Avatar billede donslund Nybegynder
19. juni 2004 - 19:33 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Javaprogrammering i Textpad

Jeg er forholdsvis ny i Java.
Jeg sidder med en en bog omhandlende java og iden foreslåes Textpad som editor. Fint nok. Men nu har jeg skrevet et program af fra bogen og får følgende fejl:

javac: invalid flag: D:\java\CprKontrol.txt
Usage: javac <options> <source files>
where possible options include:
  -g                        Generate all debugging info
  -g:none                  Generate no debugging info
  -g:{lines,vars,source}    Generate only some debugging info
  -nowarn                  Generate no warnings
  -verbose                  Output messages about what the compiler is doing
  -deprecation              Output source locations where deprecated APIs are used
  -classpath <path>        Specify where to find user class files
  -sourcepath <path>        Specify where to find input source files
  -bootclasspath <path>    Override location of bootstrap class files
  -extdirs <dirs>          Override location of installed extensions
  -d <directory>            Specify where to place generated class files
  -encoding <encoding>      Specify character encoding used by source files
  -source <release>        Provide source compatibility with specified release
  -target <release>        Generate class files for specific VM version
  -help                    Print a synopsis of standard options

Tool completed with exit code 2

Hvad og hvor skal jeg lave om så classpath'sne passer?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. juni 2004 - 19:34 #1
Kald den CprKontrol.java
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. juni 2004 - 19:36 #2
...og vis os hvad du skriver for at oversætte ;)
Avatar billede donslund Nybegynder
19. juni 2004 - 19:36 #3
Skriver for at oversætte? Jeg trykker bare ctrl+1 i TextPad.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. juni 2004 - 19:38 #4
Prøv i en dos-prompt at gå til det relevante katalog og skriv så

  javac CprKontrol.java

Jeg kender ikke TextPad, desværre
Avatar billede donslund Nybegynder
19. juni 2004 - 19:53 #5
Så skriver den: 'javac' blev ikke anerkendt som intern eller ekstern kommando, et program eller batchfil.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. juni 2004 - 19:55 #6
Så finder du lige kataloget hvor den ligger

  c:\hvor\den\nu\ligger\javac CprKontrol.java
Avatar billede donslund Nybegynder
19. juni 2004 - 19:57 #7
Det hjalp, da jeg gemte den som CprKontrol.java isedet for som txt. Nu kan jeg i hvert fald compilere og få fejl, som jeg kan rette. Jeg vender lige tilbage.
Avatar billede jjn123 Nybegynder
19. juni 2004 - 20:01 #8
Hejsa du skriver du er forholdsvis ny i java, jeg hentede lige det program du omtaler, og ærligt talt så mener jeg det er noget skidt....
Hvis du er begynder så prøv at kigge på http://www.bluej.org/download/download.html
Der har du et gratis program som du kan få en masse support på og som bruges på en masse uddannelses steder, vi har selv brugt det i tidernes morgen da jeg startede, og det er et udmærket program, samt gratis, og langt bedre end det du beder om hjælp til...  :-)
Johnny
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2004 - 20:04 #9
Jeg synes faktisk at han skulle taget skridtet fuldt ud og hente en
"professional grade" IDE: Eclipse, Borland JBuilder Personal Edition,
Oracle JDeveloper, NetBeans etc..

Med hensyn til TextPad så er det ikke en sprog specifik IDE men mere
en allround editor. Nogen foretrækker faktisk at skrive Java, C++, C#, PHP,
ASP etc. i samme editor.
Avatar billede jjn123 Nybegynder
19. juni 2004 - 20:12 #10
Er enig med dig arne v
men hvis man er ny er det et godt sted at starte med BlueJ, der er en masse support og god hjælp at få. man kan jo nævne syddansk universitet... :-)
Husk arne v .... Begynder måske JBuilder, Eclipse, JCreator er en stor mundfuld hvis man lige er startet :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2004 - 20:16 #11
Det er da for de flestes vedkommende utroligt nemt at lave et lille program,
bygge og køre det.

