Avatar billede sk-man Nybegynder
17. juni 2004 - 16:39 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Wireless LAN

Jeg har en bredbåndsforbindelse hos cybercity, mend en alm. router.

Hvad er den bedste løsning hvis jeg vil have WLAN? Jeg er ikke interesseret i at leje en router wlan router hos cybercity, og jeg vil gerne have at sikkerheden er i top så mine naboer ikke kan udnytte min forbindelse.

Kan jeg nøjes med et access point, en switch eller skal jeg købe en router? Kan man overhovedet bare benytte en anden router end den cybercity sender med?
Avatar billede maarten Nybegynder
17. juni 2004 - 16:48 #1
Jeg mener nu ikke, at du kun kan nøjes med et access point og en switch. Du skal vist have en router. Og om det er den Cybercity sender eller ej, skulle ikke spille en rolle.
Avatar billede pimpz Nybegynder
17. juni 2004 - 16:48 #2
Der burde ikke være nogen problemer i at benytte en anden router.
Du skulle tage at kigge lidt nærmer på denne http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77406 Jeg har den selv, og den er utrolig nem at sætte op :)
angående sikkerhed: Denne lille guide fra TDC passer til den netgear router jeg linker til
Avatar billede pimpz Nybegynder
17. juni 2004 - 16:49 #3
ups ... link kommer om 2sec :S
Avatar billede pimpz Nybegynder
17. juni 2004 - 16:51 #4
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. juni 2004 - 16:52 #5
Køb en Linksys WRT54G, den bliver du glad for.
Sæt den direkte til nettet (mener ikke det skulle være et problem) eller i røven af den eksisterende router (slet ikke noget problem).

Beskyt din forbindelse med løsning af MAC adresser (kun de adresser du vil tillade) og 128bit WEP kryptering.

Se desuden denne spændende artikel: http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20040527.html
Avatar billede maarten Nybegynder
17. juni 2004 - 16:55 #6
http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=17292 <-- Denne router har jeg. Og den er også rigtig nem at sætte op og den lever op til forventningerne.
Avatar billede maarten Nybegynder
17. juni 2004 - 17:17 #7
Svar nok?
Avatar billede kenp Novice
17. juni 2004 - 19:00 #8
nu vil jeg altså lige kommenter!

Du kan IKKE skifte routeren ud fra CC, men jo du kan GODT nøjes med et Acceesspoint og evt. en swich hvis der ikke er nok porte i din router.

men lige meget hvad du køber så kan jeg IKKE anbefale topcom.
Avatar billede sk-man Nybegynder
17. juni 2004 - 19:59 #9
Nu er jeg forvirret.

kenp -> hvorfor kan jeg ikke skifte min alm ZyXEL router ud med en valgfri WLAN router?
Avatar billede kenp Novice
17. juni 2004 - 20:08 #10
fordi at din router har et indbygget modem samtidig med, og køre noget som hedder PPPoA og det er der meget få andre routere som gør (hvis de endelig gør så koster de som regl en bondegaard)(der er dog nogle cisco routere du kan skifte dem ud med)

Det du kan det er at sætte det efter den router som du vil.
Avatar billede sk-man Nybegynder
17. juni 2004 - 20:37 #11
du har ret kenp. Der står noget med PPPoA på routeren, men det gør der da også på den her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77406

Kan switch og sccess point også sættes op med kryptering og SSID broadcast som der står her http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_ekstra_60100
Avatar billede kenp Novice
17. juni 2004 - 20:43 #12
Men den har ikke det "modem" som den også skal bruge!

Ja et AP kan godt sættes op med sikkerhed m.v. som du selv linker til (forud sat at det AP/wireless router du køber understøtter det samme)men det gør de fleste nu i dag.
Avatar billede kenp Novice
17. juni 2004 - 20:44 #13
også havde den også forkert stik til WAN nemlig et RJ45 og på din zyxel er det et RJ11 stik.
Avatar billede sk-man Nybegynder
17. juni 2004 - 20:49 #14
Det lyder sgu som om du har styr på det kenp. Kan du anbefale et WLAN Access Point... gerne fra edbpriser
Avatar billede kenp Novice
17. juni 2004 - 20:54 #15
hvis du vil have 54 mbit trådløst netværk
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18513

hvis du kan nøjes med 11 mbit
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18507

alt efter hvilken du vil have kommer jo an på om du har noget trådløst i forvejen, men den på 54 mbit kan også køre 11 mbit, så med den er du dækket ind.

og jo jeg mener at have tjeck på det.
Avatar billede sk-man Nybegynder
17. juni 2004 - 21:08 #16
Tak skal du ha kenp. Du må hellere komme med et svar :-)

Det er lige meget hvilke netværkskort jeg køber til min stationær og bærbar ikke?
Avatar billede kenp Novice
17. juni 2004 - 21:10 #17
jep det er det! men vil da igen anbefale at du køber fra samme producent! så er du sikker på at det virker sammen :)

Bare du ikke køber topcom, for så er du sikker på at ejg ihvertfald ikke gider hjælpe ;)
Avatar billede sk-man Nybegynder
18. juni 2004 - 10:53 #18
tak