Avatar billede x-spurven Nybegynder
20. juni 2004 - 22:57 Der er 52 kommentarer og
2 løsninger

Formatering og installation af win XP Home Edition

Min Stationære computer har kørt med win 2000 i snart 4 år, nu var der imidlertid kommet en fejl der gjorde internettet langsom og jeg blev anbefalet at formattere. Jeg bootede fra en Xp-cd, slettede alle tidligere partitioner og oprettede en partition med maksimum plads. Dernæst valgte jeg Fat 32 (ikke den hurtige) og gennemførte installationen. Efter fuldført installation genstarter maskinen selv og alt der ud til at fungere, den kører normal memory test og normal konfiguration af drev men da den når til windows skærmbilledet bevæger den lille grønne streg sig kun 3/4 vej over skærmen hvorefter computeren fryser.
Jeg kan starte windows i alle 3 typer fejlsikrede tilstande men ved normal tilstand stopper ved det ovennævnte skærmbillede
Bootcd'en indeholder SP1, så det burde ikke være det

Håber i kan hjælpe, Joachim
Avatar billede victor-1 Nybegynder
20. juni 2004 - 23:09 #1
Et eller andet kan være gået galt under installationen. Prøv at reparere -

Sådan foretager du en reparation af Win XP eller Windows 2000 -

1: Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at i din bios skal dit cd-rom drev være sat til first boot device.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du springe det første tilbud om reparation over og fortsætte din installation (nyinstallation)

2: Nu kan du så vælge hvilket drev din (nye) installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

3: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og spørger om du vil slette det (L) eller om du vil lave en reparation (R) – vælg  reparer.

4: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt og det bedste ved det hele er, at pc’en slipper af med alle fejlene.

5. Slap lidt af, mens pc'en arbejder.

6: PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

Nedenstående link er en god hjælp.

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair
Avatar billede x-spurven Nybegynder
20. juni 2004 - 23:11 #2
Har prøvet at reparere ca 3 gange  samt at foretage en installation ca 4 idag intet her hjulpet
Avatar billede x-spurven Nybegynder
20. juni 2004 - 23:12 #3
Hov læste lige dit svar ordentligt.. har kun prøvet den første reperation prøver det du siger..
Avatar billede victor-1 Nybegynder
20. juni 2004 - 23:14 #4
Det ville være en god idé ;o)
Har pc'en forbindelse til Internettet imens du forsøger at installere ?
Sørg for at den IKKE har det.

Forklaring følger hvis du er interesseret !
Avatar billede victor-1 Nybegynder
20. juni 2004 - 23:16 #5
Det kan altså desvære også være en hardware-fejl.
Avatar billede x-spurven Nybegynder
20. juni 2004 - 23:20 #6
den har ikke net forbindelse,, men jeg er interesseret medmindre det bare er pga. de sædvanlige vira...
Avatar billede victor-1 Nybegynder
20. juni 2004 - 23:22 #7
Havde en fornemmelse af, at du godt vidste det *S*
Det var på grund af de forbistrede vira.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
20. juni 2004 - 23:25 #8
Kommer i øvrigt lige til at tænke på, at det kan være cd-rom drevet du installerer fra, som gør at fejlen opstår. Prøv evt. at rengøre linsen eller cd'en. Eller hvis det er muligt,- et andet drev.
Avatar billede x-spurven Nybegynder
20. juni 2004 - 23:25 #9
er igang med din reperation på den anden comp.. skrivr hvis det gir noed
Avatar billede x-spurven Nybegynder
20. juni 2004 - 23:42 #10
den er nu færdig men med samme fejl som før... pis
andre forslag????
Jeg er åben for hvad som helst
Avatar billede victor-1 Nybegynder
20. juni 2004 - 23:44 #11
Har du læst det jeg skrev om cd-rom drev ?
Avatar billede x-spurven Nybegynder
20. juni 2004 - 23:45 #12
hmm vil prøve fra min brænder så...
Avatar billede victor-1 Nybegynder
20. juni 2004 - 23:49 #13
Du kan evt. forsøge, at slette indholdet af harddisken med KillDisk og derefter formatere den normalt med f.eks Fdisk - http://www.killdisk.com/eraser.htm

