Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 16:57 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Køb af ny harddisk har gjord mig meget forvirret og tvivlsom!

Hej Eksperter!

Jeg skal købe en ny harddisk men jeg er meget forvirret og er i tvivl
Jeg er forvirret fordi jeg kan ikke forstå hvilken af disse ned stående ord betyder en 40 pin harddisk connector.
1.    DMA/ATA-100 (Ultra)
2.    DMA/ATA-133 (Ultra) Fast Drives
3.    DMA/ATA-66 (Ultra)
4.    EIDE
5.    IDE
6.    IDE/ATA
7.    PATA

Jeg er i tvivl fordi jeg ved det ikke om jeg skal købe en SATA harddisk eller en 40 pin harddisk.

Min krav er:
1.    For mig hastighed betyder ikke så meget.
2.    Pris (Max 2000 kr.)
3.    Den skal være 120, 160 eller 200 GB
4.    Den skal være støjsvage
5.    Meget god kvalitet og driftsikre som holder i mange år.
6.    sikre mod rystelser

Håber i kan hjælpe mig.
På forhånd tak!
Avatar billede ird Praktikant
19. juni 2004 - 17:02 #1
http://www.edbpriser.dk/review.asp?ID=1578

denne er meget forklarende synes jeg
Avatar billede ird Praktikant
19. juni 2004 - 17:03 #2
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
19. juni 2004 - 17:05 #3
Ja ird, har ret den side hjalp også mig, da jeg skulle købe en ny.
Jeg købte direkte over edb-priser (via en sælger selvfølgelig) Der har ikke været nogen problemer overhovedet.

Held Og Lykke med købet
Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 17:06 #4
I må undskylde mig hvis de tager lidt langt tid før at jeg kommer med et kommentar eller svare!
Jeg er ikke hurtig til at skrive og min Internet forbindelse er langsomt!
Avatar billede ird Praktikant
19. juni 2004 - 17:07 #5
Jeg bruger selv denne model meget - og er meget tilfreds.
Har også prøver Maxtor, og ved folk er meget tilfredse med dem. Men holder mig stadig til Seagate :-)

Denne er det tætteste du kommer på dagens SATA http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=73382

Ofte mistolker folk at de har en SATA. Oftes er det i virkeligheden en PATA de sidder med :-)
Avatar billede ird Praktikant
19. juni 2004 - 17:08 #6
Nuværende SATA diske virker på samme måde som en pata. Mellem selve disken og bundkortet har interfacet/controlleren bare fået en chip der konverterer signalet fra standard pata til sata. Sata interfacet kan overfører data hurtigere, men disken er jo oprindelig en pata disk, så hastigheden når ikke derop.
Ydermere bruger cpu mere kraft på at konvertere signalet, hvilket giver et ydelsestab.
der findes endnu ikke findes en disideret SATA. Det er controlleren der gør det at man tror det er en SATA. Husker ikke det hele, men det var noget med controlleren forminskede CPU ydelsen et eller andet *G*

Men som jeg citere " En real SATA findes ikke endnu, men Raptor er det man i dag forbinder med SATA"
Western´s raptor er det tætteste, hvis ikke fuldt ud, SATA.
Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 17:10 #7
ird > Den harddisk som du nævner er den støj svage?
Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 17:13 #8
Fordi jeg har selv et gammelt WD 10 GB 5400 RPM harddisk som larmer som et gammelt køleskab.
Avatar billede ird Praktikant
19. juni 2004 - 17:13 #9
Ja det er den trods 10.000 RPM - men tror jeg smed det forkert :-)

Dete r selvfølgelig denne jeg selv bruger http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37863 og IKKE Raptor
Avatar billede ird Praktikant
19. juni 2004 - 17:13 #10
http://www.hardwaretidende.dk/hard/emne/9

mange fine tests af harddiske
Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 17:19 #11
Jeg har selv meget tænkte på at købe Seagate fordi jeg har læst mange negativ bedømmelser om Maxtor harddiske på www.edbpriser.dk
Avatar billede ird Praktikant
19. juni 2004 - 17:26 #12
Kan stå indefor deres grej for mit eget vedkommen
Avatar billede ird Praktikant
19. juni 2004 - 17:29 #13
Smider et svar i tilfælde af du kunne bruge det jeg smed - ellers afviser du bare :-)

Hygge og god lørdag aften :-)

//Ird
Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 17:30 #14
Grunden til at jeg skriver om SATA harddisk er fordi mit bundkort har to SATA porte og de understøtter RAID 0 og 1.
Men det understøtter ikke de to 40 pin harddisk connector som er på mit bundkort!
Så hvis de harddisk var rigtig SATA diske så slipper jeg at købe en 40 pin harddisk controller for at understøtte RAID.
Avatar billede ird Praktikant
19. juni 2004 - 17:31 #15
Kan man sige ja :-)
Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 17:40 #16
Det jeg mente det var at hvis jeg køber to IDE harddisk og jeg skal køre RAID på dem så skal jeg købe en IDE RAID kontroller fordi mit bundkort kar kun to IDE porte
Den ene skal bruges til CD-ROM og CD Brænder drev.
Og den anden skal bruges til en harddisk drev.
Så jeg har ikke flere IDE porte til flere harddisk drev.
Men kan du også anbefale en IDE RAID kontroller?
Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 17:43 #17
ird > Jeg siger 1000 tak for hjælpen!
Avatar billede ird Praktikant
19. juni 2004 - 17:45 #18
ja jeg kan.

Skulle det være en anden gang :-)

Hygge dig til

//ird
Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 17:51 #19
I lige måde!