation Wizard (Dcpromo.exe), you can configure a DNS server on the local computer and configure the forward lookup zones. The wizard examines the TCP/IP configuration on the computer and determines whether the computer is configured to use any DNS servers. If so, the Active Directory Installation Wizard queries for the root servers. If the computer is not configured to use any DNS servers, the wizard queries the root servers listed in the Cache.dns file (the Internet root servers). If the wizard cannot contact any root servers, it configures the local computer as a root server and creates the \".\" zone.

RESOLUTION
To resolve this issue, delete the \".\" zone by using DNS Manager, or type the following command at a command prompt:

dnscmd /ZoneDelete . /DsDel
NOTE: The /DsDel switch is required only if the zone is integrated with Active Directory.

NOTE: After you delete the \".\" zone and the root hints are still not available, go to the main interface for the DNS manager and press F5 to refresh the screen, and then check again for the root hints.

Taget fra Support.microsoft.com

Med andre ord slet . og lav en fake ZONE
Avatar billede masterdraco Nybegynder
20. februar 2001 - 09:53 #4
jeg siger mange tak for hjælpen det løste problemet med det samme