Avatar billede vixn Nybegynder
17. juni 2004 - 11:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Maximum på kobber forbindelsen?

Min udbyder har lige påstået at der er et maximum på min forbindelse på 1 mbit... altså at den kobberledning der går fra Centralen og ud til mig, ikke kan holde til mere end 1024 i download hastighed...
ER der nogle begrænsning (ja), men hvor stor er den og hvad afhænger den af...
Jeg bor ca. 2½ Km fra centralen og ud fra det info jeg selv har fundet, kan jeg ikke se der skulle være noget problem med at få opgraderet til 2 mbit..

Har min info fra Telestyrelsen's website: http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95028567
Avatar billede taskmgr Nybegynder
17. juni 2004 - 11:38 #1
Jeg har læst i en bog at ADSL i teorien skulle kunne bære op til ca. 9Mbps i afstande op til omkring 5 km.
Avatar billede vixn Nybegynder
17. juni 2004 - 12:13 #2
altså ingen der ved noget præcist ? der står i det link at de lagte kobber kabler i gennemsnit er 1.5 km lange... er der nogle der ved noget om, at der er forskellige slags kobberkabler ?!? og hvad er forskellen på dem ?!?
Avatar billede dmcn Praktikant
17. juni 2004 - 16:50 #3
"Min udbyder har lige påstået at der er et maximum på min forbindelse på 1 mbit"
Hvorfor dælen skulle de lyve for dig? De tjener mere, hvis de kan øge din hastighed, så ikke at gøre det, er da fuldstændig tåbeligt, hvis det rent faktisk er muligt.
Avatar billede vixn Nybegynder
17. juni 2004 - 20:37 #4
n0rmality jeg har tænkt det samme... Tele2 (min udbyder) vil tjene 100 kr. mere om måneden altså 1200 mere om året, for at fordoble min hastighed... Virker ikke som en god idé for dem lige meget hvor usandsynligt det end lyder...

Jeg skrev en mail til deres support... fik svar tilbage at jeg skulle ringe til TDC, da det kun var dem der ku' sige mig dette... Hvordan kan de så sige når man ringer til dem (Tele2) at sådan er det med hensyn til mine kobberledninger osv...

Nå, men... ringer til TDC i morgen.. så må vi se hva det fører til.. indtil videre lukker jeg denne "tråd"
Avatar billede vixn Nybegynder
17. juni 2004 - 20:46 #5
asso... glemte lige den svar tingest :P
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juni 2004 - 23:26 #6
Kvalitet og længde af kobberledningen kan sagtens sætte begrænsning på hastigheden.
I nogle få tilfælde kan TDC omkable din forbindelse så der bliver kortere - det
gjorde de hos mig, da jeg i sin tid fik ADSL. For telefonforbindelsen var det
lige meget, men den var for lang for ADSL. Er der vedvarende støj på linien, sætter
det også en begrænsning. Jeg skal selv have lokaliseret en støjkilde (eller med
lidt held på TDC til det, da det vist ikke er hos mig), der giver hørbar støj
på telefonen, og nedsat hastighed på ADSL.
Avatar billede connie Nybegynder
18. juni 2004 - 03:12 #7
Mærkeligt nok var det lige omvendt hos mig for 2 års tid siden. Som bekendt stoppede en masse regnvand på det tidspunkt en masse telefonforbindelser for os der bor lidt ude på landet, min inclusive :-/

Jeg var uden telefon (fastnet-telefon) i ca. 3 uger, men på mystisk vis virkede min ADSL internet-forbindelse til computeren ganske som den plejede. Jeg prøvede endda at køre en hastighedstest via TDC's server for at se om hastigheden skulle være faldet i den periode, men nej, den var det samme som altid selv om telefonen ikke virkede.

En TDC tekniker sagde senere at det var fordi ADSL-internet forbindelsen let kunne "brage" igennem, men at telefonforbindelsen var noget andet, fordi den er mere "følsom".Det har jeg nok aldrig rigtig har forstået, og jeg syntes den dag idag at det med forbindelse og bopæl er noget uoverskueligt, nærmest som om at det er nogt teleselskaberne selv bestemmer alt efter humør...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. juni 2004 - 10:53 #8
Så er det IP-telefoni bliver interessant! Nu er jeg ikke ingeniør, eller
noget der ligner, men det lyder ikke helt efter bogen, og så måske alligevel,
da det trods alt er 2 helt forskellige signaler, der går gennem ledningen.

Og det er ikke fordi din ADSL går på et separat sæt ledninger? (det gør min)
Avatar billede connie Nybegynder
18. juni 2004 - 23:11 #9
Det er en og samme ledning ind i huset. Og ja, IP-telefoni får en helt ny mening i den forbindelse hehe ;-)