Avatar billede disable Nybegynder
20. juni 2004 - 14:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

PC genstarter selv, HD mangler ?

Hil, oh ærede eksperter.
Jeg håber, at én af jer kan hjælpe med dette problem:

Hvis jeg lader min computer stå tændt x antal timer, genstarter den af sig selv, og melder fejlen :
Boot from ATAPI CD-ROM : Failure
Please insert system disk and press any key.

Første gang satte jeg så WinXP CD-Rom'en i drevet og genstartede. Den ville så installere XP igen. Så slukkede jeg, og tændte igen.
Så kørte den som normalt, og startede op på C: drevet.
Jeg bemærkede, at den ikke kunne finde en Master HD.

I går skete det så igen: Computeren genstartede åbenbart af sig selv, og ville have en CD-Rom. Denne gang gik det dog ikke så let som tidligere..
Jeg tog så kablet ud af slave-HD'en, og så startede computeren fint op. Så virkede den igen.

Jeg har kørt med den nuværende konfiguration i over et år, uden at opleve problemer.

Spørgsmålet er så:
Er min HD ved at stå af, mon? Eller kan det være bundkortet, der er ved at give op, og ikke længere kan håndtere to harddiske?

Jeg har prøvet at downloade PowerMax fra Maxtors hjemmeside, men når jeg vil starte op med disketten i drevet, får jeg at vide, at den ikke kan starte DOS.

Er der nogen, der har oplevet dette tidligere, eller kan være behjælpelige med en klog bemærkning?

Sig endelig til, hvis mine oplysninger er sparsomme.

Bedste hilsner
disable, formerly known as 'kratfuskeren'.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. juni 2004 - 16:23 #1
Et umiddelbart bud er at batteriet på bundkortet er stået af.
Prøv at gå i bios og kig efter hvad dato og klokkeslet den står til, ret det evt. så det er korrekt og gem. Sluk så computeren og ryg strømstikket ud. Vent et minuts tid og gå så i bios igen og se om den husker dato og klokkeslet.
Avatar billede disable Nybegynder
20. juni 2004 - 16:25 #2
Bios ser ud til at fungere normalt.

Batteriet på bundkortet er skiftet inden for det sidste år.
Avatar billede raizat Nybegynder
21. juni 2004 - 15:50 #3
Hvordan står dine jumpers på dine hardiske?
Avatar billede disable Nybegynder
22. juni 2004 - 13:26 #4
Jumpers står rigtigt nok. Altså den ene som master og den anden som slave.

Det interessante er nu, at jeg har prøvet at lade computeren stå tændt i et par dage, hvor HD2 har været demonteret. Og der har ingen problemer været siden jeg tog den fra..

Gad vide, om det så er HD2, der i virkeligheden er problemet? Sådan kunne det jo umiddelbart se ud?
Avatar billede disable Nybegynder
20. august 2004 - 18:15 #5
Må gå ud fra, at det var HD'en, der lavede fejlen.
Nu kører skidtet i hvert fald upåklageligt.

Lukker og slukker
Avatar billede disable Nybegynder
28. august 2004 - 21:00 #6
Det værste er næsten .... At jeg nu har sat HD #2 i igen... Og det virker stadig upåklageligt .. (kører på 9. døgn)