Eller du kan downloade og brænde, den ultimative boot-cd - Powermax er på denne her BootCD, sammen med en masse andet godt værktøj.
http://ultimatebootcd.com/
Avatar billede pyroman Nybegynder
20. juni 2004 - 23:50 #14
victor-1 > SOm en god ven af Joachim, spørger jeg lige: Kan det være muligt at der er en beskadigelse på harddisken, som forhindrer windows i at blive ordentligt installeret eller køre ordentligt?
Avatar billede x-spurven Nybegynder
20. juni 2004 - 23:51 #15
vil det være en idé at evt. dl'e startdisketter istedet for boot-cd'en
Hvordan komr jeg ind i fdisk uden start disketter
Avatar billede victor-1 Nybegynder
20. juni 2004 - 23:51 #16
Ja, det er da en mulighed. Men jeg undrer mig lidt over, at den godt kan køre i fejlsikker tilstand.
Jeg tror nærmere det er et fil-problem.
Avatar billede x-spurven Nybegynder
20. juni 2004 - 23:52 #17
Tak filip, spørg  endelig på mine vegne, jeg er jo ikke superhacker
Avatar billede victor-1 Nybegynder
20. juni 2004 - 23:53 #18
Jeg må desværre ikke linke til Start(bootdisk) - men google er din ven *S*
Avatar billede x-spurven Nybegynder
20. juni 2004 - 23:54 #19
øhhh den forstod jeg ikke, men jeg kan downloade de 6 startdiske på MS's HP
Avatar billede victor-1 Nybegynder
20. juni 2004 - 23:58 #20
Ja - gør du det *S*
Google - www.google.com er verden bedste søgemaskine efter min mening.
Med den kan du f.eks. finde - tja, du ved *S*
Avatar billede victor-1 Nybegynder
21. juni 2004 - 00:00 #21
Jeg må desværre i seng nu - håber du får det løst.
Kigger ind igen i morgen - Godnat begge to ;o)
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 00:00 #22
Tror ik jeg er helt med men vil da forsøge hos MS først, er lige nu igang med at reparere fra brænderen istedet for fra dvd-drevet
Avatar billede pyroman Nybegynder
21. juni 2004 - 00:04 #23
Løsning = Smid lortet i en container og køb dig en cykel i stedet for jokum - det er noget du har forstand på *LOL* :))
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 00:06 #24
det er mine forældres comp.. kunne forestille mig at min far ville stikke et bundkort op i røven på mig hvis jeg ikke får den lavet
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. juni 2004 - 00:22 #25
... har du valgt andet end FAT32 under dine (mange) forsøg ?

En alternativ metode til at INSTALL XP:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=E8FE6868-6E4F-471C-B455-BD5AFEE126D8  (6 x Bootdisketter - LOVLIGE fra MS !!!)

