Avatar billede larsbek Nybegynder
19. februar 2001 - 20:02 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

harddisk 45 Giga IBM i 9 partioner

Hvordan får jeg delt min nye harddisk op i 9 x 5 Gigabyte partitioner. Når jeg bruger Fdisk kan jeg kun lave 2 stk (primær og udvidet..) findes der en anden måde at gøre det. Jeg bruger Windows ME.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. februar 2001 - 20:06 #1
I den udvidede kan du lave flere logiske drev
Avatar billede makse Nybegynder
19. februar 2001 - 20:13 #2
Avatar billede riversen Nybegynder
19. februar 2001 - 20:15 #3
nej, det er nok lige i overkanten
Avatar billede hitman202 Nybegynder
20. februar 2001 - 22:43 #4
Du kan bruge et program der hedder Partition Magic.Nyeste version er version 6.0
http://www.powerquest.com/partitionmagic/index.html
Med det kan du dele din harddisk op i lige så mange stumper og stykker du har lyst til, og ændre på partitionerne senere uden at skulle formatere hele harddisken påny og derved slette alt data.
Programmet er ikke gratis, men måske pengene værd hvis du til \"flytter rundt\" på din harddisk.
Avatar billede kennh Nybegynder
21. februar 2001 - 11:04 #5
Jeg mener at du i Fdisk osse kan lave sekundære partitioner og at du her kan lave lige så mange du vil.
Obs! operativ-systemer kan ikke ikke ligge på et sekundært drev.
Avatar billede kennh Nybegynder
21. februar 2001 - 11:14 #6
Forresten: jeg har liget kigge på de links makse havde i sit indlæg, og der ikke at det anbefales ikke at have flere end 4 partitioner. Det er udelukkende med hensyn til det der beskrives onvenover.
Problemet ved at fx. at have 4 part. på 11,5 GB er at de små filer på 1KB kommer til at fylde meget mere end 1KB. Og windows (og mange andre programmer) installerer mange små filer og du mister derved meget plads. Mener det kaldes intern fragmentering.
Avatar billede makse Nybegynder
21. februar 2001 - 11:20 #7
Man kan få problemer med Fdisk hvis man f.eks. kører med 7 eller8 partions.
Avatar billede kennh Nybegynder
21. februar 2001 - 13:19 #8
hvilke problemer?

Nå, men jeg har fundet en \"lille\" artikel om emnet http://www.microsoft.com/TechNet/win98/Reskit/Part2/wrkc10.asp

Der står ikke så meget om hvor mange drev man maksimalt kan dele disken op i. Men hvis du bruger FAT32 filsystem kan du nøjes med 5 part. på 7GB stykket uden clusters bliver for store.

Avatar billede makse Nybegynder
21. februar 2001 - 13:41 #9
C:\\>FDISK /MBR
WARNINGS
This option should NOT be used if any of the following conditions exist:

The disk was partitioned using the Storage Dimensions SpeedStor utility with its /Bootall option.

**More than four partitions exist.**

Certain dual-boot programs are in use.
Avatar billede kennh Nybegynder
21. februar 2001 - 13:47 #10
med andre ord, du skal ikke bruge den option de beskriver hvis du har flere end 4 partitioner.

Eller hvad?

Jeg har læste allerede den artikel du henviser til, inden jeg svarede første gang. Men jeg har lige købt en disk magen til, så jeg kan jo selv teste det når jeg kommer dertil.
Avatar billede makse Nybegynder
21. februar 2001 - 13:55 #11
Ja, jeg har ikke selv prøvet det.
Men ud fra teksten, anbefaler de det ikke.

Men det er jo ikke \"lov\" hvad Microsoft skriver. Hvis du selv prøver, så vend tilbage med et resultat. Bare for at få afklaret om det er fup eller fakta.