Der er bare en masse muligheder i menuerne, som man måske ikke forstår
endnu, men dem kan man vel ignorere.
Avatar billede jjn123 Nybegynder
19. juni 2004 - 20:22 #12
arne v.... Du burde jo også vide at det ikke er smart hvis man skal lære det fra bunden af, at man bruger alle de indlagte features, derfor mener jeg BlueJ er et godt valg at starte på...
men det var nu ikke en diskusion jeg ville have har alt respekt for dig og dit arbejde, mener bare ikke det er smart man får puttet for meget i hjernekassen på en gang som man ikke forstår :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2004 - 20:24 #13
Iøvrigt brugte jeg selv Windows 95 DOS Edit gennem hele det første projekt, hvor
jeg udviklede i Java ...

:-)
Avatar billede jjn123 Nybegynder
19. juni 2004 - 20:39 #14
donslund kan jeg lokke dig væk fra den bog du er i gang med kan du få en gratis af mig den hedder:
Objects First With JAVA a practical introduction using BLUEJ
Du betaler selv fragten det er det eneste... :-)
David J. Barnes University og Kent at Canterbury
Michael Kolling Syddansk Universitet Odense

vil du have den smækker du en mail til jjn@besked.com

Det var det :-)
Avatar billede donslund Nybegynder
19. juni 2004 - 21:44 #15
Jeg har faktisk NetBeans installeret.

Jeg har en bog der hedder Java 2 Essentials som jeg har fra et mislykket forsøg på datamatikeruddannelsen som jeg startede på for et par år siden.
Den har jeg læst en del i. Derefter har jeg lånt en bog der hedder Programmering med Java. For at læse noget på dansk. Det er rart at få to versioner synes jeg.

Men hvis jeg nu skifter tilbage til NetBeans som jeg i første omgang startede med. Hvordan kommer jeg så igang med et nyt lille programmeringsprojekt?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2004 - 22:16 #16
1)

File
Mount Filesystem
Local Directory

2)

File
New
Java Classes
Java Main Class
Avatar billede jjn123 Nybegynder
19. juni 2004 - 22:40 #17
donslund
javabog.dk

Dansk... men det anbefales at købe bogen da den er uden avanceret...
og har selv brugt den ...
Avatar billede dabster Nybegynder
20. juni 2004 - 00:06 #18
Og så er jeg nødt til at nævne Java Precisely, der er den aller bedste Java bog. Skrevet af Peter Sestoft, vores fremragende danske Professor fra bl.a. IT Universitetet.

Kan findes i som en gammel PDF her, men kan anbefales at købe opdateret for 100 kroner på bl.a. Amazon.
http://www.dina.dk/~sestoft/javaprecisely/

Det er klart den bedste bog - kort, men meget præcis og nyttig.
Avatar billede donslund Nybegynder
20. juni 2004 - 18:34 #19
Nu kører jeg så på NetBeans og har fået noget kode smidt ind. Men den fejler. Og jeg fatter ikke hvad fejlen er. Jeg ville jo egentlig gerne selv odage hvad det betyder, men er der et sted hvor jeg kan se hvad fejl betyder.

Fejlen: CprKontrol.java [107:1] <identifier> expected
Line 107:         System.exit(0);
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. juni 2004 - 18:52 #20
Du skal nok kigge på linien ovenover.
Avatar billede donslund Nybegynder
20. juni 2004 - 18:52 #21
Det er bare en }
Avatar billede donslund Nybegynder
20. juni 2004 - 19:22 #22
Okay. Den var væsentlig længere oppe. Smid et svar jer der vil have point. I må alle være med. Der er vist meget god litteratur at gå løs på. Noget at bruge en regnfuld sommerferie til :-)

God sommer (og EM)
Avatar billede arnejan Nybegynder
21. juni 2004 - 16:52 #23
Ultraedit editoren er også dejlig.
Avatar billede donslund Nybegynder
23. juni 2004 - 17:11 #24
Nu blev det så til netBeans.

Jeg har fået en class til brugerindtastning.
Kan jeg ikke skille det ud i en fil for sig selv så jeg ikke skal smide det ind først i hver eneste fil? Og så bare importere?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juni 2004 - 19:44 #25
Du både kan og bør smide delt kode i sin egen fil.

Og hvis det er i samme pakke behøvder du ikke engang importere.
Avatar billede donslund Nybegynder
23. august 2004 - 18:28 #26
smider arne_v ikke lige et svar, så vi kan få lukket?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. august 2004 - 18:35 #27
svar