Avatar billede musiat Nybegynder
20. juni 2004 - 20:49 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Billedlagring i mapper og med thumbs

Jeg er ved at re-designe et billedarkiv, som skal anvendes på mit website. Arkivet skal kunne holde en del billeder, dvs. mindst 5000, da det gerne skulle holde nogle år. Jeg har et par spørgsmål til dette projekt:

1) Gør det en forskel at der ligger måske 5000 billed-filer i en mappe (de er selvfølgelig indekseret, så man kan finde dem), eller skal jeg hellere lægge dem i flere undermapper?

2) Findes der ikke simpel måde, hvorpå man automatisk kan lave thumbs af større billede? I så fald, hvilken?

3) Finde der ikke en simpel metode, hvorpå man kan tjekke at billede har en størrelse - ikke i bytes, men pixels (længde x bredde)

På forhånd mange tak:-)
Avatar billede jaw Nybegynder
20. juni 2004 - 20:52 #1
getimagesize() kan i hvert fald bruges til at afgøre størrelse i pixel (height x width) af dine billeder -> http://dk.php.net/manual/en/function.getimagesize.php
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
20. juni 2004 - 20:58 #2
Endelig noget jeg ku svare på :o))

35mm Slide Gallery  2.0
www.andymack.com/freescripts/

Du opretter bare mapper og uploader billederne dertil. Resten klarer SG
Avatar billede googolplex Novice
20. juni 2004 - 20:59 #3
1) Du bør ligge dem i undermapper.

2) Brug denne klasse, den er fiks: http://www.teckis.com/compiled_files/img_create.php

3) Som jaw skriver :)
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
20. juni 2004 - 21:02 #4
ja typisk samarbejde mellem eksperterne når en amatør prøver at få lidt points hva :o))
Avatar billede googolplex Novice
20. juni 2004 - 21:03 #5
Jeg synes dit bud var rigtig godt, tjekkede det lige ud :)
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
20. juni 2004 - 21:04 #6
Det ER godt. Jeg bruger det selv :o)
Avatar billede jaw Nybegynder
20. juni 2004 - 21:06 #7
hehe, tror sku ikke der er mange sammensværgelser :) Så havde ekspertens database ikke være så stor...

Det sjove er at kode selv, selvom færdige scripts kan være snedige :)
Avatar billede musiat Nybegynder
20. juni 2004 - 21:19 #8
Wow - det var hurtigt og tak for nogle gode svar:-)
Avatar billede jaw Nybegynder
20. juni 2004 - 21:32 #9
Jeg må lære at lægge et svar fra starten :D Men selv tak...
Avatar billede thomaskleist Nybegynder
20. juni 2004 - 22:45 #10
Skal der også køre en mysql database
???
Avatar billede googolplex Novice
20. juni 2004 - 22:51 #11
Nej
Avatar billede musiat Nybegynder
21. juni 2004 - 09:29 #12
Ja, men mysql-databasen er ikke det helt store problem. Jeg har selv en skitse over én, som jeg krænger ned over den fysiske lagring af billedfilerne. Men hvis du har nogle gode tommelfingerregler for en billed-db (fx ifm. fejlsikring), så vil jeg da mægtig gerne høre dem:-)
Avatar billede thomaskleist Nybegynder
21. juni 2004 - 10:46 #13
jeg har lavet det her thumbnail script

<?php

include("db.php");

$src = $_FILES['fil']['tmp_name'];

$ext = strtolower(end(explode(".",$_FILES['fil']['name'])));

$kommentar = $kommentar;
$uge = $uge;
$tid = time();

$nytNavn = "image-" . $tid . "." . $ext;

$dst =  "../management/ski_udstyr/". $nytNavn;

copy($src, $dst );

$image = $dst;

if(file_exists($image)) {

$foto = 1;

$imgsize = getimagesize($image);

if($imgsize[0] > 117) {

$width = 117;
$height = $imgsize[1] / ($imgsize[0] / 117);

$dst_img=imagecreatetruecolor ($width, $height);

$scr_img=imagecreatefromjpeg("$image");

imagecopyresized($dst_img,$scr_img,0,0,0,0,$width,$height,$imgsize[0],$imgsize[1]);

imagejpeg ($dst_img, "../management/ski_udstyr/thumbnail/" . $nytNavn);

} else {

$src_img= imagecreatefromjpeg("$image");
ImageJpeg($scr_img, $dst);
};

$imgurl =  "../management/ski_udstyr/thumbnail/" . $nytNavn;

} else {

$foto = 0;
};

$query = "INSERT INTO     ski_udstyr_tabel(billede, kommentar, thumbnail) Values('$dst','$kommentar','$imgurl','$pris','$url')";
mysql_query($query);

?>
Avatar billede musiat Nybegynder
21. juni 2004 - 11:30 #14
ok - ser interessant ud:-) Er det bare mig eller gemmer også du dine thumbnails udover det originale billede? Jeg har havde bare tænkt mig at "skabe" thumbnailen, når den skulle vises på en webside, men det kan da godt være jeg har misforstået metoden...
Avatar billede thomaskleist Nybegynder
21. juni 2004 - 13:18 #15
gemmer org billede i en mappe og thumbnail i en anden mappe.
Avatar billede musiat Nybegynder
21. juni 2004 - 13:31 #16
ok, mit spørgsmål er så om det er nødvendigt at gemme dem? Kan man ikke "kreere" disse thumbnails, når de skal bruges, eller vil det være for langsomt?
Avatar billede thomaskleist Nybegynder
21. juni 2004 - 13:57 #17
det er hurtigere at gemme dem i en mappe og ligge stien ind i mysql databasen
Avatar billede thomaskleist Nybegynder
21. juni 2004 - 13:58 #18
og ja det er nødvendigt at gemme dem ellers kan man ligesom ikke lave en thumbnail
Avatar billede musiat Nybegynder
21. juni 2004 - 14:18 #19
Hm - jeg sidder ellers med script her, som skaber dem 'on-the-fly', hvilket ikke er specielt langtsom? Men hvis du kan bekræfte(-vise), at det er betydelig langsommere end at smide dem ned i en mappe, så vil jeg da klart overveje at ændre det min metode.
Avatar billede thomaskleist Nybegynder
21. juni 2004 - 14:40 #20
Det script ligger det hele billedet ind i mysql databasen?? eller kun stien??
Avatar billede musiat Nybegynder
21. juni 2004 - 15:01 #21
Det kører slet ikke med en db - det er noget jeg laver ved siden. Jeg har fået idéen højere oppe i denne streng: Se www.andymack.com/freescripts/