Eller
http://www.windowsreinstall.com/winxppro/installxpmsdos/part1.htm
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 00:22 #26
installationen fra brænderen gav samme resultat
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 00:22 #27
Ja jeg har valgt fat32
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 00:28 #28
nej jeg har ikke valgt andet end Fat32, bør jeg vælge nfts istedet..
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. juni 2004 - 00:30 #29
Prøv showet med NTFS komplet istedet - nu kender du jo vejen...
ZZZ Z Z Z zzz z z z ... . . .
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 00:32 #30
hehe det burde vel i princippet ikke gøre nogen forskel men hva faen jeg tar en tur i windowskarusellen igen
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. juni 2004 - 00:38 #31
... du er jo med på 'hvad som helst' ikk' ...
Go'nat for now...
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 01:16 #32
hmmmm nfts installationen gjorde ingen forskel.. samme fejl.. prøver nu med en startdiskette..
quitters never win, winners never quit
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 02:29 #33
et forsøg med en startdiskette mislykkedes...
en ven snakkede om at opsætningen mellem styresystemet og bundkortets chipset var forskellingt fra stationære til bærbare, Cd jeg har forsøgt at installere med blev distribueret sammen med min bærbare, nej det kan ikke passe, men alligevel.
Jeg vil forsøge mig med windows2000 da det var på maskinen oprindeligt,
sover ikke før den virken...
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 02:52 #34
nu virker maskinen sgu med win2000 kørte bare en normal boot fra cd'en om nogle timer venter så installationen af diverse drivere..
hvis nogen har nogen idé om hvorfor win2k virker når XP ikke gør??? kan en forkert cd-key være svaret??? nå men nu kravler jeg i seng
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. juni 2004 - 07:46 #35
Godmorgen/godformiddag/goddag/...

Lige en tanke:
MB BIOS opdatering ?

Skriv hvad den hedder og hvad du eller har af anden hardware i kassen.
Hvis muligt - prøv med et andet grafikkort ...

Fysisk fjerne alt "unødvendig" hardware fra spillen ?

Evt. anden RAM kombination ?

Nej - det er ikke forkert cd-key der gør det.
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 11:00 #36
Den forstod jeg ikke helt.. kan det være fordi det er en speciel notebook version der gør at den ikke passer sammen med mit chipset på bundkortet
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. juni 2004 - 11:05 #37
Øhhh - er det din "Stationære computer" du snakker om hele tiden eller en anden Notebook ? Du (forsøger) at instal XP på ?

Vil det sige at den XP CD version du har er oprindelig mere eller mindre øremærket til en speciel notebook ? Det har jeg aldrig hør/læst om ?
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 11:12 #38
den jeg har formateret er min stationære 1 GHz pentiumIII, 256 SDram, 30 GB IBM HD, grunden til at jeg spørger er at der på den XP-cd jeg har forsøgt at installere fra står HP notebook og nedenunder det Operating System CD Windowws XP home SP1
MEN det lyder meget usandsynligt at den kun skulle fungere med en bærbar.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. juni 2004 - 11:21 #39
De kan være muligt at den XP CD kombination du bruger har specielle driversæt (eller sådan noget?) til HP Notebook's serien og derfor går op i "hat og briller" ved brug på noget andet ?

Du må forsøge at skaffe/låne (fy ord) en anden original (?) XP CD - så skidt være dette med SP1; det kan altid lægges ind bagefter...
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 11:29 #40
det må man jo ikke..... så det ville jeg naturligvis "aldrig" gøre....;o)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. juni 2004 - 11:35 #41
Det er jo også kun som forsøg - hvis det går godt skal du selvfølgelig slette hele baduljen igen og skaffe (læs:købe) en rigtigt XP CD...

Jeg må rende nu...

Good Luck...
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 11:36 #42
selvfølgelig skal jeg det... hehe ;o)
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 13:46 #43
har skaffet en anden version af XP installeret den med nøjagtig det samme resultat, denne kan ligeledes starte i fejlsikret tilstand... hvis nogen ved kan løse problemet vil jeg give 200 point i en tråd
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. juni 2004 - 13:57 #44
Lige en tanke:
MB BIOS opdatering ?

Skriv hvad den hedder og hvad du ellers har af anden hardware i kassen.
Hvis muligt - prøv med et andet grafikkort ...

Fysisk fjerne alt "unødvendig" hardware fra spillen ?

