Avatar billede jasbg Nybegynder
20. juni 2004 - 21:14 Der er 27 kommentarer

Delt drev ikke tilgængeligt på lan-net i nyinstalleret win xp pro

Vi kører en netcafe - hvor klienter kører win xp home , og server og administrator kører win xp pro.

På det seneste har vi fået et problem med nyinstallerede win xp pro systemer. Delte drev  f.eks (C:) - er ikke mere tilgængelige fra lan-net (fælles arbejdsgruppe)!

Har nogen været ude for dette problem ?

Evt. løsnings-forslag meget velkomne - tak !
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2004 - 21:18 #1
Hvad siger den hvis du prøver at tilgå det \\computernavn\sharenavn ???
Avatar billede jasbg Nybegynder
20. juni 2004 - 21:18 #2
Glemte at sige at der ingen problemer er den anden vej !

Udaf - fra de nyinstallerede win xp pro systemer -  er der fint adgang til alle drev på klienterne (win xp home systemerne) !
Avatar billede jasbg Nybegynder
20. juni 2004 - 21:22 #3
Den er synlig på nettet - med den lille blå skærm ikon !

Du spurgte - \\netnavn:

Så får du standardbesken:

Du har ikke adgang til denne netværksresource - bla. bla  - Kontak  Administartor  etc !
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2004 - 21:24 #4
Kunne lyde som rettigheder !!!! Kører i AD ?
Avatar billede jasbg Nybegynder
20. juni 2004 - 21:30 #5
Og jeg har prøvet alt hva jeg har kunnet finde på !

Installere netkortet forfra etc.

Noget jeg har bemærket er - at der under: stifinder-denne computer-administrer-delte mapper-shares    - der findes der et "ekstra drev"  f.eks  c:$ - på win xp home systemerne (dem der virker ok)  disse  $ drev's findes ikke på "problem xp pro systemet"

Desværre ved jeg ikke hvordan man får disse  $ drev' ind i systemet !
Avatar billede jasbg Nybegynder
20. juni 2004 - 21:31 #6
Undskyld - hva mener du AD  ?
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2004 - 21:32 #7
Et $ share betyder skjult dvs. du skal vide det er der. Men prøver du at tilgå c$ ???
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2004 - 21:33 #8
AD = Active Directory (Tidligere NT domæne)
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2004 - 21:35 #9
Er Gæstekontoen åben på dine nye XP pro installationer ???
Avatar billede jasbg Nybegynder
20. juni 2004 - 21:37 #10
Ok - (til $ forklaringen) !

Det sjove er at det hart fungeret (på win xp pro - med spi og helt opdateret) indtil vi af oprydningsårsager - lagde systemerne om (altsammen inden for de seneste 3 -4 uger) derefter har vi ikke kunnet se nogle af drevene på lan nettet - så jeg har en fornemmelse af at det er en af de seneste MS sikkerheds updates der "laver numre med os" !
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2004 - 21:40 #11
Øhh, forresten Firewallen skulle ikke være blevet slået til vel ???

Under Kontolpanel -> Netværksforbindelser -> LAN-forbindelse -> Egenskaber -> Avanceret !
Avatar billede jasbg Nybegynder
20. juni 2004 - 21:45 #12
Nej ingen firewall  !  Vi kører meget meget simpelt - rent faktisk !  Alle systemer er installeret standard - derefter er drev gjort delte ( c:  - d:  e: ) og herefter har de hidtil altid været synlige på lannetet !
Det er de altså bare ikke mere på de seneste 3 win xp pro installationer !

Man alle øvrige netfunktioner kører fint  (internettet / fjernskrivebord / vort specielle _ netcafe program (smarllaunch) ) !
Avatar billede jasbg Nybegynder
20. juni 2004 - 21:45 #13
smartlaunch - hedder det !
Avatar billede jasbg Nybegynder
20. juni 2004 - 21:47 #14
Nå - jeg er godt klar over at den nok ikke var så nem lige at byde på ! Medmindre at nogen selv havde rodet med samme problem !
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2004 - 21:51 #15
Jeg har haft samme problem på min xp home og måtte smide de maskiner jeg skulle tilgå i hosts filen for at kunne bruge \\computer\share og det opstod også efter en windows opdatering :-(
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2004 - 21:52 #16
bertie -> Hvad så hvis de får ny IP ???
Avatar billede jasbg Nybegynder
20. juni 2004 - 21:55 #17
det ændrer ikke noget (ny ip) !
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2004 - 21:56 #18
Det gør mine ikke så for mig er det ikke det store problem :-) Men kører man med DHCP ved jeg det ikke andet end at hive fat i Microsoft og høre hvad de har gang i.
Avatar billede jasbg Nybegynder
20. juni 2004 - 21:56 #19
Til bertie - du lagde windows helt om (evt. formateret) eller blot en opdatering ?
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2004 - 21:58 #20
Du kan også prøve at tjecke rettigheder ved at gå ind i Denne Computer -> Op i funktioner -> Mappeindstillinger -> Vis -> Fjern hakket fra Brug enkel Fildeling, så for du nogen andre muligheder på et share, inkl. rettighedsstyring.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2004 - 21:59 #21
Nej i \WINDOWS\system32\drivers\etc ligger en fil hosts, der lagde jeg mine maskiner i, eks.
192.168.10.10    Maskine1

Så kunne jeg igen bruge \\Maskine1
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2004 - 22:00 #22
Er det forstået korrekt at du godt kan se maskinen på netværket, du kan bare ikke tilgå et share på den ???
Avatar billede jasbg Nybegynder
20. juni 2004 - 22:01 #23
Ok - den forstår jeg Bertie - og prøver jeg lige af !

Venter lige og ser om der dukker andre gode bud op på problemet - men du skal nok få del i points for dit(dine svar) - tak så langt !
Avatar billede jasbg Nybegynder
20. juni 2004 - 22:05 #24
Til Leif -  ja - hvis du bruger stifinder - og vælger netværket - så får du hele rækken af PC'er synlige på nettet (inklusive) de 3 win pro (problemmaskiner) - men når du klikker på ikonet - får du beskeden med - Ingen adqang !
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2004 - 22:09 #25
Lyder i mine ører at der kan være 2 løsningerne. Enten aktivering af gæstekontoen eller bruge samme brugernavn / password på maskinerne, når I kun kører Arbejdsgruppe.
Avatar billede jasbg Nybegynder
20. juni 2004 - 22:47 #26
Vi bruger samme brugernavn overalt !  Og som sagt åbning af gæstekontoen - ændrer ikke noget!
Og det virker jo ulogisk - at det ikke ændrer noget - overhovedet - at gøre drev's delt _ så tror at bertie har ret - at der er tale om et MS update problem ! Så forhåbentlig kommer der en løsning derfra på problemet (kunne være language'  relateret )
Avatar billede jasbg Nybegynder
25. juni 2004 - 21:35 #27
Det her problem er ved at drive mig til vanvid  !  Tilsyneladende  umuligt at finde ud af hvad der sker !

Kræver et nyt spørgsmål med flere points !