Evt. anden RAM kombination ?
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 13:59 #45
det har du skrevet en gang...er ikke så sikker i det med bios men har lige snakket med en anden og han mente bestemt ikke at det var et bios problem snarere en driverfejl til noget hardware..
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. juni 2004 - 14:01 #46
"Skriv hvad den hedder og hvad du ellers har af anden hardware i kassen.
Hvis muligt - prøv med et andet grafikkort ..."
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 14:03 #47
hvor skal jeg skrive det henne??? her i foraet
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. juni 2004 - 14:36 #48
.. hvis det er "snarere en driverfejl til noget hardware" så prøv nemlig at skifte det hardware som du ka' - eks. grafikkort. Hvis det er et On-Board så må du finde et tilfældigt andet løst grafikkort og sætte i...

Hvis det er et On-Board grafikkort så KAN det jo være at en BIOS opdatering KUNNE forbedre den (XP) driver detalje som der går mudder i ?

Derfor skriv hvad maskinen hedder i type/model/...
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 14:48 #49
Det er en custom build PC fra silicon valley i vejle
Asus bundkort med 933 MHz pentium III med et geforce 2 mx 300 grafikkort og et soundblaser pci 128 lydkort
256 mb sdram
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 15:25 #50
Jeg har nu fået installeret win2k og holder fast i det, hvis én vil enten henvise til en "walkthrough" for opsætning af drivere efter formatering eller hvis en vil formulere nogle ord til guide med rækkefølge af hvad jeg skal vælge at installere vil vedkommende gøre sig fortjent til mine point.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. juni 2004 - 18:08 #51
Ved du mere om MB end "Asus bundkort" ?

... ud med lydkortet...
... i med andet tilfældigt standard grafikkort...
og rul instalation (af XP).
Når/hvis det går godt/bedre så check i [enhedshåndteringen] om der er unormale ting.

Find på nettet driversæt til lydkortet: "soundblaser pci 128" =>
http://asia.creative.com/support/drivers/welcome.asp?region=2&LangID=1033&OS=10&prod=15&Select=Get+Files&Submit=Get+Files&x=29&y=5
og gem på PC'en et passende sted.

Find på nettet driversæt til grafikkortet: "geforce 2 mx 300"  =>
http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_56.72
og gem på PC'en et passende sted.

I med lydkortet og instaler førnævnte driver (ikke XP's egen hvis du ka' undgå det!)
Når/hvis det går godt/bedre så check i [enhedshåndteringen] om der er unormale ting.

I med grafikkortet og instaler førnævnte driver (ikke XP's egen hvis du ka' undgå det!)
Når/hvis det går godt/bedre så check i [enhedshåndteringen] om der er unormale ting.

Det var en længerer smøre men på nuværende tidspunkt ville jeg nok gøre sådan...
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 18:13 #52
Tak for hjælpen alle, desværre har jeg ikke rigtigt kunne bruge jeres forslag til noget. Nu efter 9. formatering på 1 døgn har jeg installeret windows 2000 og sat dette op med alle mine drivere, det virker tilsyneladende og jeg er i færd med at dl'e de nødvendige opdateringer fra microsoft.
Hvis i føler at i har fortjent point så smid et svar, det er for mig ligegyldigt..
Avatar billede majsmarken Nybegynder
21. juni 2004 - 18:18 #53
Hmmm... Ha' mine forslag/links i mente til næste gang...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. juni 2004 - 07:26 #54
En detalje(1):
I din BIOS bør der være et punkt omtalende "Plug And Play". Dette punkt bør stå på[ON]. Visse (gamle) BIOS er denne default [OFF], og så KAN XP's instalation godt gå op i "hat og briller".
=> Load BIOS default...

Jeg har endda oplevet en Intel BIOS hvor default [OnBoard Audio] = [OFF].

En detalje(2):
Der er jo formegentlig flere pci-stik muligheder for lydkortet. Jeg har engang læst om et tilfælde hvor hvilket stik (ud af 4) der blev brugt til PCI kortet havde indflydelse på instalation/performance. I det tilfælde var det et SCSI "et eller andet" kort...